Roszczenia z tytułu utraty wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Skrócony opis procedury

Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą korzystanie z nieruchomości w dotychczasowy sposób lub zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe lub istotnie ograniczone, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo wykupienia nieruchomości lub jej części. 
Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel albo użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, może żądać odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1
    Zgłoś roszczenie

    określ żądanie: odszkodowanie za szkodę, wykup czy odszkodowanie po zbyciu

  • Krok 2
    Czekaj na odpowiedź

    w ciągu 6 miesięcy otrzymasz informację czy uznano roszczenie

  • Krok 3
    Czekaj na realizację żądania

    jeśli uznano roszczenie

  • Krok 4

    Możesz złożyć pozew do sądu

    jeśli nie uznano roszczenia

Przydatne informacje

  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika,
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa.

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Zgłoszenie roszczenia.
  2. Czynności wyjaśniające, gromadzenie dokumentów:
    • przekazanie wniosku do zaopiniowania przez odpowiednie komórki;
    • analiza zgromadzonego materiału;
    • przygotowanie odpowiedzi - uznanie bądź odmowa uznania roszczenia.
  3. W przypadku uznania roszczenia – podjęcie zarządzenia przez Prezydenta Miasta i jego realizacja.
  4. W przypadku nieuznania roszczenia - pismo informujące o odmowie uznania roszczenia. Wnioskodawca może wystąpić na drogę postępowania sądowego.

Informacje uzupełniające

Wniosek powinien zawierać wszelkie dowody uzasadniające roszczenie.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

6 miesięcy od daty złożenia wniosku.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Opłat i Odszkodowań
90-926 Łódź, Piotrkowska 104, bud. F. III piętro, pok. 386

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

telefoniczne umówienie wizyty: 42 638-41-34

Opłaty

Zestawienie opłat
Rodzaj opłatyWysokość opłatyNumer konta
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo17 zł50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
  • elektronicznie:
    • ePUAP
    • na adres do doręczeń elektronicznych AE:PL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Brak

Wymagane dokumenty

  • Zgłoszenie roszczenia - wniosek.
  • Pełnomocnictwo - w przypadku wystąpienia z wnioskiem przez pełnomocnika.
  • Potwierdzenie uregulowania opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

Pozostałe dokumenty

  • Dokumenty potwierdzające zasadność roszczenia.
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych.
klauzula informacyjna do pobrania [53 KB, .DOC] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1130 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 z późn. zm.).

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem