Zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych / uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi (programy pomoc de minimis)
Skrócony opis procedury
Procedura dotyczy zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych / uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi (programy pomoc de minimis)
Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są okoliczności przedstawione w uchwale a korzystanie ze zwolnienia wymaga dokonania zgłoszenia dotyczącego zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały oraz złożenia dokumentów i informacji określonych w uchwale.
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na odpowiedź
- korzystanie ze zwolnienia wymaga dokonania zgłoszenia dotyczącego zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały wraz z dokumentami określonymi w uchwale Rady Miejskiej w Łodzi
- sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
- wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
Szczegółowy opis procedury
Ze zwolnienia można skorzystać na podstawie jednego z następujących programów pomocowych przyjętych uchwałami Rady Miejskiej w Łodzi:
Program pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi –
przyjęty uchwałą Nr XCVIII/2017/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, zmieniona uchwałą Nr II/26/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 10 grudnia 2014 r. oraz uchwałą Nr XL/1240/21 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 17 marca 2021 r., stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:
- budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2014 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
- prace konserwatorskie,
- prace restauratorskie,
- roboty budowlane w zakresie: remontu elewacji budynków, dachów, prześwitów bramowych, wykonania izolacji fundamentów, przyłączenia budynków do sieci ciepła systemowego,
- gruntów, na których usytuowane są ww. budynki,
- budowli związanych z ww. budynkami.
- Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono którekolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia oraz złożone zostało zgłoszenie wraz z dokumentami wskazanymi w § 3.
- Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 50 tys. zł).
- Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
- budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2014 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
- Program pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi
– przyjęty uchwałą Nr XCVIII/2018/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, zmieniona uchwałą Nr XL/1241/21 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 17 marca 2021 r., stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:
- budynków lub ich części niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, zlokalizowanych w całości lub części na obszarze Strefy Wielkomiejskiej lub Obszarze Współczesnego Rozwoju Strefy Wielkomiejskiej, w których po dniu 1 stycznia 2014 r. zakończono remont elewacji,
- gruntów, na których usytuowane są ww. budynki,
- budowli związanych z ww. budynkami.
Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono remont elewacji budynku lub jego części oraz złożone zostało zgłoszenie wraz z dokumentami wskazanymi w § 3 uchwały.
Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 20 tys. zł).
Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
Wodniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą zwolnienie na podstawie ww. programów pomocowych stanowi pomoc de minimis i jest udzielane przy zachowaniu warunków określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
W przypadku gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, kwota skumulowanej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie z okresu 3 lat podatkowych (tj. bieżącego roku oraz 2 poprzednich lat), przyznana jednemu przedsiębiorstwu w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r., nie może przekroczyć dopuszczalnego pułapu tej pomocy, tj. 200 tys. euro, a w zakresie drogowego transportu towarów – 100 tys. euro.
- Zgłoszenie dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości może być podpisane także przez pełnomocnika podatnika.
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r..
- Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Nieokreślony
Wydział Finansowy
Oddział ds. Ulg i Zwolnień Podatkowych
90-113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5
Telefony:
+48 (42) 638-53-25
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
- Telefonicznie +48 (42) 638-53-25
- Pocztą elektroniczną: w.finansowy@uml.lodz.pl
Opłaty
Opłata skarbowa:
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17 zł |
Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź
Bank Pekao
50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dla osób dokonujących wpłat z zagranicy:
IBAN: PL 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Bank Pekao
Dokumenty
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Finansowy
Oddział ds. Ulg i Zwolnień Podatkowych
ul. Sienkiewicza 5
Łódź 90-113
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście: punkty kancelaryjne UMŁ
- Punkty kancelaryjne Urzędu Miasta Łodzi:
- Łódź, ul. Piotrkowska 104, budynek B
- Łódź, ul. Sienkiewicza 5
- Punkty informacyjno-kancelaryjne Urzędu Miasta Łodzi:
- Łódź, ul. Zachodnia 47
- Łódź, al. Politechniki 32
- Łódź, ul. Krzemieniecka 2 B
- Łódź, al. Piłsudskiego 100
- Punkty kancelaryjne Urzędu Miasta Łodzi:
- elektronicznie:
- ePUAP
Możliwość ubiegania się o zwolnienie i pomoc de minimis w trybie niniejszych uchwał upływa z dniem 31 grudnia 2023 roku.
W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:
- Zgłoszenie dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
- Kopia (poświadczona przez pracownika miejskich służb konserwatorskich za zgodność z oryginałem) karty adresowej zabytku nieruchomego wpisanego do gminnej ewidencji zabytków
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia budynku lub jego części wpisanego do gminnej ewidencji zabytków, wydanej przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia działań uprawniających do uzyskania zwolnienia właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, jeżeli przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wymagają uzyskania pozwolenia
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu któregokolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
- Wytyczne konserwatorskie dla sposobu i zakresu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia
- Pozytywna opinia wojewódzkiego lub miejskiego konserwatora zabytków
- Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z działaniami uprawniającymi do uzyskania zwolnienia kosztów, wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
- Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
- Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
- Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
- Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
- W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)
Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:
- Wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc i w okresie dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
- Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:
- Zgłoszenie dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie remontu elewacji budynku lub jego części, wydana przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia remontu elewacji budynku lub jego części właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
- Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z remontem elewacji budynku lub jego części kosztów wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
- Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
- Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
- Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
- Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
- W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)
Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:
- O wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc i w okresie dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
- Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
- uchwała Nr XCVIII/2017/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
- uchwała Nr XCVIII/2018/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
Brak
elektronicznie, w Urzędzie (wymaga umówienia się na wizytę) lub pocztą