Skrócony opis procedury
Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych jest to refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. do odbiorcy paliw gazowych.
Przyznanie prawa do świadczenia jest uzależnione od spełnienia kryterium dochodowego.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na informację lub decyzję
otrzymasz informację o przyznaniu świadczenia lub decyzję o odmowie
- Krok 3
Odbierz świadczenie
świadczenie będzie wypłacone w terminie wskazanym w informacji
Przydatne informacje
- sprawa nie wymaga opłat
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
- informacja może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Aby ustalić prawo do refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych należy złożyć wniosek.
- Po złożeniu wniosku prowadzone jest postępowanie administracyjne celem ustalenia prawa do refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku lub braku wymaganych dokumentów, organ wzywa stronę w celu uzupełnienia wniosku.
- Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
- Po przeprowadzonym postępowaniu organ:
- w przypadku przyznania świadczenia - wyśle na adres e-mail wskazany we wniosku informację o przyznaniu refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych,
- w przypadku niespełnienia warunków do przyznania świadczenia - wyda decyzję orzekającą o odmowie prawa do refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych. Decyzja zostanie doręczona na adres zamieszkania.
- W przypadku przyznania prawa do refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych, świadczenie będzie wypłacone w terminie określonym w informacji na rachunek bankowy podany we wniosku lub kartę przedpłaconą otrzymaną z Centrum.
Informacje uzupełniające
Forma pomocy
Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych jest to refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. do odbiorcy paliw gazowych.
Refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcy paliw gazowych w przypadku, gdy głównym źródłem ogrzewania jest urządzenie grzewcze zasilane paliwem gazowym wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Przez odbiorcę paliw gazowych w gospodarstwie domowym rozumie się odbiorcę, który otrzymuje lub pobiera paliwa gazowe na podstawie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym. O refundację podatku VAT może ubiegać się osoba, która widnieje w umowie na dostarczanie gazu do mieszkania lub domu i która faktycznie poniosła koszty wynikające z faktury.
Kryteria przyznania
Refundacja podatku VAT przysługuje w przypadku gdy odbiorca paliw gazowych w gospodarstwie domowym:
- wykorzystuje jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi, o których mowa w art. 3 pkt 3a ustawy – Prawo energetyczne, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576, 1967 i 2456), do dnia wejścia w życie ustawy tj. 21-12-2022 r. , albo po tym dniu – w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy
- jest osobą w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł lub
- jest osobą w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł
Dochodem gospodarstwa domowego po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób są:
- przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art.30b, art.30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszone o koszty przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne
- dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych
- dochody z gospodarstwa rolnego
- dochody z działalności opodatkowanej na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
Dochód gospodarstwa domowego ustala się jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku na podstawie dochodów osiągniętych w:
- 2021 r. - w przypadku pierwszego wniosku złożonego do dnia 31-07-2023 r.
- 2022 r. - w przypadku pierwszego wniosku złożonego w okresie od dnia 01-08-2023 r. do dnia 31-07-2024 r.
- 2023 r. – w przypadku pierwszego wniosku złożonego w okresie od dnia 01-08-2024 r. do dnia 30-09-2024 r.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Ustalenie prawa do refundacji podatku VAT oraz wypłata następuje nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
Miejsce załatwienia
Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi
Wydział Świadczeń Rodzinnych
ul. Urzędnicza 45
Telefoniczna informacja Call Center: +48 (42) 638-59-69
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- elektronicznie:
- ePUAP
- listownie:
- Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi
ul. Urzędnicza 45
91-304 Łódź
- Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi
- osobiście:
- w Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi w Wydziale Obsługi Świadczeniobiorców,
w Punkcie Obsługi Świadczeniobiorców
ul. Urzędnicza 45
pok. 16, pok. 17, pok. 29
- w Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi w Wydziale Obsługi Świadczeniobiorców,
Termin składania dokumentów
Wnioski o wypłatę refundacji należy złożyć do 30-09-2024 roku lub po dniu 30-09-2024 roku w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. wraz z załącznikami - wypełnić, jeżeli faktura dokumentująca dostarczenie paliw gazowych załączona do wniosku obejmuje 2023 r.
- Wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2024 r. wraz z załącznikami – wypełnić, jeżeli faktura dokumentująca dostarczenie paliw gazowych załączona do wniosku obejmuje 2024 r.
Wymagane załączniki do wniosku:
- Faktura dokumentująca dostarczenie paliw gazowych obejmującą okres dotyczący wniosku
- Dowód uiszczenia opłaty za tę fakturę
- W indywidualnych sprawach organ właściwy może poprosić o dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych.
W przypadku załączenia kopii dokumentów ich oryginały należy przedstawić do wglądu.
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. 2022 poz. 2687 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (Dz. U. z 2023 poz. 2760)
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi, ul. Urzędnicza 45, 91-304 Łódź.
Realizatorzy
- Wydział Obsługi Świadczeniobiorców
- Wydział Świadczeń Rodzinnych
elektronicznie, w urzędzie lub pocztą