Skrócony opis procedury
Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku leśnego na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.
Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż deklarację i załączniki
- Krok 2
Czekaj na decyzję
wysyłana w ciągu 30 dni
- Krok 3
Odbierz decyzję
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą
- Krok 4
Wnieś opłatę
w terminach wskazanych w decyzji
Przydatne informacje
Informacja IL-1 Online
Kliknij, aby przygotować i złożyć informację na podatek leśny w 5 minut.
- możliwość złożenia deklaracji online
- możliwość przesłania deklaracji pocztą
- możliwość wrzucenia deklaracji do urny (bez konieczności umawiania się)
- wizyta w Urzędzie w okresie epidemii/ pandemii w przypadku wyjaśnienia spraw podatkowych wymaga umówienia się
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- decyzja może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntów leśnych (np. akt własności, umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).
- Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
- IL-1-„Informacja o lasach”,
- ZIL-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,
- ZIL-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”,
- ZIL-3 „Dane pozostałych podatników”.
- Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.
- druk IL-1 „Informacja w sprawie podatku leśnego”
- druk ZL-1/A „Dane o nieruchomościach leśnych”,
- druk ZL-1/B „Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku leśnym”.
- Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
- dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntów leśnych (np. akt własności, umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).
- Dokumenty składa się w formie papierowej lub elektronicznie w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku leśnego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku.
- Podatek leśny na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów leśnych.
- Ustawowe terminy płatności zobowiązania podatkowego: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada lub 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Informacje uzupełniające
- Deklaracja na podatek leśny może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
- Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
30 dni
Miejsce załatwienia
Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
Telefony:
+48 (42) 638-50-29
+48 (42) 638-56-62
+48 (42) 638-56-65
Dokumenty można składać również w następujących siedzibach Urzędu Miasta Łodzi:
ul. Zachodnia 47, pok.: 12 (Kancelaria)
al. Politechniki 32, pok.: 005 (Kancelaria)
ul. Krzemieniecka 2B, pok.: 116 (Kancelaria)
al. Piłsudskiego 100, pok.: 18 (Kancelaria)
ul. Piotrkowska 110 (wejście od al. Schillera)
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Umawianie wizyt w okresie epidemii (lub pandemii) pod adresem: https://wizyty.uml.lodz.pl/
Opłaty
Opłata skarbowa:
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17 zł |
Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta:
- Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Podatek należy wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w decyzji podatkowej dla danej nieruchomości.
W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podatek należy wpłacać na niżej podany numer konta:
Bank Pekao S.A. 27 1240 1037 1111 0011 0909 4026
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
ul. Sienkiewicza
Pobieranie i składanie wniosków, deklaracji, dokumentów możliwe jest również w:
- Łódź - Bałuty, ul. Zachodnia 47
Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 10
Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 12 - Łódź - Górna, al. Politechniki 32
Pobieranie - parter, Informacja
Składanie - parter, Kancelaria, pok. 005 - Łódź - Polesie, ul. Krzemieniecka 2B
Pobieranie - parter, Informacja
Składanie - I piętro, Kancelaria, pok.: 116 - Łódź - Widzew, al. Piłsudskiego 100
Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 17
Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 18
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Deklaracje podatkowe należy złożyć w ciągu 14 dni od nabycia nieruchomości.
Wymagane dokumenty
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntów leśnych (np. akt własności, umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów)
W przypadku przesyłania ww. dokumentów za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej (e-PUAP), oprócz przesłania poniżej wskazanych formularzy, należy wybrać pismo ogólne do podmiotu publicznego i załączyć dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości.
Dokumenty obowiązujące od 01.07.2019 r. oraz w każdym następnym roku podatkowym
- IL-1-„Informacja o lasach”
- ZIL-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
- ZIL-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
- ZIL-3 „Dane pozostałych podatników”
Dokumenty obowiązujące do 30.06.2019 r.
- IL-1 „Informacja w sprawie podatku leśnego”
- ZL-1/A „Dane o nieruchomościach leśnych”
- ZL-1/B „Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku leśnym"
- Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez pełnomocnika
- PPS-1 – pełnomocnictwo szczególne
- PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń
- PPO-1 – pełnomocnictwo ogólne
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
- Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
Podstawa prawna obowiązująca od 01.07.2019 r.
- ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny
Podstawa prawna obowiązująca do 30.06.2019 r.
- uchwała Nr XXXVII/962/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie określenia wzorów, formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
- uchwała Nr I/28/18 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
Tryb odwoławczy
Organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem Oddziału Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego Wydziału Finansowego.
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą (wymagana jeśli nastąpiły zmiany)