Skrócony opis procedury
Użytkownik wieczysty może wystąpić o zmianę celu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w przypadku gdy nastąpiła trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek wraz z dokumentami
- Krok 2
Czekaj na odpowiedź
- Krok 3
Brak zgody?
Przydatne informacje
- wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
- do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające trwałą zmianę sposobu korzystania z nieruchomości lub dokumenty potwierdzające, iż proponowana zmiana celu jest zgodna z obowiązującymi przepisami
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Użytkownik wieczysty może wystąpić do UMŁ z wnioskiem o zmianę celu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w przypadku zmiany sposobu korzystania z nieruchomości lub gdy proponowana zmiana celu jest zgodna z:
- z przeznaczeniem nieruchomości ustalonym w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub
- z decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, lub
- ze zgłoszeniem budowy lub przebudowy, wobec którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu, lub
- z uchwałą o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej podjętą na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1538), lub
- z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Jeżeli w związku ze zmianą celu użytkowania wieczystego ulegnie obniżeniu wysokość stawki procentowej opłaty rocznej, strony mogą ustalić jednorazową opłatę na rzecz właściciela nieruchomości nie wyższą niż dwukrotność dotychczasowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Kancelarii lub delegaturze wydziału.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
2 miesiące.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
pokój 251, 252, 252A, 254
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- Listownie:
- Urząd Miasta Łodzi,
Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami,
ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź.
- Urząd Miasta Łodzi,
- Osobiście:
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera
(Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami), urna - oraz w pozostałych punktach kancelaryjnych i informacyjno kancelaryjnych
Urzędu Miasta Łodzi.
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera
Termin składania dokumentów
Brak
Wymagane dokumenty
- Wniosek o zmianę celu użytkowania wieczystego wraz ze stosownymi dokumentami
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 1740, z późn. zm.)
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j.Dz.U. z 2021 poz. 1899 z późn. zm.)
Tryb odwoławczy
Właściwy organ przestawia pisemne stanowisko w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli organ nie zgadza się na zmianę celu użytkowania wieczystego lub nie przedstawił stanowiska, użytkownik wieczysty może wnieść powództwo do sądu powszechnego właściwego ze względu na położenie nieruchomości.
Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem
wnieś powództwo do właściwego sądu