Przyjmowanie zgłoszeń rozbiórek obiektów budowlanych

Skrócony opis procedury

Zgłoszenia wymaga rozbiórka budynków i budowli o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości, za wyjątkiem tych wpisanych do rejestru zabytków lub objętych ochroną konserwatorską.

W przypadku gdy organ po upływie 21 dni od zgłoszenia nie wyda decyzji o sprzeciwie, można rozpocząć roboty rozbiórkowe.

Roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed dokonaniem zgłoszenia rozbiórki, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie takich robót nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego dokonania zgłoszenia.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Wnieś opłatę

    jeśli działasz przez pełnomocnika

  • Krok 2
    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

  • Krok 3

    Odbierz zaświadczenie lub decyzję

    w Urzędzie lub pocztą

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Złożenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami (osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pośrednictwem adresu elektronicznego).
  2. Sprawę można załatwić osobiście lub przez pełnomocnika

Informacje uzupełniające

Postępowanie może zakończyć się:

  • brakiem sprzeciwu ze strony Organu rozpatrującego zgłoszenie w postaci „milczącej zgody” lub wydania zaświadczenia o braku sprzeciwu
  • wniesieniem sprzeciwu przez Organ rozpatrujący w postaci wydania decyzji o sprzeciwie

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

21 dni.

Miejsce załatwienia

Wydział Urbanistyki i Architektury
Oddziały Architektoniczno – Budowlane I-V
ul. Al. Kościuszki 59/61, 90-514 Łódź

Telefony do pracowników:

  • Sekretariat WUiA +48 (42) 638 54 40
  • Sekretariat WUiA  - oddziały Architektoniczno – Budowlane I-V +48 (42) 638 43 51
  • Oddział Architektoniczno – Budowlany I - Śródmieście +48 (42) 272 61 69
  • Oddział Architektoniczno – Budowlany II - Bałuty +48 (42) 638 43 86
  • Oddział Architektoniczno – Budowlany III - Widzew +48 (42) 638 52 48
  • Oddział Architektoniczno – Budowlany IV - Górna +48 (42) 272 63 49
  • Oddział Architektoniczno – Budowlany V - Polesie +48 (42) 272 63 97

 Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 638-54-40; +48 (42) 638-43-51

Pocztą elektroniczną: wuia [at] uml.lodz.pl (wuia[at]uml[dot]lodz[dot]pl)

Opłaty

Zgodnie z załącznikiem do ustawy o opłacie skarbowej:

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
 Pełnomocnictwo 17,00 zł

Nr konta 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie
    • Urząd Miasta Łodzi
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź 
      z dopiskiem: Wydział Urbanistyki i Architektury
  • osobiście - w jednym z punktów kancelaryjnych:
    • ul. Piotrkowska 104, budynek B
    • ul. Zachodnia 47
    • al. Piłsudskiego 100
    • ul. Al. Politechniki 32
    • ul. Krzemieniecka 2B
  • elektronicznie:
    • e-budownictwo

Wymagane dokumenty

  • Zgłoszenie rozbiórki
druk do pobrania [180.69 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • Zgoda właściciela obiektu lub jej kopia (zgody nie dołącza się gdy, gdy inwestor jest właścicielem obiektu budowlanego)
  • W przypadkach konieczności ochrony bezpieczeństwa ludzi lub mienia istnieje wymóg przedstawienia danych o obiekcie budowlanym lub dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych
  • W przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo
  • Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej, jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [25.85 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 07 lipca 1994 – Prawo budowlane
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej

Tryb odwoławczy

Jedynie w przypadku wydania decyzji o sprzeciwie - Wojewoda Łódzki za pośrednictwem, działającego z upoważnienia Prezydenta Miasta Łodzi, Dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury w terminie 14 dni od daty otrzymania ewentualnej decyzji o sprzeciwie.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Urbanistyki i Architektury