Skrócony opis procedury
Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej podlega aktualizacji nie częściej niż raz na 3 lata, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Aktualizacja opłaty rocznej następuje z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej, na podstawie wartości nieruchomości gruntowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek o aktualizację
- Krok 2
Czekaj na informację
otrzymasz wypowiedzenie dotychczasowej opłaty lub odmowę aktualizacji
- Krok 3
Złóż wniosek do SKO
w przypadku odmowy lub jeśli nie zgadzasz się z wartością aktualizacji
- Krok 4
Złóż sprzeciw
w przypadku sprzeciwu od orzeczenia - sprawa zostanie przekazana do
sądu - Krok 5
Czekaj na rozstrzygnięcie
Przydatne informacje
- wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
- do wniosku o aktualizację, należy dołączyć operat szacunkowy sporządzony do celu aktualizacji
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Postępowanie o aktualizację opłaty rocznej jest postępowaniem cywilnoprawnym prowadzonym na wniosek użytkownika wieczystego lub z urzędu.
Strona umowy (właściciel - Miasto Łódź lub użytkownik wieczysty) wszczynająca postępowanie o aktualizację opłaty rocznej winna udowodnić, że nastąpiła zmiana wartości nieruchomości i przygotować dowód w postaci operatu szacunkowego.
Użytkownik wieczysty winien złożyć wniosek o aktualizację opłaty rocznej wraz z aktualną wyceną prawa własności przedmiotowej nieruchomości dla celu aktualizacji.
Następuje wówczas:
- sprawdzenie czy od ostatniej aktualizacji upłynął 3 letni okres – zgodnie z ustawa o gospodarce nieruchomościami aktualizacji opłaty rocznej dokonuje się nie częściej niż raz na 3 lata,
- wszczęcie wewnętrznej procedury polegającej na analizie przedłożonego przez użytkownika wieczystego oszacowania nieruchomości,
- jeżeli przedłożony operat szacunkowy nie budzi wątpliwości następuje wypowiedzenie dotychczasowej opłaty rocznej i ustalenie nowej poczynając od dnia 1 stycznia roku następnego po roku, w którym złożono wniosek o aktualizację wraz z dowodem w postaci operatu szacunkowego,
- jeżeli użytkownik wieczysty nie udowodnił, że nastąpiła zmiana wartości nieruchomości właściciel nieruchomości może odmówić aktualizacji opłaty rocznej a użytkownik wieczysty może w terminie 30 dni od otrzymania odmowy złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o ustalenie, że odmowa (przez właściciela nieruchomości – Miasto Łódź) aktualizacji opłaty rocznej jest nieuzasadniona. Wniosek należy złożyć na pośrednictwem właściwego organu.
- od orzeczenia Samorządowego Kolegium Odwoławczego, właściwy organ lub użytkownik wieczysty mogą wnieść sprzeciw w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia. Wniesienie sprzeciwu jest równoznaczne z żądaniem przekazania sprawy do sądu powszechnego wł. ze względu na miejsce położenia nieruchomości.
Informacje uzupełniające
Aktualizację opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste (z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego) następuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym złożono wniosek i udowodniono zmianę wartości gruntu.
Aktualizacja opłaty rocznej następuje od dnia 1 stycznia roku następnego po roku, w którym użytkownik wieczysty złoży wniosek wraz z dowodem w postaci operatu szacunkowego.
Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty rocznej spoczywa na użytkowniku wieczystym.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104, pokój 251, 252, 252A, 254
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy.
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi, Wydział Dysponowania Mieniem,
ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź,
- Urząd Miasta Łodzi, Wydział Dysponowania Mieniem,
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera
(Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami) - oraz w punktach kancelaryjnych oraz kancelaryjno-informacyjnych
Urzędu Miasta Łodzi.
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera
Termin składania dokumentów
Nie dotyczy
Wymagane dokumenty
- Wniosek użytkownika wieczystego o dokonanie aktualizacji opłaty rocznej,
- Aktualny operat szacunkowy sporządzony do celu aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- art. 77 i 81 w związku z art. 79 i art. 80 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2024.1145 t.j. z dnia 2024.07.30)
Tryb odwoławczy
Wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego złożony w terminie 30 dni od daty otrzymania oświadczenia Prezydenta Miasta Łodzi. Wniosek składa się za pośrednictwem właściwego organu. Sprzeciw od orzeczenia SKO, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
Wniesienie sprzeciwu jest równoznaczne z żądaniem przekazania sprawy do sądu powszechnego właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości.
do wniosku należy dołączyć operat szacunkowy do celu aktualizacji