Wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów

Skrócony opis procedury

Podmiot uprawniony, w celu profesjonalnej rejestracji pojazdów, składa wniosek o profesjonalną rejestrację pojazdów.

Najważniejsze etapy realizacji procedury
  • Krok 1

    Wnieś opłatę

    przelewem lub podczas wizyty w Urzędzie

  • Krok 2

    Złóż wniosek i załączniki

    w stanowisku 0.10 – nie wymaga umówienia wizyty

  • Krok 3

    Czekaj na telefon

    pracownik oddziału skontaktuje się w celu umówienia wizyty

  • Krok 4

    Odbierz dokumenty

Przydatne informacje
  • tradycyjne złożenie wniosku wraz z załączonymi dokumentami nie wymaga umówienia wizyty
  • odbiór dokumentów wymaga umówienia wizyty
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Wnioski w sprawie profesjonalnej rejestracji pojazdów składane są w stanowisku 0.10 na parterze Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (poniedziałek, środa-piątek 8.00 -15.30, wtorek 8.00 - 16.30).

Informacje uzupełniające

Podmiotami uprawnionymi w ramach prowadzonej działalności do posługiwania się profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi są:

  1. przedsiębiorca posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę za granicą-oddział, zajmujący się produkcją, dystrybucją (sprzedażą prowadzoną w ramach handlu) lub badaniem pojazdów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą,
  2. jednostka uprawniona lub jednostka badawcza producenta pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części przeprowadzająca badania pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

Decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów starosta wydaje na okres 1 roku, licząc od dnia jej wydania.
O decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów może ubiegać się podmiot uprawniony, który:

  1. nie został prawomocnie skazany za przestępstwo przeciwko mieniu, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów – dotyczy przedsiębiorcy, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo członków władz organów osoby prawnej lub nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej,
  2. złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (zawierające klauzulę o treści „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”) że:
    • każdy z pojazdów, którymi będą wykonywane jazdy testowe, będzie spełniał warunki określone w art. 66 (ustawy Prawo o ruchu drogowym), odpowiednie dla pojazdu, którym będą wykonywane te jazdy,
    • będzie używał w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego tylko pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, dla których posiada udokumentowane prawo do dysponowania nimi, oraz wyłącznie w celu wykonywania jazd testowych,
    • blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych będą wypełniane wyłącznie przez podmiot uprawniony albo osoby zatrudnione przez ten podmiot.

Podmiot uprawniony, który uzyskał decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów nie może przekazywać blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego, profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych osobie, która nabyła pojazd od tego podmiotu, ani innemu podmiotowi.

Na podstawie profesjonalnego dowodu rejestracyjnego nie można dokonać rejestracji pojazdu.

W przypadku gdy doszło do utraty lub zniszczenia blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych, podmiot uprawniony jest obowiązany niezwłocznie złożyć staroście oświadczenie w trybie odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (zawierające klauzulę o treści „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”), że doszło do utraty dokumentów ze wskazaniem ich serii i numerów lub, że doszło do utraty lub zniszczenia tablic (tablicy) rejestracyjnych ze wskazaniem ich numeru i numeru znaku legalizacyjnego.

W przypadku gdy w okresie ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów doszło do utraty lub zniszczenia blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych lub profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych podmiot uprawniony może złożyć wniosek o wydanie, za opłatą oraz opłatą ewidencyjną nowych blankietów w liczbie odpowiadającej liczbie blankietów utraconych lub zniszczonych lub nowych
profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych.

W przypadku działania przez pełnomocnika, pełnomocnik winien przedłożyć również pisemne pełnomocnictwo oraz swój dowód osobisty.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie, nie później niż do 30 dni w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego, do dwóch miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Czasowej Rejestracji Pojazdów
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Złożenie wniosku nie wymaga umówienia wizyty.

Odbiór dokumentów wymaga umówienia wizyty – po złożeniu wniosku wyznaczony pracownik oddziału skontaktuje się z wnioskodawcą lub jego pełnomocnikiem w celu umówienia wizyty.

Opłaty

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
 decyzja o profesjonalnej rejestracji pojazdów  100,00 zł
 blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego 10,00 zł
 komplet znaków legalizacyjnych 12,50 zł
 komplet profesjonalnych tablic samochodowych 80,00 zł
 profesjonalna tablica motocyklowa 40 zł
 profesjonalna tablica motorowerowa 30 zł

  

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
 Opłata skarbowa za pełnomocnictwo 17 zł

Opłata za dokumenty komunikacyjne wnoszona jest:

  • gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) w bezpośrednio w kasie  Banku Pekao S. A. w siedzibie Wydziału,
  • za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi,
  • za pośrednictwem opłatomatu zlokalizowanego w siedzibie Wydziału,
  • przelewem na konto Bank Pekao S.A. nr: 55 1240 1037 1111 0011 0911 1273

Opłata skarbowa wnoszona jest na konto Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 - ze wskazaniem numeru sprawy lub cechy identyfikacyjnej pojazdu.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów
  • osobiście:
    • ul. Smugowa 26a i 30/32
Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty
  • Wniosek
druk do pobrania [245.47 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • Oświadczenie, że podmiot uprawniony jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, albo kopi aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców z Krajowym Rejestrze Sądowym albo oświadczenie o wpisie do tego rejestru albo pobrany samodzielnie wydruk komputerowy aktualnych informacji o podmiocie uprawnionym wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego – w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę albo oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zajmującego się produkcją, dystrybucją lub badaniem pojazdów
  • Kopię dokumentu potwierdzającego uprawnienia jednostki do przeprowadzenia odpowiednich badań pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części – w przypadku jednostek, o których mowa w art. 80s ust. 2 pkt 2
  • Oświadczenie przedsiębiorcy, jeżeli jest on osobą fizyczną, albo członków władz organów osoby prawnej, nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej o niekaralności za przestępstwo przeciwko mieniu, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów
  • Oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (zawierające klauzulę o treści „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”), że:
    • każdy z pojazdów, którymi będą wykonywane jazdy testowe, będzie spełniał warunki określone w art. 66 (ustawy Prawo o ruchu drogowym), odpowiednie dla pojazdu, którym będą wykonywane te jazdy,
    • będzie używał w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego tylko pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, dla których posiada udokumentowane prawo do dysponowania nimi, oraz wyłącznie w celu wykonywania jazd testowych,
    • blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych będą wypełniane wyłącznie przez podmiot uprawniony albo osoby zatrudnione przez ten podmiot.
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [70.49 KB, .PDF] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
  • ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006r. O opłacie skarbowej
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia  31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie warunków produkcji i sposobu dystrybucji profesjonalnych tablic rejestracyjnych i znaków legalizacyjnych oraz trybu legalizacji profesjonalnych tablic rejestracyjnych
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie profesjonalnej rejestracji pojazdów, stosowanych oznaczeń oraz opłat związanych z profesjonalną rejestracją pojazdów
Tryb odwoławczy

Odwołanie, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, do organu drugiej instancji, tj. Samorządowego Kolegium Odwoławczego, Łódź ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Data wygenerowania:
03-12-2024 18:49:44