Ustanawianie prawa nieodpłatnego użytkowania na nieruchomościach Skarbu Państwa
Skrócony opis procedury
Prawo nieodpłatnego użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa może nastąpić na rzecz jednostek samorządu terytorialnego oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na informację
opublikowany wykaz nieruchomości przeznaczonej do oddania w użytkowanie
- Krok 3
Podpisz umowę
po przygotowaniu i podpisaniu protokołu uzgodnień między SP i wnioskodawcą
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- wpłynięcie wniosku o oddanie nieruchomości Skarbu Państwa w nieodpłatne użytkowanie,
- analiza stanu prawnego nieruchomości z punktu widzenia możliwości obciążenia nieruchomości Skarbu Państwa nieodpłatnym użytkowaniem (wykluczenie obowiązku zwrotu nieruchomości wywłaszczonej na rzecz dawnych właścicieli, wykluczenie istnienia postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących tytułu własności Skarbu Państwa),
- wystąpienie do merytorycznie właściwych Wydziałów UMŁ i jednostek o wydanie opinii dotyczących możliwości obciążenia nieruchomości nieodpłatnym użytkowaniem (istnienia przeciwwskazań), z punktu widzenia zadań realizowanych przez te jednostki i zamierzeń inwestycyjnych Miasta,
- po uzyskaniu pozytywnych opinii – zlecenie sporządzenia operatu szacunkowego określającego wartość nieruchomości SP,
- wystąpienie do Wojewody Łódzkiego o wyrażenie zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia umowy nieodpłatnego użytkowania,
- po uzyskaniu zarządzenia Wojewody wyrażającego zgodę, sporządzenie i podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonej do oddania w użytkowanie (wywieszenie wykazu na okres 21 dni),
- po okresie publikacji wykazu, przygotowanie i podpisanie pomiędzy SP i wnioskodawcą, protokołu z rokowań, stanowiącego podstawę do zawarcia umowy o oddanie nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie w formie aktu notarialnego,
- zawarcie umowy w formie aktu notarialnego
Informacje uzupełniające
- Procedura dotyczy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.
- Postępowanie wszczynane na wniosek zainteresowanego podmiotu.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
do 3 miesięcy
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
III piętro, pok. 351
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Dysponowania Mieniem
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 104, pok. 351
- ul Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- elektronicznie:
- ePUAP
- na adres do doręczeń elektronicznych AEPL-43653-25073-RDRVC-22
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku
Wymagane dokumenty
- Wniosek wraz z uzasadnieniem uprawnionej jednostki o oddanie nieruchomości Skarbu Państwa w nieodpłatne użytkowanie
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- art. 13 ust. 1, art. 35 ust. 1 i ust. 2 i art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
- art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
Tryb odwoławczy
Brak
Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem
Data wygenerowania:
23-05-2025 10:17:53
elektronicznie, w urzędzie lub pocztą