Skrócony opis procedury
Ustalenie opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem. Postępowanie administracyjne wszczynane z urzędu na podstawie wcześniej wydanej decyzji o podziale nieruchomości.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Czekaj
- Krok 2
Czekaj
na zawiadomienie o wykonanym operacie szacunkowym
- Krok 3
Czekaj na decyzję administracyjną
o naliczeniu opłaty lub o umorzeniu postępowania
- Krok 4
Zapłać
jeżeli zostanie ustalona opłata adiacencka
Przydatne informacje
Procedura wszczynana z urzędu.
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Zgodnie z przepisami prawa, jeżeli w wyniku podziału nieruchomości wzrośnie jej wartość, prezydent miasta może ustalić w drodze decyzji opłatę adiacencką z tego tytułu. Rada gminy ustaliła stawkę procentową opłaty adiacenckiej w 30% różnicy wartości nieruchomości.
Opłatę adiacencką ustala się w drodze postępowania administracyjnego wszczynanego
z urzędu na podstawie decyzji o podziale nieruchomości.
Wydanie decyzji administracyjnej ustalającej obowiązek wniesienia opłaty z powodu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem uwarunkowane jest:
- podjęciem uchwały przez Radę Miejską w przedmiocie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej,
- wydaniem ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości,
- wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym jej podziałem.
Informacje uzupełniające
Wartość nieruchomości w ramach postępowania administracyjnego określają rzeczoznawcy majątkowi.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie 3 lat od dnia, kiedy decyzja o podziale stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne.
Postępowanie administracyjne trwa zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Opłat i Odszkodowań
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104, III piętro, blok „F”, pok. 386
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Telefonicznie: +48 (42) 638-41-34
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Dysponowania Mieniem
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź,
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami), urna
- Łódź, ul. Piotrkowska 104, budynek B
- telefonicznie: +48 (42) 638-41-34
- elektronicznie:
- ePUAP
- biznes.gov.pl
- obywatel.gov.pl
Wymagane dokumenty
Brak
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.)
- Uchwała Rady Miejskiej Nr XXII/0461/07 z dnia 5 grudnia 2007 r., w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2007 r. Nr 401, poz. 4195)
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
na postępowanie z urzędu - na podstawie decyzji o podziale nieruchomości