Aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa

Skrócony opis procedury

Aktualizację opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste (z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego) następuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym złożono wniosek i udowodniono zmianę wartości gruntu. 

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    w Urzędzie lub pocztą

  • Krok 2

    Czekaj na informację

    otrzymasz wypowiedzenie dotychczasowej opłaty lub odmowę aktualizacji

  • Krok 3

    Złóż wniosek do SKO

    w przypadku odmowy lub jeśli nie zgadzasz się z wartością aktualizacji

  • Krok 4

    Złóż sprzeciw

    w przypadku sprzeciwu od orzeczenia - sprawa zostanie przekazana do sądu

  • Krok 5

    Czekaj na rozstrzygnięcie

    postanowienie Sądu otrzymasz pocztą

Przydatne informacje

  • wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
  • do wniosku o aktualizację, należy dołączyć operat szacunkowy sporządzony do celu aktualizacji
  • wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Postępowanie o aktualizację opłaty rocznej jest postępowaniem cywilnoprawnym prowadzonym na wniosek użytkownika wieczystego lub z urzędu.
  2. Strona umowy (właściciel - Skarb Państwa lub użytkownik wieczysty) wszczynająca postępowanie o aktualizację opłaty rocznej winna udowodnić, że nastąpiła zmiana wartości nieruchomości i przygotować dowód w postaci operatu szacunkowego.
  3. Użytkownik wieczysty winien złożyć wniosek o aktualizację opłaty rocznej wraz z aktualną wyceną prawa własności przedmiotowej nieruchomości.
  4. Następują czynności:
    • sprawdzenie czy od ostatniej aktualizacji upłynął 3 letni okres. Aktualizacji opłaty rocznej dokonuje się nie częściej niż raz na 3 lata - zgodnie z ustawa o gospodarce nieruchomościami,
    • wszczęcie wewnętrznej procedury polegającej na analizie przedłożonego przez użytkownika wieczystego oszacowania nieruchomości, będącego dowodem bezspornie potwierdzającym wszczęcie procedury przez organ,
    • jeżeli przedłożony operat szacunkowy nie budzi wątpliwości następuje wypowiedzenie dotychczasowej opłaty rocznej i ustalenie nowej poczynając od dnia 1 stycznia roku następnego po roku, w którym złożono wniosek o aktualizację wraz z dowodem w postaci operatu szacunkowego,
    • jeżeli użytkownik wieczysty nie udowodnił, że nastąpiła zmiana wartości nieruchomości właściciel nieruchomości może odmówić aktualizacji opłaty rocznej a użytkownik wieczysty może w terminie 30 dni od otrzymania odmowy złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o ustalenie, że odmowa (przez właściciela nieruchomości – Skarb Państwa) aktualizacji opłaty rocznej jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości. Wniosek należy złożyć na pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej.

Informacje uzupełniające

  • Aktualizacji opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste (z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego) dokonuje Prezydent Miasta Łodzi wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, wypowiadając w formie pisemnej wysokość dotychczasowej opłaty następuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym złożono wniosek i udowodniono zmianę wartości gruntu.
  • Aktualizacja opłaty rocznej następuje od dnia 1 stycznia roku następnego po roku, w którym użytkownik wieczysty złoży wniosek wraz z dowodem w postaci operatu szacunkowego.
  • Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty rocznej spoczywa na użytkowniku wieczystym.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
pokój 251A

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się

Opłaty

Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego uzależniona jest od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana, i wynosi w zależności od stawki procentowej - od 0,3% do 3% - od wartości nieruchomości, określanej w operacie szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, pok. 251A
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)

Termin składania dokumentów

Brak terminu do złożenia wniosku

Wymagane dokumenty

  • Wniosek użytkownika wieczystego o dokonanie aktualizacji opłaty rocznej
  • Aktualna wycena prawa własności nieruchomości, której dotyczy postępowanie sporządzona do celu aktualizacji opłaty rocznej

Pozostałe dokumenty

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami

Tryb odwoławczy

Wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego złożony w terminie 30 dni od daty otrzymania oświadczenia Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej. Wniosek składa się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem