Oddawanie w trwały zarząd nieruchomości Skarbu Państwa

Skrócony opis procedury

Procedura oddania nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd wszczynana jest na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. W postępowaniu ustalana jest opłata z tytułu trwałego zarządu.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    wskaż cel i termin zagospodarowania nieruchomości

  • Krok 2

    Czekaj na informacje

    postanowienia, zawiadomienia  wysyłane są pocztą lub przez e PUAP

  • Krok 3

    Zapoznaj się z operatem

    w Urzędzie (umów się na wizytę)

  • Krok 4

    Czekaj na decyzję

    zawiadomienie o zebraniu materiałów do wydania decyzji

  • Krok 5

    Odbierz decyzję

    w Urzędzie (umów się na wizytę) lub pocztą otrzymasz pocztą

  • Krok 6

    Wystąp o uprawomocnienie się decyzji

    w Urzędzie (umów się na wizytę)

  • Krok 7

    Wnieś opłatę

    w terminie 30 dni licząc od dnia, kiedy decyzja stanie się ostateczna

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Postępowanie wszczyna się na wniosek państwowej jednostki organizacyjnej, brak terminu do złożenia wniosku
  2. Adresat - wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem przy ul. Piotrkowskiej 104.
  3. Uprawnieni do trwałego zarządu - Państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
  4. Okres trwałego zarządu – czas oznaczony lub nieoznaczony.
  5. Opłata roczna z tytułu trwałego zarządu – ustalana jest według stawki procentowej (od 0,1% do 1%) od wartości nieruchomości, określanej w operacie szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego, opłata może być aktualizowana.
  6. Za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne.
  7. Opłaty roczne uiszcza się przez cały okres trwałego zarządu, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. W pierwszym roku po ustanowieniu trwałego zarządu opłatę roczną uiszcza się najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym decyzja o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd stała się ostateczna. Opłatę tę ustala się proporcjonalnie w stosunku do pozostałego do wykorzystania w danym roku okresu trwania zarządu.
  8. Po zebraniu materiału dowodowego w toku postępowania – informacja do jednostki/Strony o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wypowiedzenia się przed wydaniem decyzji – art. 10 Kpa.
  9. Forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której Stronie przysługuje prawo odwołania do Wojewody Łódzkiego. 
  10. Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Informacje uzupełniające

Procedura dotyczy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

1 miesiąc - z powodu uzasadnionych przyczyn, może być wskazany nowy termin zakończenia postępowania lub jego zawieszenia

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Zasobu i Gospodarowania Nieruchomościami Skarbu Państwa
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
pok. 347

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu.

Opłaty

Opłata roczna z tytułu trwałego zarządu w zależności od przeznaczenia nieruchomości ustalana jest według stawki procentowej - od 0,1% do 1% - od wartości nieruchomości, określanej w operacie szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego. Opłaty wnosi się na numer rachunku bankowego, który jest podany w decyzji.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, pok. 347
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z 
      Mieszkańcami)
  • elektronicznie: 
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Ewentualny wniosek zawierający informacje o położeniu i powierzchni nieruchomości, czasie trwania prawa trwałego zarządu, celu, na jaki nieruchomość ma być oddana w trwały zarząd, sugerowany termin zagospodarowania nieruchomości przez jednostkę. 
  • Dokumenty potwierdzające stan prawny nieruchomości przeznaczonej do oddania w trwały zarząd. Oznaczenie oraz data aktu ustalającego statut i regulamin jednostki organizacyjnej

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 
  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami

Tryb odwoławczy

Od decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem