Skrócony opis procedury
Cudzoziemiec, który uzyskał na terenie RP status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą może być objęty świadczeniami pieniężnymi z tego tytułu. Wniosek o objęcie pomocą cudzoziemiec składa w terminie do 60 dni od dnia otrzymania decyzji Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców o przyznaniu statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek
- Krok 2
Zawrzyj Indywidualny Program Integracji
- Krok 3
Akceptacja IPI
przez Wojewodę Łódzkiego
- Krok 4
Odbierz decyzję
o przyznaniu świadczeń
Przydatne informacje
- sprawa nie wymaga opłat
- wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Świadczenie udzielane jest na wniosek cudzoziemca złożony w terminie do 60 dni od dnia uzyskania przez cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej lub uzyskania przez niego zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (tzw. łączenie rodzin).
Działania podejmowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, po złożeniu wniosku:
Uzgodnienie indywidualnego programu integracji cudzoziemca (IPI), w tym przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Akceptacja IPI przez Wojewodę Łódzkiego.
Informacje uzupełniające
Forma pomocy
Pomocy dla cudzoziemca udziela się w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy i obejmuje ona:
- świadczenia pieniężne przeznaczone na:
- utrzymanie, w szczególności na pokrycie wydatków na żywność, odzież, obuwie, środki higieny osobistej oraz opłaty mieszkaniowe,
- pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego.
- opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne;
- pracę socjalną;
- poradnictwo specjalistyczne, w tym poradnictwo prawne, psychologiczne i rodzinne;
- udzielanie informacji oraz wsparcia w kontaktach z innymi instytucjami, w szczególności z instytucjami rynku pracy, ze środowiskiem lokalnym oraz organizacjami pozarządowymi;
- inne działania wspierające proces integracji cudzoziemca.
Dodatkowe wyjaśnienia
Status uchodźcy lub ochrony uzupełniającej ustalany jest na podstawie decyzji Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Załatwienie sprawy odbywa się:
- bez zbędnej zwłoki,
- w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku w sprawach wymagających przeprowadzania postępowania administracyjnego,
- w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku – jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana.
Miejsce załatwienia
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
90-012 Łódź,
ul. Kilińskiego 102/102a
I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
tel.: +48 (42) 207 14 50; fax: +48 (42) 207 14 51
e-mail: 1wps [at] mops.lodz.pl (1wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl)
(mieszkańcy Bałut i części Polesia) - II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
tel.: +48 (42) 677 15 50; +48 (42) 677-15-53 (faks: wew. 31)
e-mail: 2wps [at] mops.lodz.pl (2wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl)
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa) - III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
tel.: +48 (42) 684 44 81; fax: +48 (42) 681 61 07
e-mail: 3wps [at] mops.lodz.pl (3wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl)
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)
- I Wydział Pracy Środowiskowej
Termin składania dokumentów
60 dni od dnia otrzymania decyzji Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców
Wymagane dokumenty
- W zależności od indywidualnej sytuacji cudzoziemca i jego rodziny – pracownik socjalny informuje o konieczności uzupełnienia niezbędnej do rozpoznania sprawy dokumentacji
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, (Rozdział 5: Integracja cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą)
Tryb odwoławczy
Postępowanie przed ośrodkiem pomocy społecznej jest dwuinstancyjne. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wydziału Pracy Środowiskowej, który wydał decyzję administracyjną, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej
Art. 100. 1. Ustawy o pomocy społecznej:
W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.
o objęcie świadczeniami