Zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych / uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi (programy pomoc de minimis)

Skrócony opis procedury

Procedura dotyczy zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych / uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi (programy pomoc de minimis)

Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są  okoliczności przedstawione w uchwale a korzystanie ze zwolnienia wymaga dokonania zgłoszenia dotyczącego zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w  załączniku Nr 1 do uchwały oraz złożenia dokumentów  i informacji określonych w uchwale.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

Przydatne informacje

  • korzystanie ze zwolnienia wymaga dokonania zgłoszenia dotyczącego zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały wraz z dokumentami określonymi w uchwale Rady Miejskiej w  Łodzi
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Ze zwolnienia można skorzystać na podstawie jednego z następujących programów pomocowych przyjętych uchwałami Rady Miejskiej w Łodzi:

  1. Program pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi

    przyjęty uchwałą Nr XCVIII/2017/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, zmieniona uchwałą Nr II/26/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 10 grudnia 2014 r. oraz uchwałą Nr XL/1240/21 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 17 marca 2021 r., stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:

    • budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2014 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
      • prace konserwatorskie,
      • prace restauratorskie,
      • roboty budowlane w zakresie: remontu elewacji budynków, dachów, prześwitów bramowych, wykonania izolacji fundamentów, przyłączenia budynków do sieci ciepła systemowego,
    • gruntów, na których usytuowane są ww. budynki,
    • budowli związanych z ww. budynkami.
    • Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono którekolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia oraz złożone zostało zgłoszenie wraz z dokumentami wskazanymi w § 3.
    • Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 50 tys. zł).
    • Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
  2. Program pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi 

– przyjęty uchwałą Nr XCVIII/2018/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, zmieniona uchwałą Nr XL/1241/21 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 17 marca 2021 r., stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:

  • budynków lub ich części niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, zlokalizowanych w całości lub części na obszarze Strefy Wielkomiejskiej lub Obszarze Współczesnego Rozwoju Strefy Wielkomiejskiej, w których po dniu 1 stycznia 2014 r. zakończono remont elewacji,
  • gruntów, na których usytuowane są ww. budynki,
  • budowli związanych z ww. budynkami.

Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono remont elewacji budynku lub jego części oraz złożone zostało zgłoszenie wraz z dokumentami wskazanymi w § 3 uchwały.

Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 20 tys. zł).

Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.

Wodniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą zwolnienie na podstawie ww. programów pomocowych stanowi pomoc de minimis i jest udzielane przy zachowaniu warunków określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

W przypadku gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, kwota skumulowanej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie z okresu 3 lat podatkowych (tj.  bieżącego roku oraz 2 poprzednich lat), przyznana jednemu przedsiębiorstwu w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r., nie może przekroczyć dopuszczalnego pułapu tej pomocy, tj. 200 tys. euro, a w zakresie drogowego transportu towarów – 100 tys. euro.

Informacje uzupełniające

  • Zgłoszenie dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości może być podpisane także przez pełnomocnika podatnika.
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
  • Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r..
  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Nieokreślony

Miejsce załatwienia

Wydział Finansowy
Oddział ds. Ulg i Zwolnień Podatkowych
90-113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5

Telefony:
+48 (42) 638-53-25

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

  • Telefonicznie +48 (42) 638-53-25
  • Pocztą elektroniczną: w.finansowy [at] uml.lodz.pl (w[dot]finansowy[at]uml[dot]lodz[dot]pl)

Opłaty

Opłata skarbowa:

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) 17 zł

Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej 
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)

Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź

Bank Pekao
50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dla osób dokonujących wpłat z zagranicy:
IBAN: PL  50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Bank Pekao

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Finansowy
      Oddział ds. Ulg i Zwolnień Podatkowych
      ul. Sienkiewicza 5
      Łódź 90-113
  • osobiście: punkty kancelaryjne UMŁ
    • Punkty kancelaryjne Urzędu Miasta Łodzi:
      • Łódź, ul. Piotrkowska 104, budynek B
      • Łódź, ul. Sienkiewicza 5
    • Punkty informacyjno-kancelaryjne Urzędu Miasta Łodzi:
      • Łódź, ul. Zachodnia 47
      • Łódź, al. Politechniki 32
      • Łódź, ul. Krzemieniecka 2 B
      • Łódź, al. Piłsudskiego 100
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Możliwość ubiegania się o zwolnienie i pomoc de minimis w trybie niniejszych uchwał upływa z dniem 31 grudnia 2023 roku.

Wymagane dokumenty

W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:

  • Zgłoszenie dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
druk do pobrania [41 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Kopia (poświadczona przez pracownika miejskich służb konserwatorskich za zgodność z oryginałem) karty adresowej zabytku nieruchomego wpisanego do gminnej ewidencji zabytków
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia budynku lub jego części wpisanego do gminnej ewidencji zabytków, wydanej przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia działań uprawniających do uzyskania zwolnienia właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, jeżeli przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wymagają uzyskania pozwolenia
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu któregokolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
druk do pobrania [46 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Wytyczne konserwatorskie dla sposobu i zakresu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia
  • Pozytywna opinia wojewódzkiego lub miejskiego konserwatora zabytków
  • Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z działaniami uprawniającymi do uzyskania zwolnienia kosztów, wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
druk do pobrania [46 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
  • Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
  • Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
  • Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
  • Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
druk do pobrania [97.15 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)

​Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:

  • Wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc i w okresie dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
druk do pobrania [50 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
druk do pobrania [84.72 KB, .XLSX] Pobierz druk do pobrania

W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:

  • Zgłoszenie dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
druk do pobrania [47.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie remontu elewacji budynku lub jego części, wydana przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia remontu elewacji budynku lub jego części właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
druk do pobrania [46 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z remontem elewacji budynku lub jego części kosztów wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
druk do pobrania [46 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
  • Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
  • Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
  • Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
  • Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
druk do pobrania [97.15 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)

Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:

  • O wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc i w okresie dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
druk do pobrania [50 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
druk do pobrania [84.72 KB, .XLSX] Pobierz druk do pobrania

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [28.29 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
  • ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
  • rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
  • uchwała Nr XCVIII/2017/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
  • uchwała Nr XCVIII/2018/14 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Finansowy