Skrócony opis procedury
Wniosek o zwrot może złożyć były właściciel albo jego spadkobierca. W przypadku złożenia wniosku przez spadkobiercę wymagane jest przedłożenie postanowienia sądu lub zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza.
W toku postępowania badana jest legitymacja wnioskodawcy do wystąpienia z wnioskiem o zwrot, dochowanie terminu na złożenie wniosku i przesłanki zbędności nieruchomości na cel wywłaszczenia.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj
na decyzję lub pisemną informację o statusie sprawy
- Krok 3
Odbierz decyzję
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się
- decyzja może mieć formę elektroniczną
- sprawa nie wymaga opłat
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Procedura na wniosek. O zwrot nieruchomości może wystąpić były właściciel lub jego spadkobierca legitymujący się prawomocnym postanowieniem sądu o nabyciu spadku lub zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia. Termin do złożenia wniosku to 3 miesiące od chwili zawiadomienia o możliwości ubiegania się o zwrot lub 3 miesiące od upływu trzymiesięcznego terminu obwieszczenia o możliwości zwrotu. W przypadku braku wcześniejszego zawiadomienia lub obwieszczenia wniosek można składać w ciągu całego roku. Uprawnienie do zwrotu wygasa, jeżeli od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, upłynęło 20 lat, a w tym terminie uprawniony nie złożył wniosku.
- Adresat - wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem przy ul. Piotrkowskiej 104. Prezydent Miasta Łodzi wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej podlega wyłączeniu od rozpatrzenia sprawy gdy stroną postępowania jest Miasto Łódź.
- Po wszczęciu postępowania gromadzona jest archiwalna dokumentacja wywłaszczeniowa oraz materiał dowodowy pozwalający na rozstrzygnięcie złożonego wniosku.
- Zwrot wywłaszczonej nieruchomości rodzi obowiązek zwrotu odszkodowania wypłaconego przy wywłaszczeniu po jego waloryzacji lub przyznanej nieruchomości zamiennej.
- Forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania do Wojewody Łódzkiego.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Dwa miesiące od daty wszczęcia postępowania z możliwością przedłużenia stosownie do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Wywłaszczeń i Zwrotów Nieruchomości
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Telefonicznie: +48 (42) 638-45-85
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 104 – Kancelaria Główna
- ul. Piotrkowska 110 – wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Termin do złożenia wniosku to 3 miesiące od chwili zawiadomienia o możliwości ubiegania się o zwrot lub 3 miesiące od upływu trzymiesięcznego terminu obwieszczenia o możliwości zwrotu. W przypadku braku wcześniejszego zawiadomienia lub obwieszczenia wniosek można składać w ciągu całego roku. Uprawnienie do zwrotu wygasa, jeżeli od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, upłynęło 20 lat, a w tym terminie uprawniony nie złożył wniosku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o zwrot zawierający określenie: podstawy prawnej, nieruchomości (adres, nr działki, powierzchnia działki, nr obrębu, nr księgi wieczystej), ewentualnie dane decyzji wywłaszczeniowej.
- Pełnomocnictwo - w przypadku wystąpienia z wnioskiem przez pełnomocnika
- Postanowienie sądu o nabyciu spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku wystąpienia przez spadkobiercę byłego właściciela.
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
Tryb odwoławczy
Od decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Łódzkiego.
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą