Ustanawianie prawa nieodpłatnego użytkowania na nieruchomościach Skarbu Państwa

Skrócony opis procedury

Prawo nieodpłatnego użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa może nastąpić na rzecz jednostek samorządu terytorialnego oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie, w urzędzie lub pocztą

  • Krok 2

    Czekaj na informację

    opublikowany wykaz nieruchomości przeznaczonej do oddania w użytkowanie

  • Krok 3

    Podpisz umowę

    po przygotowaniu i podpisaniu protokołu uzgodnień między SP i wnioskodawcą

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. wpłynięcie wniosku o oddanie nieruchomości Skarbu Państwa w nieodpłatne użytkowanie,
  2. analiza stanu prawnego nieruchomości z punktu widzenia możliwości obciążenia nieruchomości Skarbu Państwa nieodpłatnym użytkowaniem (wykluczenie obowiązku zwrotu nieruchomości wywłaszczonej na rzecz dawnych właścicieli, wykluczenie istnienia postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących tytułu własności Skarbu Państwa),
  3. wystąpienie do merytorycznie właściwych Wydziałów UMŁ i jednostek o wydanie opinii dotyczących możliwości obciążenia nieruchomości nieodpłatnym użytkowaniem (istnienia przeciwwskazań), z punktu widzenia zadań realizowanych przez te jednostki i zamierzeń inwestycyjnych Miasta,
  4. po uzyskaniu pozytywnych opinii – zlecenie sporządzenia operatu szacunkowego określającego wartość nieruchomości SP,
  5. wystąpienie do Wojewody Łódzkiego o wyrażenie zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia umowy nieodpłatnego użytkowania,
  6. po uzyskaniu zarządzenia Wojewody wyrażającego zgodę, sporządzenie i podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonej do oddania w użytkowanie (wywieszenie wykazu na okres 21 dni),
  7. po okresie publikacji wykazu, przygotowanie i podpisanie pomiędzy SP i wnioskodawcą, protokołu z rokowań, stanowiącego podstawę do zawarcia umowy o oddanie nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie w formie aktu notarialnego,
  8. zawarcie umowy w formie aktu notarialnego

Informacje uzupełniające

  • Procedura dotyczy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.
  • Postępowanie wszczynane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

do 3 miesięcy

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
III piętro, pok. 351

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, pok. 351
    • ul Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
  • elektronicznie:
    • ePUAP
    • na adres do doręczeń elektronicznych AEPL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku

Wymagane dokumenty

  • ​Wniosek wraz z uzasadnieniem uprawnionej jednostki o oddanie nieruchomości Skarbu Państwa w nieodpłatne użytkowanie

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • art. 13 ust. 1, art. 35 ust. 1 i ust. 2 i art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
  • art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem