Skrócony opis procedury
Sprostowaniu podlega akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami, które stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego. Akt prostuje kierownik usc, który go sporządził na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby, mającej w tym interes prawny albo z urzędu.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Umów się na wizytę
- Krok 2
Wnieś opłatę
- Krok 3
Złóż wniosek i załączniki
w Urzędzie, elektronicznie lub za pośrednictwem poczty
Przydatne informacje
- wizyta w USC wymaga umówienia się
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- odmowa dokonania czynności w formie decyzji administracyjnej
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Wniosek może złożyć:
- osoba, której akt dotyczy,
- przedstawiciel ustawowy osoby, której akt dotyczy,
- osoba, która wykaże interes prawny,
- prokurator
- Wniosek można złożyć:
- Osobiście
- Listownie
- Elektronicznie (ePUAP) - jeżeli podstawą sprostowania jest zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych, ww. dokumenty należy złożyć w wersji papierowej
Informacje uzupełniające
- Podstawą sprostowania są następujące dokumenty:
- akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego
- inne akty stanu cywilnego, o ile stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych
- inne dokumenty mające wpływ na stan cywilny
- zagraniczne dokumenty stanu cywilnego, jeżeli w państwie wystawienia są uznawane za dokument stanu cywilnego
- inne zagraniczne dokumenty potwierdzające stan cywilny, wydane w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego
- Wnioskodawca wskazuje, w których urzędach stanu cywilnego w kraju znajdują się wcześniejsze akty osoby, której akt ma zostać sprostowany, a także gdzie znajdują się akty stanu cywilnego jej wstępnych
- W zależności od aktu, który ma być sprostowany podstawę sprostowania stanowić mogą odpowiednie akty stanu cywilnego sporządzone na terenie RP według poniższych wskazówek:
- akt małżeństwa rodziców (dotyczy sprostowania aktu urodzenia)
- akt urodzenia żony lub męża (dotyczy sprostowania aktu małżeństwa)
- akt małżeństwa (dotyczy sprostowania aktu zgonu)
- akt urodzenia osoby zmarłej (dotyczy sprostowania aktu zgonu)
- Akty stanu cywilnego cudzoziemców sporządzone przed 1 marca 2015 r. mogą zostać sprostowane na podstawie:
- dokumentu podróży
- innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo
Uwaga: Dodatkowo Wnioskodawca załącza do wniosku następujące dokumenty, o ile stanowią one podstawę sprostowania aktu:- zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego;
- uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych.
- Indywidualna ocena przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów oraz ocena danych zawartych w aktach stanu cywilnego należy do kierownika USC.
- Sprostowanie następuje w formie czynności materialno-technicznej po skompletowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów oraz po analizie danych zawartych w aktach stanu cywilnego, będących podstawą sprostowania.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki, zgodnie z kolejnością wpływających wniosków.
Miejsce załatwienia
Urząd Stanu Cywilnego
92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Zaleca się aby wizyta była poprzedzona wcześniejszym umówieniem przez interesanta terminu spotkania za pośrednictwem strony internetowej - https://wizyty.uml.lodz.pl/. W pierwszej kolejności będą przyjmowane osoby, które okażą potwierdzenie umówionej wizyty otrzymane w wiadomości SMS/e-mail po jej zarezerwowaniu.
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Opłata skarbowa wnoszona przy składaniu wniosku o sprostowanie – po dokonaniu czynności wydany zostaje odpis zupełny aktu | 39 zł |
Pełnomocnictwo | 17 zł |
Numer konta do wniesienia opłaty skarbowej:
50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście
- Al. Piłsudskiego 100, p. 15
- listownie
- Urząd Miasta Łodzi
Urząd Stanu Cywilnego
al. Piłsudskiego 100
92-326 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- elektronicznie
- ePUAP
Wymagane dokumenty
Do złożenia:
- Wniosek o sprostowanie aktu
- Potwierdzenie wniesienia opłaty
- Zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny albo odpis lub wypis lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych, jeśli stanowią podstawę sprostowania aktu
Do wglądu:
- Dokument tożsamości Wnioskodawcy
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t. j. Dz.U. 2021, poz. 709)
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz.U. 2021, poz. 735)
Tryb odwoławczy
Wojewoda Łódzki, za pośrednictwem kierownika USC w Łodzi w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Dotyczy decyzji odmownych.
przelewem na konto lub w siedzibie USC w Łodzi w opłatomacie