Skrócony opis procedury
Przerejestrowanie (zmiana właściciela) pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP jest wymogiem ustawowym. Osoby zainteresowane załatwieniem sprawy muszą zgłosić się do Oddziału Czasowej Rejestracji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 (po uprzednim umówieniu wizyty) wraz z kompletem wymaganych dokumentów i tablicami rejestracyjnymi.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 2
Złóż wniosek i załączniki
elektronicznie, lub w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty – sprawy grupy „A”)
- Krok 4
Zarezerwuj wizytę
rezerwując przez internet wybierz sprawy grupy „E”
- Krok 5
Odbierz dokumenty
Przydatne informacje
- wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
- możliwość złożenia wniosku online
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Wnioski mieszkańców w sprawach z zakresu rejestracji pojazdów rozpatrywane są w Oddziale Czasowej Rejestracji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 w dniu przybycia do Wydziału, po uprzednim umówieniu terminu wizyty
- Warunkiem przystąpienia do rozpatrywania sprawy jest pobranie biletu z „automatu biletowego”. Dotyczy to osób, które umówiły termin wizyty.
- Warunkiem rozpatrzenia sprawy jest:
- potwierdzenie umówionej wizyty w siedzibie Wydziału w automacie biletowym nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia.
- zgłoszenie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie,
W przypadku niedotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
- W przypadku stwierdzenia w dokumentach braków lub nieprawidłowości, rozpatrzenie sprawy nastąpi dopiero po uzupełnieniu braków lub usunięciu nieprawidłowości oraz wyznaczeniu nowego terminu
- Wniosek o rejestrację pojazdu może zostać złożony poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemów Pojazd i Kierowca zamieszczoną pod adresem: https://www.esp.pwpw.pl.
Po otrzymaniu wniosku złożonego drogą elektroniczną, organ rejestrujący wzywa właściciela pojazdu drogą elektroniczną do przekazania oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic rejestracyjnych. - Możliwość sprawdzenia statusu realizacji sprawy pod adresem https://info-car.pl/new/rejestracja-pojazdu/sprawdz-status-dowodu-rejestracyjnego
Informacje uzupełniające
- W przypadku, gdy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestracje są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, jako dowód własności wymagany do rejestracji rozumie się wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
- Działając przez pełnomocnika, osoba upoważniona powinna przedłożyć również pisemne pełnomocnictwo oraz swój dowód osobisty.
Uwaga!
Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami obowiązany jest on do złożenia wniosku o rejestrację w terminie 90 dni.
Niezłożenie wniosku w terminie podlega karze pieniężnej. Wysokość kary zależna jest od terminu zwłoki. Jeżeli przekroczysz termin:
- 30 dni, zapłacisz karę w wysokości 500 zł
- 180 dni, kara wyniesie 1000 zł
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami kara wyniesie:
- po przekroczeniu terminu 90 dni – 1000 zł
- po przekroczeniu 180 dni – 2000 zł.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
W dniu złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego, do dwóch miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Czasowej Rejestracji Pojazdów
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się:
- Za pośrednictwem strony internetowej: https://wizyty.uml.lodz.pl/
- złożenie wniosku - sprawy grupy „A”
- odbiór dokumentu – sprawy grupy „E”
- Telefonicznie: +48 (42) 638-44-44
Przypominamy, że:
- Jedna umówiona wizyta dotyczy wyłącznie jednej sprawy
- Nie ma możliwości kolejnego umówienia się na wizytę w ramach tej samej usługi przed realizacją wcześniej umówionej wizyty
- Rezygnacji z umówionej wizyty lub zmiany jej terminu można dokonać poprzez link, który przesyłany jest automatycznie wraz z potwierdzeniem umówionej wizyty na wskazany wcześniej adres e-mail
- Dla wizyt rezerwowanych w poszczególnych grupach spraw, w wybranym dniu, co najmniej 10 minut przed umówioną wizytą, należy pobrać bilet wybierając przycisk "Potwierdzenie wizyty umówionej przez internet", następnie wpisać numer telefonu na monitorze dotykowym automatu biletowego.
- Dla wszystkich grup spraw nieodebranie biletu przed zaplanowaną godziną powoduje anulowanie rezerwacji.
Opłaty
Rodzaj opłaty | Suma opłat |
---|---|
bez zmiany właściwości miejscowej z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego | 66,50 zł (80,00 zł z wydanym pozwoleniem czasowym) |
zmiana właściwości miejscowej z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego | 66,50 zł (80,00 zł z wydanym pozwoleniem czasowym) |
bez zmiany właściwości miejscowej, zmiana właściwości miejscowej - samochód | 160,00 zł |
bez zmiany właściwości miejscowej, zmiana właściwości miejscowej - motocykl, przyczepa | 120,00 zł |
bez zmiany właściwości miejscowej, zmiana właściwości miejscowej -motorower | 110,00 zł |
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17,00 zł (opłata skarbowa) |
dowód rejestracyjny | 54,00 zł |
komplet znaków legalizacyjnych | 12,50 zł |
pozwolenie czasowe | 13,50 zł |
Tablice rejestracyjne (stałe): | Wysokość opłaty |
---|---|
samochodowe | 80,00 zł |
motocyklowe | 40,00 zł |
motorowerowe | 30,00 zł |
indywidualne | 1000,00 zł |
Opłaty przerejestrowanie pojazdu można wnieść:
- gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) bezpośrednio w kasie Banku Pekao S. A. w siedzibie Wydziału,
- za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi,
- za pośrednictwem opłatomatu zlokalizowanego w siedzibie Wydziału,
- przelewem na konto Bank Pekao S.A. nr: 55 1240 1037 1111 0011 0911 1273 - (wskazując cechę identyfikacyjną pojazdu)
Opłata skarbowa wnoszona jest na konto Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 - ze wskazaniem numeru sprawy lub cechy identyfikacyjnej pojazdu
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- ul. Smugowa 26a i 30/32
- elektronicznie:
- PWPW
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o rejestrację
- Dowód własności pojazdu (np. umowa kupna - sprzedaży, umowa darowizny, umowa zamiany) lub poświadczona notarialnie kopia dowodu własności
- W oryginale lub kopii dowodu własności potwierdzającym nabycie pojazdu przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami i następnie dokonującym zbycia pojazdu informacja o cenie nabycia pojazdu przez tego przedsiębiorcę może być przekreślona w sposób uniemożliwiający jej odczytanie.
- Dowód rejestracyjny pojazdu (z aktualnym badaniem technicznym)
- W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego stosowne oświadczenie właściciela pojazdu o utracie dowodu rejestracyjnego.
- Dowód osobisty (dotyczy osób fizycznych) lub wypis z rejestru sądowego i nr REGON (dotyczy osób prawnych)
- Tablice rejestracyjne
- W przypadku utraty, zagubienia lub kradzieży tablicy (tablic) rejestracyjnej właściciel pojazdu składa stosowne oświadczenie o utracie, zagubieniu lub kradzieży tablicy (tablic).
- Dokument potwierdzający zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC do wglądu
- Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego przy braku aktualnych badań w dowodzie rejestracyjnym
- Pełnomocnictwo (w przypadku działania przez pełnomocnika)
- Dodatkowa tablica rejestracyjna (np. na bagażnik rowerowy) jeżeli była wydana. W przypadku utraty dodatkowej tablicy rejestracyjnej właściciel pojazdu składa stosowne oświadczenie o utracie.
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego
Tryb odwoławczy
Odwołanie, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, do organu drugiej instancji tj. Samorządowego Kolegium Odwoławczego, Łódź ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji.
przelewem lub podczas wizyty w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty)