Wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki ustanowionej z tytułu zabezpieczenia spłaty zwaloryzowanej bonifikaty
Skrócony opis procedury
Po upływie 5 lat od nabycia od Gminy:
Właściciel lokalu mieszkalnego, który zachował prawo własności lokalu, po upływie 5 lat powinien złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu.
Przed upływem 5 lat od nabycia od Gminy:
Pierwotny lub wtórny właściciel lokalu mieszkalnego (który nabył lokal, od pierwotnego właściciela), powinien złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu.
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na zgodę
zgoda jest wysyłana pocztą lub odbierana osobiście
- możliwość złożenia wniosku online (ePUAP)
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- możliwość złożenia wniosku osobiście w punkcie kancelaryjnym
- sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa i wydania duplikatu
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa nie jest załatwiana od ręki
Szczegółowy opis procedury
Po upływie 5 lat nabycia go od Gminy
Pierwotny właściciel lokalu, który zachował prawo własności do lokalu, po upływie 5 lat od daty nabycia go od Gminy, powinien złożyć wniosek, w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.
Przed upływem 5 lat od daty nabycia go od Gminy
Pierwotny albo wtórny właściciel lokalu (który nabył lokal, od pierwotnego właściciela) powinien złożyć wniosek, w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.
Wniosek można złożyć:
- osobiście,
- przez pełnomocnika (należy dołączyć pełnomocnictwo),
- za pośrednictwem operatora pocztowego,
- elektronicznie przez platformę ePUAP.
Odbiór zgody/duplikatu następuje zgodnie ze wskazaniem we wniosku:
- osobiście,
- za pośrednictwem operatora pocztowego
Możliwość odbioru osobistego po wcześniejszym umówieniu wizyty.
Zgodę na wykreślenie hipoteki należy we własnym zakresie dostarczyć do Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia w Łodzi XVI Wydziału Ksiąg Wieczystych, Łódź ul. Pomorska 21.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
60 dni od daty złożenia kompletnego wniosku do Urzędu. Wnioski rozpoznawane są w kolejności wpływu.
Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Oddział Rozliczeń Udziałów we Wspólnotach Mieszkaniowych
II piętro, pokój 249, 268
- Fax. +48 (42) 638 - 54 - 20
- e-mail: lckm@uml.lodz.pl
- e-mail: znn@uml.lodz.pl
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umówienie wizyty pod nr telefonu: +48 (42) 638-42-52, +48 (42) 638-44-75, +48 (42) 638-51-14, +48 (42) 638-51-17
Opłaty
Skarbowa:
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Za wydanie duplikatu | 5,00 zł. |
Za pełnomocnictwo (w przypadku, gdy pełnomocnikiem jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo opłata nie dotyczy) | 17,00 zł. |
Nr konta bankowego do wniesienia opłaty skarbowej 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073.
Nr konta bankowego do innych opłat: brak.
Dokumenty
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 104 budynek B (punkt kancelaryjny UMŁ)
- ul. Piotrkowska 110 w pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- ul. Zachodnia 47 (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
- Al. Piłsudskiego 100 (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
- Al. Politechniki 32 (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
- ul. Krzemieniecka 2b (punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
- elektronicznie:
- ePUAP
W ciągu całego roku
Wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki po upływie 5 lat:
- Wniosek o wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki
- Kserokopia aktu notarialnego pierwotnego nabycia lokalu mieszkalnego od Miasta Łódź
- W przypadku następcy prawnego, dokument potwierdzający następstwo prawne – akt notarialny (darowizna), prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia (kserokopia)
- W przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo
- Dowód uiszczenia opłaty za pełnomocnictwo
Wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki przed upływem 5 lat
- Wniosek o wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki
- Kserokopia aktu notarialnego potwierdzającego zbycie lokalu mieszkalnego nabytego od Miasta Łodzi
- Kserokopia aktu notarialnego potwierdzającego nabycie lokalu mieszkalnego lub nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystanej na cele mieszkaniowe
- Duplikaty przelewów bankowych potwierdzających nabycie lokalu mieszkalnego bądź nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowej za środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego od Miasta Łódź
- W przypadku zamiany lokalu zakupionego od Miasta Łódź na inny lokal mieszkalny, kserokopia aktu notarialnego zamiany. W razie dopłaty do ceny nowo nabywanego lokalu mieszkalnego, bądź nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe, do wniosku należy załączyć duplikat przelewu bankowego potwierdzającego dokonanie powyższej czynności
- W przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo
- Dowód uiszczenia opłaty za pełnomocnictwo
Uzyskanie duplikatu wcześniej wydanego dokumentu:
- Wniosek o wystawienie duplikatu (obowiązuje druk jak przy wydaniu zgody - należy dopisać słowo Duplikat)
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie duplikatu
- W przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo
- Dowód uiszczenia opłaty za pełnomocnictwo
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
- ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
- ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Brak
zgoda wydawana jest wyłącznie na wniosek