Aktualizacja opłat rocznych za trwały zarząd ustanowiony na nieruchomościach Skarbu Państwa

Skrócony opis procedury

Procedura aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynana jest z urzędu lub na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomość w trwałym zarządzie. Ustalona w postepowaniu nowa opłata z tytułu trwałego zarządu obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja stała się ostateczna.

Najważniejsze etapy realizacji procedury
  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    lub zgłoś uwagi do zawiadomienia o wszczęciu postępowania

  • Krok 2

    Czekaj na informacje

    postanowienia, zawiadomienia wysyłane są pocztą lub przez ePUAP

  • Krok 3

    Zapoznaj się z operatem

    w Urzędzie (umów się na wizytę)

  • Krok 4

    Czekaj na decyzję

    zawiadomienie o zebraniu materiałów do wydania decyzji

  • Krok 5

    Odbierz decyzję

    w Urzędzie (umów się na wizytę) lub pocztą

  • Krok 6

    Wystąp o uprawomocnienie się decyzji

    w Urzędzie (umów się na wizytę)

  • Krok 7

    Wnieś opłatę

    opłatę należy wnieść do 31 marca każdego roku na konto wskazane w decyzji

Przydatne informacje
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy
  1. Postępowanie wszczyna się z urzędu lub na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomość w trwałym zarządzie. Brak terminu do złożenia wniosku.
  2. Adresat - wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem przy ul. Piotrkowskiej 104.
  3. Wartość nieruchomości dla potrzeb ustalenia zaktualizowanej opłaty określa rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym sporządzonym na zlecenie Skarbu Państwa. Wysokość może być aktualizowana nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość nieruchomości ulegnie zmianie.
  4. Zaktualizowaną opłatę roczną ustala się według dotychczasowej stawki procentowej od wartości nieruchomości określonej na dzień aktualizacji opłaty.
  5. Nowa wysokość opłaty obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja stała się ostateczna i powinna być wnoszona w terminie do 31 marca każdego roku kalendarzowego.
  6. Po zebraniu materiału dowodowego w toku postępowania – informacja do jednostki/Strony o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wypowiedzenia się przed wydaniem decyzji – art. 10 Kpa.
  7. Forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której Stronie przysługuje prawo odwołania do Wojewody Łódzkiego.
Informacje uzupełniające

Procedura dotyczy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

1 miesiąc - z powodu uzasadnionych przyczyn, może być wskazany nowy termin zakończenia postępowania lub jego zawieszenia

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Zasobu i Gospodarowania Nieruchomościami Skarbu Państwa
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
pok. 347

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Na wizytę można umówić się telefonicznie: + 48 (42) 638- 43 -11

Opłaty

Opłata roczna z tytułu trwałego zarządu w zależności od przeznaczenia nieruchomości ustalana jest według stawki procentowej - od 0,1% do 1% - od wartości nieruchomości, określanej w operacie szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego.

Numery kont są obecnie nadawane indywidualnie i są podane w decyzji

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, pok. 347
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami),
  • elektronicznie: 
    • ePUAP
Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku

Wymagane dokumenty
  • Ewentualny wniosek jednostki zawierający informacje o położeniu i powierzchni nieruchomości, czasie trwania prawa trwałego zarządu, potwierdzone za zgodność z oryginałem dane techniczne budynku/budynków, ujęte w książce budowlanej lub projekcie budowlanym obiektu wraz z wyszczególnieniem nakładów poniesionych na wybudowanie budynków i innych urządzeń trwale związanych z gruntem, położonych na nieruchomości oddanej w trwały zarząd, od czasu ostatniej aktualizacji

Podstawa prawna

Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami
Tryb odwoławczy

Od decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i  prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem
Data wygenerowania:
07-10-2024 03:40:06