Zgłoszenie urodzenia dziecka

Skrócony opis procedury

Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje matka lub ojciec dziecka, którego ojcostwo jest prawnie ustalone, osobiście albo drogą elektroniczną, w urzędzie stanu cywilnego według miejsca urodzenia dziecka, w przeciągu 21 dni od narodzin. W efekcie sporządzony zostaje akt urodzenia, nadawany jest dziecku numer PESEL oraz zostaje ono zameldowane.

Najważniejsze etapy realizacji procedury
  • Krok 1

    Zgłoś urodzenie dziecka

    elektronicznie lub w USC (zaleca się umówienie wizyty)

  • Krok 2

    Odbierz dokumenty

    odpis aktu urodzenia, zaświadczenie o PESEL, poświadczenie zameldowania

Przydatne informacje
  • zgłoszenia dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego według miejsca urodzenia dziecka
  • zgłoszenia może dokonać matka, ojciec dziecka (ojcostwo musi być prawnie ustalone, tzn. jest to mąż matki albo mężczyzna, który dziecko uznał) albo ich pełnomocnik
  • pełnomocnictwo powinno zawierać wybrane dla dziecka imię (imiona)
  • zgłoszenie nie wymaga opłat

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy
  1. Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego według miejsca urodzenia dziecka.
    Jeżeli dziecko urodziło się w Łodzi, zgłosić urodzenie należy w Urzędzie Stanu Cywilnego w Łodzi.
    Zgłosić urodzenie dziecka można
    • osobiście – zgłasza matka lub ojciec dziecka (ojcostwo musi być prawnie ustalone!) albo ich pełnomocnik. Podają imię/imiona wybrane dla dziecka (nie więcej niż dwa), sprawdzają i podpisują przygotowany przez pracownika protokół zgłoszenia urodzenia. Na podstawie protokołu oraz karty zgłoszenia urodzenia przygotowywanej i przekazywanej przez szpital, sporządzany jest akt urodzenia. Po sporządzeniu aktu urodzenia wydawany jest jeden odpis skrócony, a także zaświadczenie o numerze PESEL dziecka i o jego zameldowaniu.
    • albo drogą elektroniczną – do skorzystania  z niej konieczne jest posiadanie profilu zaufanego.
      Zgłoszenie polega na wypełnieniu elektronicznego formularza przez matkę albo ojca dziecka (ojcostwo musi być prawnie ustalone!).
      Wzór zgłoszenia urodzenia w formie dokumentu elektronicznego dostępny jest też na portalu obywatel.gov.pl. Zawarto tam również następujące wskazówki dla rodziców dotyczące zasad tego zgłoszenia:
      • krok 1: wnioskodawca oświadcza, że jest matką/ojcem dziecka
      • krok 2: sprawdza poprawność swoich danych i wprowadza dane drugiego rodzica
      • krok 3: wpisuje dane dziecka
      • krok 4: wybiera adres zameldowania dziecka i sposób, w który chce odebrać dokumenty (elektronicznie, osobiście, pocztą tradycyjną)
      • krok 5: podgląd wniosku i złożenie podpisu.

Zgłaszającym urodzenie osobiście dokumenty wydawane są w formie papierowej.

Zgłaszający urodzenie elektronicznie mogą odebrać dokumenty na trzy sposoby:

  • osobiście – w formie papierowej,
  • za pośrednictwem poczty tradycyjnej -  w formie papierowej,
  • za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAPie –  w formie dokumentu elektronicznego XML lub PDF opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Nie drukuj go! Może on być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego!

Dokumenty odbierane osobiście wydawane są od ręki.

Informacje uzupełniające

Ojcostwo jest prawnie ustalone, gdy:

  • dziecko przyszło na świat w czasie trwania małżeństwa albo w przeciągu 300 dni od jego ustania lub unieważnienia (ojcem dziecka jest wtedy mąż matki);
  • miało miejsce uznanie ojcostwa – matka dziecka nie będąca mężatką oraz mężczyzna, od którego dziecko pochodzi, złożyli oświadczenia o uznaniu ojcostwa.

Przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa.

Oświadczenia te składane są osobiście przez oboje rodziców przed kierownikiem USC przed przyjściem na świat dziecka już poczętego, po przyjściu dziecka na świat a przed sporządzeniem aktu urodzenia, przy okazji sporządzania aktu urodzenia, po sporządzeniu aktu urodzenia, ale tylko do momentu osiągnięcia przez dziecko pełnoletności.

Przyjmowanie innych oświadczeń rodziców związanych z aktem urodzenia dziecka:

  • o wyborze lub zmianie nazwiska pierwszego wspólnego dziecka pochodzącego z małżeństwa.
    Przy sporządzaniu aktu urodzenia pierwszego wspólnego dziecka małżonkowie mogą złożyć przed kierownikiem USC zgodne oświadczenia o wyborze nazwiska dla dziecka, jeżeli nazwisko to nie zostało przez nich wskazane przy ślubie, albo o zmianie nazwiska dziecka wskazanego przez nich przy ślubie.
  • o zmianie imienia dziecka w terminie 6 m-cy od dnia rejestracji.
    Jeżeli rodzice dziecka chcą zmienić dziecku imię (imiona) wpisane do aktu urodzenia, mogą to uczynić w ciągu 6 miesięcy od daty sporządzenia aktu, składając wspólnie oświadczenie przed kierownikiem USC .

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Bez zbędnej zwłoki

Miejsce załatwienia

Urząd Stanu Cywilnego
Łódź, al. Piłsudskiego 100

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Zaleca się aby wizyta była poprzedzona wcześniejszym umówieniem przez interesanta terminu spotkania za pośrednictwem strony internetowej - https://wizyty.uml.lodz.pl/ W pierwszej kolejności będą przyjmowane osoby umówione.

Informacji można zasięgnąć pod nr telefonu +48 (42) 638-44-44 lub +48 (42) 638-50-95.

Opłaty

Zgłoszenie urodzenia dziecka nie wymaga opłat.

Akt urodzenia sporządza się nieodpłatnie.

Oświadczenia o uznaniu ojcostwa przyjmowane są nieodpłatnie.

Przyjęcie oświadczeń o zmianie lub wyborze nazwiska dla pierwszego wspólnego dziecka pochodzącego z małżeństwa – opłata skarbowa 11 zł

Przyjęcie oświadczeń o zmianie imienia dziecka w terminie 6 m-cy od dnia rejestracji – opłata skarbowa 11 zł

Nr konta do wniesienia opłaty skarbowej:

50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów
  • osobiście:
    • USC w Łodzi, Al. Piłsudskiego 100
      Uwaga: zaleca się umówienie wizyty.
  • elektronicznie
    • ePUAP
    • obywatel.gov.pl
Termin składania dokumentów

Zgłoszenia należy dokonać w terminie:

  • dla dziecka żywego - 21 dni od narodzin
  • dla dziecka martwo urodzonego - 3 dni od narodzin

Po upływie tych terminów, kierownik USC sporządza akt urodzenia z urzędu.

Wymagane dokumenty
  • Dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport) osoby osobiście zgłaszającej urodzenie albo osób składających oświadczenia
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej (jeżeli jest konieczna)
  • Cudzoziemcy obowiązani są okazać odpisy aktów stanu cywilnego matki dziecka wraz z ich tłumaczeniem przysięgłym na jęz. polski (akt urodzenia, akt małżeństwa)
  • W przypadku zgłoszenia drogą elektroniczną - zgłoszenie dokonane za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [125.94 KB, .PDF] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania
  • Komunikat Ministerstwa Cyfryzacji
komunikat do pobrania [78 KB, .DOC] Pobierz komunikat do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jedn. Dz.U. z 2021, poz. 709)
  • ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn. Dz.U 2020, poz. 1359)
Tryb odwoławczy

Do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Łodzi w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Urząd Stanu Cywilnego
Data wygenerowania:
21-11-2024 13:32:45