Orzekanie o nabyciu własności nieruchomości przez rolników - dzierżawców

Skrócony opis procedury

Procedura orzekania o nabyciu własności nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz  rolników – dzierżawców i posiadaczy z innych tytułów niż dzierżawa wszczynana jest na wniosek, zgodnie z przepisami – dekret o uwłaszczeniu i o uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym.  Brak terminu do złożenia wniosku.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    lub zgłoś uwagi do zawiadomienia o wszczęciu postępowania

  • Krok 2

    Czekaj na informację

    postanowienia, zawiadomienia wysyłane są pocztą lub przez ePUAP

  • Krok 3

    Zapoznaj się z operatem

    w Urzędzie (umów się na wizytę)

  • Krok 4

    Czekaj decyzję

    zawiadomienie o zebraniu materiałów do wydania decyzji

  • Krok 5

    Odbierz decyzję

    w Urzędzie (umów się na wizytę) lub pocztą

  • Krok 6

    Wystąp o uprawomocnienie się decyzji

    w Urzędzie (umów się na wizytę)

  • Krok 7

    Wnieś opłatę

    opłatę należy wnieść w terminie i na konto wskazane w decyzji

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniu

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Procedura na wniosek. Brak terminu do złożenia wniosku.
  2. Rolnikom użytkującym nieruchomości państwowe na podstawie umów dzierżawy, co najmniej przez trzy lata przed dniem wejścia dekretu z dnia 18 kwietnia 1955 r., na ich wniosek nadaje się nieruchomości na własność. O nadanie mogą ubiegać się także osoby pozostające w stosunku pracy, renciści rzemieślnicy użytkujący nieruchomości państwowe na podstawie umów zawartych przed dniem 1 września 1939 r. Nadanie nieruchomości następuje odpłatnie za cenę szacunkową, od której odlicza się 1/20 za każdy rok dzierżawy przed 1 stycznia 1945 r. oraz sumę czynszu dzierżawnego wpłaconą po dniu 1 stycznia 1945 r. na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi.

Informacje uzupełniające

Procedura dotyczy nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

1 miesiąc. Z powodu uzasadnionych przyczyn, może być wskazany nowy termin zakończenia postępowania. Z tego samego powodu postępowanie może zostać zawieszone.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Zasobu i Gospodarowania Nieruchomościami Skarbu Państwa
90-926 Łódź,
ul. Piotrkowska 104
pok. 347 

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Na wizytę można umówić się telefonicznie: + 48 (42) 638- 43 -11

Opłaty

Opłata – cena szacunkowa określana zostaje w operacie szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego i wskazana jest w decyzji. 

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, pok. 347
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie  Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
  • elektronicznie
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Brak terminu do złożenia wniosku

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o uznanie wnioskodawcy za właściciela nieruchomości określający oznaczenie nieruchomości, położenie oraz szczegółowy opis historii posiadania nieruchomości z podaniem powodów nieuregulowania własności
  • Wymagane załączniki: wszystkie posiadane przez stronę dokumenty potwierdzające zasadność ubiegania się o przyznanie tytułu prawnego do nieruchomości (kopie dokumentów lub kopie potwierdzone za zgodność)

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • dekret z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym
  • ustawa z dnia 24 lipca 1998r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Tryb odwoławczy

Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem