Przyjmowanie i przechowywanie rzeczy przez Biuro Rzeczy Znalezionych

Skrócony opis procedury

Przedmiotem działalności Biura Rzeczy Znalezionych jest:

  1. prowadzenie postępowania w sprawach odbierania zawiadomień o znalezieniu rzeczy;
  2. przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych;
  3. poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru;
  4. udzielanie wyjaśnień dotyczących prowadzonych postępowań;
  5. zamieszczanie ogłoszeń w sprawie rzeczy znalezionych w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń;
  6. wydawanie rzeczy znalezionych osobom uprawnionym (właścicielowi lub znalazcy);
  7. likwidacja niepodjętych depozytów.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Skontaktuj się z Biurem

  • Krok 2

    Przyjdź do urzędu

Przydatne informacje

  • sprawa nie wymaga opłat

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Przyjmowanie rzeczy
    • do Biura Rzeczy Znalezionych przyjmuje się:
      • pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej – o ile znalazca nie zna osoby uprawnionej do ich odbioru lub nie zna miejsca jej pobytu,
      • rzeczy znalezione w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego, nieodebrane przez osobę uprawnioną od właściwego zarządcy,
      • rzeczy, których cechy zewnętrzne lub umieszczone na nich znaki szczególne wskazują, że stanowią one sprzęt lub ekwipunek wojskowy, dokumenty wojskowe,
      • inne rzeczy, które znalazca może oddać;
    • do Biura Rzeczy Znalezionych oddaje się rzeczy znalezione na terenie Miasta Łodzi lub znalezione przez mieszkańca Łodzi;
    • w przypadku gdy oddanie rzeczy przez znalazcę jest niemożliwe albo połączone z niebezpieczeństwem pogorszenia się rzeczy, trudnościami lub znacznymi kosztami, znalazca może ograniczyć się do wskazania miejsca, w którym rzecz się znajduje;
    • Biuro Rzeczy Znalezionych może odmówić przyjęcia rzeczy, której szacunkowa wartość nie przekracza 100 zł;
    • Biuro Rzeczy Znalezionych może odmówić przyjęcia rzeczy gdy istnieją podstawy do uznania, że rzecz znaleziona została porzucona z zamiarem wyzbycia się własności;
    • z czynności odebrania zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz przyjęcia rzeczy pracownik Biura Rzeczy Znalezionych sporządza protokół.
  2. Wydawanie rzeczy osobie uprawnionej:
    • w przypadku ustalenia danych osoby uprawnionej do odbioru rzeczy oraz jej adresu zamieszkania albo siedziby, Biuro Rzeczy Znalezionych niezwłocznie wzywa tę osobę do odbioru rzeczy;
    • w przypadku braku możliwości doręczenia osobie uprawnionej wezwania do odbioru rzeczy lub gdy osoba ta jest nieznana, Biuro Rzeczy Znalezionych:
      • gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 100 zł, dokonuje wezwania na tablicy ogłoszeń przez okres roku, licząc od dnia znalezienia rzeczy, a także zamieszcza ogłoszenie o znalezieniu rzeczy w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi https://bip.uml.lodz.pl/urzad-miasta/rejestry-ewidencje-archiwa-w-tym-nieudostepnione-w-bip/biuro-rzeczy-znalezionych/
      • gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 5000 złotych – dodatkowo zamieszcza ogłoszenie o znalezieniu rzeczy w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim,
      • wezwania zawierają terminy do odbioru rzeczy oraz pouczenie o skutkach nieodebrania rzeczy w wyznaczonym terminie;
    • celem odbioru rzeczy przez osobę uprawnioną należy się umówić na wizytę;
    • wydanie rzeczy następuje po okazaniu dokumentu tożsamości;
    • wydanie rzeczy osobie uprawnionej na podstawie opisu rzeczy następuje po uprzednim stwierdzeniu uprawnień do jej odbioru, tj. przedstawieniu dowodów potwierdzających przynależność rzeczy zagubionej, w szczególności dowodu zakupu, własnego oznaczenia przedmiotu, dokumentacji fotograficznej;
    • z wydania rzeczy pracownik Biura Rzeczy Znalezionych sporządza protokół.

Informacje uzupełniające

  1. Znalazca:
    • dostarczając rzecz do Biura Rzeczy Znalezionych znalazca może zastrzec, że będzie żądał znaleźnego w wysokości jednej dziesiątej wartości rzeczy,
    • po wydaniu rzeczy osobie uprawnionej Biuro Rzeczy Znalezionych niezwłocznie zawiadamia znalazcę, który zażądał znaleźnego, o wydaniu rzeczy osobie uprawnionej do jej odbioru oraz o jej adresie zamieszkania albo siedziby,
    • w przypadku, gdy rzecz znaleziona nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną w
      ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania do odbioru – w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia rzeczy, Biuro Rzeczy Znalezionych zawiadamia o tym znalazcę oraz wzywa go do odbioru rzeczy w określonym terminie (nie krótszym jednak niż 2 tygodnie), z pouczeniem, że w przypadku nieodebrania rzeczy we wskazanym terminie jej właścicielem staje się Miasto Łódź – Miasto na prawach powiatu.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie

Miejsce załatwienia

Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
Oddział ds. Organizacyjno-Administracyjnych
Biuro Rzeczy Znalezionych
90-440 Łódź, ul. Piotrkowska 153
pokój 005

  • +48 (42) 638-57-34
  • +48 (42) 638-53-98
  • +48 (42) 638-51-06

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

  • dostarczenie znalezionej rzeczy do Biura nie wymaga wcześniejszego umówienia;
  • wydawanie rzeczy – wyłącznie po umówieniu wizyty:
    • telefonicznie:
      • +48 (42) 638-57-34
      • +48 (42) 638-53-98
      • +48 (42) 638-51-06
    • lub poprzez stronę wizyty.uml.lodz.pl

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

Nie dotyczy

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Wymagane dokumenty

  • Dokument tożsamości

Pozostałe dokumenty

  • Wykaz rzeczy oddanych do Biura Rzeczy Znalezionych w 2024 roku
plik do pobrania [143.53 KB, .XLSX] Pobierz plik do pobrania
  • Wykaz rzeczy oddanych do Biura Rzeczy Znalezionych w 2023 roku
plik do pobrania [1.96 MB, .XLSX] Pobierz plik do pobrania
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [24.21 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych
  • ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami