Opłata adiacencka z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem

Skrócony opis procedury

Ustalenie opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem. Postępowanie administracyjne wszczynane z urzędu na podstawie wcześniej wydanej decyzji o podziale nieruchomości.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Czekaj

    na postępowanie z urzędu - na podstawie decyzji o podziale nieruchomości

  • Krok 2

    Czekaj

    na zawiadomienie o wykonanym operacie szacunkowym

  • Krok 3

    Czekaj na decyzję administracyjną

    o naliczeniu opłaty lub o umorzeniu postępowania

  • Krok 4

    Zapłać

    jeżeli zostanie ustalona opłata adiacencka

Przydatne informacje

Procedura wszczynana z urzędu.

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Zgodnie z przepisami prawa, jeżeli w wyniku podziału nieruchomości wzrośnie jej wartość, prezydent miasta może ustalić w drodze decyzji opłatę adiacencką z tego tytułu. Rada gminy ustaliła stawkę procentową opłaty adiacenckiej w 30% różnicy wartości nieruchomości.

Opłatę adiacencką ustala się w drodze postępowania administracyjnego wszczynanego
z urzędu na podstawie decyzji o podziale nieruchomości.

Wydanie decyzji administracyjnej ustalającej obowiązek wniesienia opłaty z powodu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem uwarunkowane jest:

  • podjęciem uchwały przez Radę Miejską w przedmiocie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej,
  • wydaniem ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości,
  • wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym jej podziałem.

Informacje uzupełniające

Wartość nieruchomości w ramach postępowania administracyjnego określają rzeczoznawcy majątkowi.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie 3 lat od dnia, kiedy decyzja o podziale stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne.

Postępowanie administracyjne trwa zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Opłat i Odszkodowań
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104, III piętro, blok „F”, pok. 386

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 638-41-34

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź,
  • osobiście:
    • Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami), urna
    • Łódź, ul. Piotrkowska 104, budynek B
  • telefonicznie: +48 (42) 638-41-34
  • elektronicznie:
    • ePUAP
    • biznes.gov.pl
    • obywatel.gov.pl

Wymagane dokumenty

Brak

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [52.5 KB, .DOC] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.)
  • Uchwała Rady Miejskiej Nr XXII/0461/07 z dnia 5 grudnia 2007 r., w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej  (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2007 r. Nr 401, poz. 4195)

Tryb odwoławczy

Od decyzji w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem