Zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych de minimis
Skrócony opis procedury
Na podstawie uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi w dniu 12 lutego 2025 roku można skorzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych de minimis.
Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są okoliczności przedstawione w uchwale. Przed rozpoczęciem korzystania ze Zwolnienia należy złożyć informację o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wg wzoru określonego w uchwale wraz z dokumentami i informacji określonymi w uchwale.
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na odpowiedź
- możliwość złożenia wniosku online
- przed rozpoczęciem korzystania ze Zwolnienia należy złożyć informację o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 odpowiednio do Uchwały Nr XV/395/25 lub Uchwały Nr XV/396/25 wraz z dokumentami określonymi w uchwale Rady Miejskiej w Łodzi
- sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
- wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
Szczegółowy opis procedury
Ze zwolnienia można skorzystać na podstawie jednego z następujących programów pomocowych przyjętych uchwałami Rady Miejskiej w Łodzi:
Program pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi – przyjęty uchwałą Nr XIV/344/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz uchwałą Nr XV/395/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:
- budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
- prace konserwatorskie lub
- prace restauratorskie lub
- roboty budowlane w zakresie: remontu elewacji budynków, dachów, prześwitów bramowych, wykonania izolacji fundamentów, przyłączenia budynków do sieci ciepła systemowego,
- gruntów, na których usytuowane są ww. budynki lub ich części podlegające zwolnieniu od podatku od nieruchomości,
- budowli związanych z ww. budynkami lub ich częściami.
Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono którekolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia oraz złożona została informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wraz z dokumentami wskazanymi w § 3.
Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są łącznie okoliczności wskazane w uchwale.
Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 75 tys. zł).Nie jest możliwe uzyskanie Zwolnienia na okres dłuższy niż 7 lat.
Zwolnienie nie przysługuje w przypadku gdy:
- działań uprawniających do uzyskania Zwolnienia dokonano z pominięciem obowiązujących procedur wynikających z przepisów prawa budowlanego oraz nie uzyskano pozytywnej opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków zatwierdzającej takie działania;
- budynki lub ich części podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie uchwał z lat ubiegłych.
Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
- budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
- Program pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi – przyjęty uchwałą Nr XIV/345/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz uchwałą Nr XV/396/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 roku zmieniającą uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:
- budynków lub ich części niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, zlokalizowanych w całości lub w części na obszarze Strefy Wielkomiejskiej lub Obszarze Współczesnego Rozwoju Strefy Wielkomiejskiej, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono remont elewacji,
- gruntów, na których usytuowane są ww. budynki lub ich części podlegające zwolnieniu od podatku od nieruchomości,
- budowli związanych z ww. budynkami lub ich częściami.
Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono remont elewacji budynku lub jego części oraz złożona została informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wraz z dokumentami wskazanymi w § 3 uchwały.
Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są łącznie okoliczności wskazane w uchwale.
Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 50 tys. zł).
Nie jest możliwe uzyskanie Zwolnienia na okres dłuższy niż 7 lat.
Zwolnienie nie przysługuje w przypadku gdy:
- remontu elewacji budynku lub jego części dokonano z pominięciem obowiązujących procedur wynikających z przepisów prawa budowlanego,
- budynków, których zakończenie budowy lub oddanie do użytkowania nastąpiło po 1 stycznia 1970 r.;
- budynków lub ich części położonych na gruncie, dla którego wyznaczono lokalizację inwestycji celu publicznego,
- budynki lub ich części podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie uchwał z lat ubiegłych.
Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
W odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą zwolnienie na podstawie ww. programów pomocowych stanowi pomoc de minimis i jest udzielane przy zachowaniu warunków określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).
W przypadku gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, kwota skumulowanej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie z okresu minionych 3 lat (liczonych w sposób ciągły), przyznana jednemu przedsiębiorstwu w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r., nie może przekroczyć dopuszczalnego pułapu tej pomocy, tj. 300 tys. Euro.
Gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, przez okres korzystania z tej pomocy podatnik zobowiązany jest do przedkładania do dnia 31 stycznia każdego roku dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 3 ww. uchwał.
- Informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości może być podpisane także przez pełnomocnika podatnika.
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPS-1) należy złożyć w Wydziale Podatkowym.
- Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPS-1) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 października 2024 r.
- Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Nieokreślony
Wydział Podatkowy
Oddział Ulg i Zwolnień Podatkowych
90-009 Łódź, ul. Sienkiewicza 61 A
Telefony:
+48 (42) 638-53-25, 638-45-47, 638-45-48
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
• Telefonicznie +48 (42) 638-44-44, +48 (42) 638-53-25, +48 (42) 638-45-47 lub +48 (42) 638-45-48
• Na stronie internetowej
• Pocztą elektroniczną: w.podatkowy@uml.lodz.pl
Opłaty
Opłata skarbowa:
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17 zł |
Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Podatkowy
ul. Sienkiewicza 61 A, 90-009 Łódź
Bank Pekao
50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dla osób dokonujących wpłat z zagranicy:
IBAN: PL 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Bank Pekao
Dokumenty
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Podatkowy
Oddział Ulg i Zwolnień Podatkowych
ul. Sienkiewicza 61 A
Łódź 90-009
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- Wydział Podatkowy
- ul. Sienkiewicza 61 A
- punkty kancelaryjne Urzędu Miasta Łodzi:
- ul. Piotrkowska 104, budynek B
- ul. Piotrkowskiej 110
- al. Politechniki 32
- al. Piłsudskiego 100
- ul. Krzemienieckiej 2B
- ul. Zachodniej 47
- Wydział Podatkowy
- elektronicznie:
- ePUAP - Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej UMŁ na platformie ePUAP:
/s551nj3qkq/SkrytkaESP - eDoręczenia - Adres do e-Doręczeń: AE:PL-43653-25073-RDRVC-22
- ePUAP - Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej UMŁ na platformie ePUAP:
Możliwość ubiegania się o zwolnienie i pomoc de minimis w trybie niniejszych uchwał upływa z dniem 30 czerwca 2031 roku.
W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:
- Informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
- Kopia (poświadczona przez pracownika służb konserwatorskich za zgodność z oryginałem) karty adresowej zabytku nieruchomego wpisanego do gminnej ewidencji zabytków
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia budynku lub jego części wpisanego do gminnej ewidencji zabytków, wydanej przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia działań uprawniających do uzyskania zwolnienia właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, jeżeli przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wymagają uzyskania pozwolenia
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu któregokolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
- Wytyczne konserwatorskie dla sposobu i zakresu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia
- Pozytywna opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków zatwierdzającej ww. działania
- Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z działaniami uprawniającymi do uzyskania zwolnienia kosztów, wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
- Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
- Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
- Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
- Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
- W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)
Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:
- Wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
- Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:
- Informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie remontu elewacji budynku lub jego części, wydana przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia remontu elewacji budynku właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
- Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
- Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z remontem elewacji budynku lub jego części kosztów wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
- Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
- Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
- Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
- Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
- W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)
Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:
- Wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
- Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
- rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
- ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
- uchwała Nr XIV/344/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis,
- uchwała Nr XV/395/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
- uchwała Nr XIV/345/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
- uchwała Nr XV/396/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
- uchwała Nr IX/236/24 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 6 listopada 2024 r. w sprawie przyjęcia Strategii przestrzennego rozwoju Łodzi 2030+
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Brak
elektronicznie, w Urzędzie (wymaga umówienia się na wizytę) lub pocztą