Skrócony opis procedury
Procedura dotyczy udzielania zezwoleń na usunięcie lub przesadzenie drzew i krzewów oraz dokonania zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa przez osoby fizyczne na własnych nieruchomościach na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na oględziny
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia
- Krok 3
Odbierz decyzję
Przydatne informacje
- możliwość tradycyjnego i elektronicznego złożenia wniosku
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa i wniosku o wydanie zaświadczenia o braku sprzeciwu zamiaru usunięcia drzew
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Wydanie decyzji administracyjnej, której treścią może być:
- udzielenie zezwolenia;
- odmowa wydania zezwolenia;
- umorzenie postępowania;
Milczące załatwienie sprawy:
Dotyczy wyłącznie drzew i krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Sposobem załatwienia sprawy może być:
- wniesienie sprzeciwu;
- brak wniesienia sprzeciwu (milcząca zgoda).
Informacje uzupełniające
W przypadku braku kompletu niezbędnych dokumentów, wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Termin uzupełnienia wniosku uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostanie nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego lub wysłane w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, za poświadczeniem przedłożenia, do organu administracji publicznej (art. 57 § 5 pkt 1 i pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia na usunięcie:
- krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2
- krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcję ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
- drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klon srebrzystego,
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
- w przypadku drzew i krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, właściciel nieruchomości jest obowiązany dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klon srebrzystego,
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie zawiera imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości z której drzewo ma być usunięte oraz rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości (zgłoszenie nie dotyczy osób fizycznych będących użytkownikami wieczystymi gruntu).
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin w związku ze złożonym zgłoszeniem wystąpiono o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, nałożony zostanie na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej obowiązek uiszczenia opłaty za usunięte drzewa.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku, w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni (np. wydanie zezwolenia na usunięcie drzew z terenu pasa drogowego drogi publicznej, z uwagi na ustawowy obowiązek uzgadniania z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, projektów decyzji).
W przypadku zgłoszenia (dotyczy wyłącznie drzew i krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej) w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ dokonuje oględzin. W terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin organ w drodze decyzji administracyjnej może wnieść sprzeciw.
Miejsce załatwienia
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Oddział Ochrony Terenów Zieleni
Al. Piłsudskiego 100
92-326 Łódź
pokój: 53, 54, 55, 56
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Brak
Opłaty
- Brak opłaty skarbowej, za wyjątkiem opłaty od pełnomocnictwa
- opłata od pełnomocnictwa – 17,00 zł
Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Wpłat można dokonać przelewem lub osobiście w każdym urzędzie pocztowym albo dowolnym banku.
Nr konta właściwy do dokonywania wpłat z tytułu opłaty za usunięcie drzew lub krzewów
Pekao S.A. nr 69 1240 1037 1111 0011 0911 0827
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
al. Piłsudskiego 100
92-326 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- elektronicznie
- ePUAP
- osobiście
- al. Piłsudskiego 100
- ul. Krzemieniecka 2b
- al. Politechniki 32
- ul. Zachodnia 47
- ul Piotrkowska 104
Termin składania dokumentów
Nie dotyczy
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów
- Rysunek lub mapa określająca usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości
- Zgłoszenie (dotyczy wyłącznie drzew i krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej) zawierające imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości z której drzewo ma być usunięte oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości
- Wniosek o wydanie zaświadczenia
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity w Dz. U. z 2021 r., poz. 1098)
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity w Dz. U. z 2021 r., poz. 1098)
- rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz. U. z 2017 r. poz. 1330)
Tryb odwoławczy
Od wydanej decyzji służy Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi (ul. Piotrkowska 86, 90-103 Łódź), wniesione za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
elektronicznie lub w urzędzie