Sprostowanie aktów stanu cywilnego

Skrócony opis procedury

Sprostowaniu podlega akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami, które stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego. Akt prostuje kierownik usc, który go sporządził na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby, mającej w tym interes prawny albo z urzędu.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Umów się na wizytę

  • Krok 2

    Wnieś opłatę

    przelewem na konto lub w siedzibie USC w Łodzi w opłatomacie

  • Krok 3

    Złóż wniosek i załączniki

    w Urzędzie, elektronicznie lub za pośrednictwem poczty

Przydatne informacje

  • wizyta w USC wymaga umówienia się
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • odmowa dokonania czynności w formie decyzji administracyjnej

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  • Wniosek może złożyć:
    • osoba, której akt dotyczy,
    • przedstawiciel ustawowy osoby, której akt dotyczy,
    • osoba, która wykaże interes prawny,
    • prokurator
  • Wniosek można złożyć:
    • Osobiście
    • Listownie
    • Elektronicznie (ePUAP) -  jeżeli podstawą sprostowania jest zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych, ww. dokumenty należy złożyć w wersji papierowej

Informacje uzupełniające

  • Podstawą sprostowania są następujące dokumenty:
    • akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego
    • inne akty stanu cywilnego, o ile stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych
    • inne dokumenty mające wpływ na stan cywilny
    • zagraniczne dokumenty stanu cywilnego, jeżeli w państwie wystawienia są uznawane za dokument stanu cywilnego
    • inne zagraniczne dokumenty potwierdzające stan cywilny, wydane w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego
  • Wnioskodawca wskazuje, w których urzędach stanu cywilnego w kraju znajdują się wcześniejsze akty osoby, której akt ma zostać sprostowany, a także gdzie znajdują się akty stanu cywilnego jej wstępnych
  • W zależności od aktu, który ma być sprostowany podstawę sprostowania stanowić mogą odpowiednie akty stanu cywilnego sporządzone na terenie RP według poniższych wskazówek:
    • akt małżeństwa rodziców (dotyczy sprostowania aktu urodzenia)
    • akt urodzenia żony lub męża (dotyczy sprostowania aktu małżeństwa)
    • akt małżeństwa (dotyczy sprostowania aktu zgonu)
    • akt urodzenia osoby zmarłej (dotyczy sprostowania aktu zgonu)
  • Akty stanu cywilnego cudzoziemców sporządzone przed 1 marca 2015 r. mogą zostać sprostowane na podstawie:
    • dokumentu podróży
    • innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo
      Uwaga: Dodatkowo Wnioskodawca załącza do wniosku następujące dokumenty, o ile stanowią one podstawę sprostowania aktu:
      • zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego;
      • uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych.
  • Indywidualna ocena przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów oraz ocena danych zawartych w aktach stanu cywilnego należy do kierownika USC.
  • Sprostowanie następuje w formie czynności materialno-technicznej po skompletowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów oraz po analizie danych zawartych w aktach stanu cywilnego, będących podstawą sprostowania.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Bez zbędnej zwłoki, zgodnie z kolejnością wpływających wniosków.

Miejsce załatwienia

Urząd Stanu Cywilnego

92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Zaleca się aby wizyta była poprzedzona wcześniejszym umówieniem przez interesanta terminu spotkania za pośrednictwem strony internetowej - https://wizyty.uml.lodz.pl/. W pierwszej kolejności będą przyjmowane osoby, które okażą potwierdzenie umówionej wizyty otrzymane w wiadomości SMS/e-mail po jej zarezerwowaniu.

Opłaty

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Opłata skarbowa wnoszona przy składaniu wniosku o sprostowanie – po dokonaniu czynności wydany zostaje odpis zupełny aktu 39 zł
Pełnomocnictwo17 zł

Numer konta do wniesienia opłaty skarbowej:

50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście
    • Al. Piłsudskiego 100, p. 15
  • listownie
    • Urząd Miasta Łodzi
      Urząd Stanu Cywilnego
      al. Piłsudskiego 100
      92-326 Łódź
  • elektronicznie
    • ePUAP

Wymagane dokumenty

Do złożenia:

  • Wniosek o sprostowanie aktu
druk do pobrania [37.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Potwierdzenie wniesienia opłaty
  • Zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny albo odpis lub wypis lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych, jeśli stanowią podstawę sprostowania aktu

Do wglądu:

  • Dokument tożsamości Wnioskodawcy

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [125.94 KB, .PDF] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t. j. Dz.U. 2021, poz. 709)
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz.U. 2021, poz. 735)

Tryb odwoławczy

Wojewoda Łódzki, za pośrednictwem kierownika USC w Łodzi w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Dotyczy decyzji odmownych.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Urząd Stanu Cywilnego