Ustalanie odszkodowań za działki gruntu, które w wyniku podziału przeznaczone zostały pod drogi publiczne
Skrócony opis procedury
Wniosek może dotyczyć działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne które przeszły z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Pierwszy etap obejmuje rokowania w zakresie odszkodowania byłego właściciela z podmiotem publicznym który przejął nieruchomość.
W przypadku negatywnego wyniku rokowań na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się decyzja administracyjną i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2Czekaj
na decyzję lub pisemną informację o statusie sprawy
- Krok 3
Odbierz decyzję
elektronicznie, w urzędzie lub pocztą
- możliwość złożenia wniosku online,
- możliwość przesłania wniosku pocztą,
- wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się,
- decyzja może mieć formę elektroniczną,
- sprawa nie wymaga opłat,
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika.
Szczegółowy opis procedury
- Procedura na wniosek. O wszczęcie postępowania o odszkodowanie za przejętą nieruchomość może wystąpić były lub obecny właściciel jeżeli nie doszło do dobrowolnego uzgodnienia wysokości odszkodowania.
- Adresat - wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem przy ul. Piotrkowskiej 104.
Prezydent Miasta Łodzi wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej podlega wyłączeniu od rozpatrzenia sprawy gdy stroną postępowania jest Miasto Łódź. - Po wszczęciu postępowania gromadzony jest materiał dowodowy pozwalający na rozstrzygnięcie złożonego wniosku.
- Forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania do Wojewody Łódzkiego.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Dwa miesiące od daty wszczęcia postępowania z możliwością przedłużenia stosownie do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Wywłaszczeń i Zwrotów Nieruchomości
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Telefonicznie: +48 (42) 638-45-85
Opłaty
Brak
Dokumenty
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 110 – wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- elektronicznie:
- ePUAP
- na adres do doręczeń elektronicznych AE:PL-43653-25073-RDRVC-22
Wnioski można składać w ciągu całego roku. Ewentualny termin składania dokumentów na wezwanie Urzędu zostanie określony w bieżącej korespondencji.
- Wniosek o odszkodowanie zawierający określenie: podstawy prawnej, nieruchomości (adres, nr działki, powierzchnia działki, nr obrębu, nr księgi wieczystej).
- Pełnomocnictwo - w przypadku wystąpienia z wnioskiem przez pełnomocnika.
- Ostateczna decyzja o podziale nieruchomości.
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U.2024.1145 ze zm.).
Od decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Łódzkiego.
elektronicznie, w urzędzie lub pocztą