Opłata adiacencka z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem

Skrócony opis procedury

Ustalenie opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem. Postępowanie administracyjne wszczynane z urzędu na podstawie wcześniej wydanej decyzji o podziale nieruchomości.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1
    Czekaj

    na postępowanie z urzędu - na podstawie decyzji o podziale nieruchomości

  • Krok 2
    Czekaj

    na zawiadomienie o wykonanym operacie szacunkowym

  • Krok 3
    Czekaj na decyzję administracyjną

    o naliczeniu opłaty lub o umorzeniu postępowania

  • Krok 4

    Wnieś opłatę

    jeżeli zostanie ustalona opłata adiacencka

Przydatne informacje

  • procedura wszczynana z urzędu.

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Zgodnie z przepisami prawa, jeżeli w wyniku podziału nieruchomości wzrośnie jej wartość, prezydent miasta może ustalić w drodze decyzji opłatę adiacencką z tego tytułu. Rada Miejska ustaliła stawkę procentową opłaty adiacenckiej w wysokości 30% różnicy wartości nieruchomości.

Opłatę adiacencką ustala się w drodze postępowania administracyjnego wszczynanego z urzędu na podstawie decyzji o podziale nieruchomości.

Wydanie decyzji administracyjnej ustalającej obowiązek wniesienia opłaty z powodu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem uwarunkowane jest:

  • podjęciem uchwały przez Radę Miejską w przedmiocie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej,
  • wydaniem ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości,
  • wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym jej podziałem.

Informacje uzupełniające

Wartość nieruchomości w ramach postępowania administracyjnego określają rzeczoznawcy majątkowi.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie 3 lat od dnia, kiedy decyzja o podziale stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne.

Postępowanie administracyjne trwa zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Opłat i Odszkodowań
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104, IV piętro, blok „F”, pok. 444

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 638-52-76, +48 (42) 638-42-75

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

Brak

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Wymagane dokumenty

Brak

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych.
klauzula informacyjna do pobrania [52.5 KB, .DOC] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

Tryb odwoławczy

Od decyzji w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem