Rozwiązanie i likwidacja stowarzyszenia zwykłego
Skrócony opis procedury
Jeżeli członkowie stowarzyszenia chcą je rozwiązać z powodu np. osiągnięcia swojego celu, braku woli członków do kontynuowania działalności lub wyczerpania środków finansowych, należy przeprowadzić czynności zmierzające do rozwiązania stowarzyszenia (etap I) oraz likwidacji stowarzyszenia (etap II).
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na informację
potwierdzenia są wysyłane pocztą
- przed złożeniem dokumentów skontaktuj się z komórką merytoryczną Urzędu
- wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
- możliwość przesłania dokumentów pocztą
- wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się
Szczegółowy opis procedury
Rozwiązanie stowarzyszenia zwykłego:
Stowarzyszenie zwykłe, które zakończyło działalność poprzez osiągnięcie swoich celów, wyczerpanie środków finansowych lub w wyniku braku woli członków do kontynuowania działalności powinno przeprowadzić proces jego likwidacji. Aby skutecznie przeprowadzić likwidację stowarzyszenia zwykłego należy zwołać Walne Zebranie Członków w celu podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia i wyznaczeniu likwidatora, a także o przeznaczeniu majątku stowarzyszenia (zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie).
Uwaga! W przypadku niewyznaczenia likwidatora zostaje nim przedstawiciel lub członkowie zarządu stowarzyszenia (vide art. 36 ust. 1 w zw. z art. 43 pkt 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
W celu wpisania do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Łodzi informacji o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i tym samym wszczęciu jego likwidacji wyznaczony likwidator powinien w ciągu 7 dni od daty podjęcia ww. uchwały dostarczyć organowi nadzorującemu:
- wniosek o zamieszczenie w ewidencji stowarzyszeń zwykłych zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora,
- protokół z Walnego Zebrania Członków,
- uchwałę w przedmiocie rozwiązania stowarzyszenia zwykłego,
- listę obecności z ww. Walnego Zebrania Członków.
Likwidacja stowarzyszenia zwykłego:
Za czynności likwidacyjne stowarzyszenia zwykłego odpowiedzialny jest wyznaczony na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków likwidator. Do zadań likwidatora należy:
- sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień otwarcia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.),
- podanie do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego (np. na portalu organizacji pozarządowych ngo.pl),
- ustalenie listy wierzycieli i dłużników,
- wyegzekwowanie długów oraz zaspokojenie wierzycieli,
- przeznaczenie pozostałego majątku stowarzyszenia na cele wskazane w Regulaminie lub w uchwale podjętej w tym zakresie (należy sporządzić protokół),
- zawiadomienie banku prowadzącego obsługę stowarzyszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego oraz zamknięcie rachunku bankowego (w przypadku gdy stowarzyszenie posiadało konto bankowe),
- sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości – stan rachunkowy na koniec likwidacji,
- sporządzenie protokołu przekazania dokumentów stowarzyszenia w celu ich archiwizacji;
- sporządzenie sprawozdania z przebiegu procesu likwidacji,
Po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia:
- zwołanie Walnego Zebrania Członków w celu podjęcia uchwały o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdania z przebiegu likwidacji,
- złożenie wniosku do organu nadzorującego o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych wraz:
- ze sprawozdaniem z przebiegu likwidacji stowarzyszenia,
- ze sprawozdaniem finansowym na dzień zakończenia likwidacji,
- z uchwałą Walnego Zebrania Członków o zakończeniu likwidacji stowarzyszenia i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z przebiegu procesu likwidacji wraz z listą obecności członków stowarzyszenia z tego Zebrania,
- z potwierdzeniem faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości ogłoszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego,
- zawiadomienie Urzędu Statystycznego oraz właściwego na siedzibę stowarzyszenia Urzędu Skarbowego po uzyskaniu od organu nadzorującego potwierdzenia o wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Łodzi.
Koszty likwidacji stowarzyszenia zwykłego pokrywane są z majątku stowarzyszenia.
- Ogłoszenie o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego można zamieścić w lokalnej prasie lub na bezpłatnym portalu dla organizacji pozarządowych NGO w dziale „Ogłoszenia” na stronie WWW: https://ogloszenia.ngo.pl/ lub na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta Łodzi zwracając się uprzednio z pisemną prośbą do organu nadzoru o zamieszczenie ogłoszenia na tych tablicach.
- Uwaga! Zwykle przyjmuje się zasadę, iż podane do publicznej wiadomości ogłoszenie o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego winno być dostępne w okresie nie krótszym niż 30 dni.
- Szczegółowe informacje można również znaleźć na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi pod adresem: https://uml.lodz.pl/decydujemy/wspieramy/ngo/uzyteczne-dla-ngo/ (w zakładce stowarzyszenia zwykłe).
Termin i miejsce załatwienia sprawy
- do 7 dni od dnia wpływu wniosku o zamieszczenie w ewidencji stowarzyszeń zwykłych zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora,
do 7 dni od dnia wpływu wniosku o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Biuro Aktywności Miejskiej
Oddział ds. Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu
90-003 Łódź, ul. Tuwima 10
pok. 115, i piętro
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Biuro Aktywności Miejskiej
ul. Tuwima 10
90-430 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Tuwima 10, pok. 115 I p.
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
W terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych (informacji), stowarzyszenie zwykłe zobowiązane jest złożyć organowi nadzorującemu: wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora, a także po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego – wniosek o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
- Przykładowy wzór wniosku o zamieszczenie w ewidencji stowarzyszeń zwykłych zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora
- Przykładowy wzór protokołu z Walnego Zebrania Członków podczas, którego podjęto uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i wyznaczeniu dla niego likwidatora
- Przykładowy wzór uchwały Walnego Zebrania Członków w sprawie rozwiązania stowarzyszenia zwykłego, przeznaczenia majątku stowarzyszenia, powołania likwidatora oraz wyznaczenia miejsca przechowywania dokumentów stowarzyszenia
- Przykładowy wzór listy obecności z ww. Walnego Zebrania Członków
- Przykładowy wzór ogłoszenia o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego
- Przykładowy wzór wniosku o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. poz. 644)
W przypadku niedokonania przez organ nadzorujący wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku lub uzupełnienia jego braków przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.
w Urzędzie lub pocztą