Skrócony opis procedury
Odszkodowanie ustala starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, w decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości. Wyjątkowo odszkodowanie może być ustalane w odrębnej decyzji. Ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości.
Odszkodowanie wpłaca się do depozytu sądowego, jeżeli osoba uprawniona odmawia jego przyjęcia albo wypłata odszkodowania natrafia na trudne do przezwyciężenia przeszkody lub odszkodowanie za wywłaszczenie dotyczy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj
na decyzję lub pisemną informację o statusie sprawy
- Krok 3
Odbierz decyzję
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się
- decyzja może mieć formę elektroniczną
- sprawa nie wymaga opłat
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Procedura na wniosek lub z urzędu. O odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość może wystąpić były właściciel lub jego spadkobierca legitymujący się prawomocnym postanowieniem sądu o nabyciu spadku lub zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia. Brak terminu do złożenia wniosku.
- Adresat - wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem przy ul. Piotrkowskiej 104.
Prezydent Miasta Łodzi wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej podlega wyłączeniu od rozpatrzenia sprawy gdy stroną postępowania jest Miasto Łódź. - Po wszczęciu postępowania gromadzona jest archiwalna dokumentacja wywłaszczeniowa oraz materiał dowodowy pozwalający na rozstrzygnięcie złożonego wniosku.
- Forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania do Wojewody Łódzkiego.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Dwa miesiące od daty wszczęcia postępowania z możliwością przedłużenia stosownie do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Wywłaszczeń i Zwrotów Nieruchomości
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Telefonicznie: +48 (42) 638-45-85
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 104 – Kancelaria Główna
- ul. Piotrkowska 110 – wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku. Ewentualny termin składania dokumentów na wezwanie Urzędu zostanie określony w bieżącej korespondencji.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o odszkodowanie
- Pełnomocnictwo - w przypadku wystąpienia z wnioskiem przez pełnomocnika.
- Postanowienie sądu o nabyciu spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku wystąpienia przez spadkobiercę byłego właściciela
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
Tryb odwoławczy
Od decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Łódzkiego.
elektroniczne, w Urzędzie lub pocztą