Nadanie numeru PESEL ze statusem UKR obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od dnia 24 lutego 2022 r.

Skrócony opis procedury

Jeżeli jesteś obywatelem Ukrainy i przybyłeś do Polski od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy, Twój pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się za legalny do dnia 30 września 2025 r. Złóż wniosek o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

Przydatne informacje

  • każdorazowa wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • wniosek należy złożyć osobiście
  • sprawa nie wymaga opłat
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  • Wniosek o nadanie numeru PESEL należy złożyć niezwłocznie po przybyciu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Wniosek składa się osobiście w dowolnym urzędzie gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Możliwość ubiegania się o numer PESEL w związku z działaniami wojennymi na Ukrainie przysługuje także osobom nieposiadającym obywatelstwa ukraińskiego, są to:
    • małżonek obywatela Ukrainy,
    • małoletnie dziecko obywatela Ukrainy,
    • małoletnie dziecko małżonka obywatela Ukrainy.
  • W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych wniosek składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem. Dzieci, które ukończyły 6. roku życia muszą być obecne w urzędzie przy składaniu wniosku o nadanie numeru PESEL.  
  • Tożsamość osoby ubiegającej się o nadanie numeru PESEL ustala się na podstawie ważnego dokumentu podróży.
  • Do wniosku załącza się jedną aktualną kolorową fotografię o wymiarach 35×45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. Fotografia do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
  • We wniosku o nadanie numeru PESEL wnioskodawca może wyrazić zgodę na:
    • przekazanie adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu do rejestru danych kontaktowych,  
    • potwierdzenie profilu zaufanego.

Informacje uzupełniające

Przydatne linki:

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Sprawa załatwiana od ręki

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

  • 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Przyjmowanie wniosków - wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty za pośrednictwem strony internetowej do umawiania wizyt (Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności – ul. Krzemieniecka 2B, a później usługę U - PESEL для біженців з України,  wolny termin i godzinę).

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście:
    • ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • kolorowa fotografia
  • do wglądu ważny dokument podróży (paszport)

Pozostałe dokumenty

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji