Skrócony opis procedury
Osoby prawne i inne jednostki organizacyjne, które posiadają grunty leśne zobowiązane są obowiązane corocznie składać deklaracje w formie papierowej lub elektronicznie w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia gruntów na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 12 miesięcznych ratach
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż deklarację i załączniki
- Krok 2
Wnieś opłatę
na rachunek bankowy gminy w terminach do 15 każdego miesiąca
Przydatne informacje
Deklaracja DL-1 online
Kliknij, aby przygotować i złożyć deklarację na podatek leśny w 5 minut.
- możliwość złożenia deklaracji online
- możliwość przesłania deklaracji pocztą
- możliwość wrzucenia deklaracji do urny (bez konieczności umawiania się)
- wizyta w Urzędzie w okresie epidemii/ pandemii w przypadku wyjaśnienia spraw podatkowych wymaga umówienia się
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- osoby prawne same obliczają podatek i wskazują w deklaracji na każdy rok podatkowy (Wydział Finansowy nie wysyła decyzji)
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Złożenie deklaracji podatkowej.
- Decyzja określająca podatek leśny.
- Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, a także jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa są obowiązane:
- składać - w formie papierowej lub elektronicznie - w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia gruntów, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,
- wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczony w deklaracji podatek leśny - bez wezwania - na rachunek bankowy gminy w terminach do 15 każdego miesiąca,
- w przypadku niedopełnienia obowiązku, organ podatkowy wyda decyzję określającą wymiar podatku.
Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
- DL-1 „Deklaracje na podatek leśny”,
- ZDL-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,
- ZDL-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”.
Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.
- DL-1 „Deklaracje na podatek leśny”,
- ZL-1/A „Dane o nieruchomościach leśny”,
- ZL-1/B „Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku leśnym na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy.
Informacje uzupełniające
- Deklaracja na podatek leśny może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
- Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
30 dni
Miejsce załatwienia
Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
Telefony:
+48 (42) 638-50-29
+48 (42) 638-56-62
+48 (42) 638-56-65
Dokumenty można składać również w następujących siedzibach Urzędu Miasta Łodzi:
ul. Zachodnia 47, pok.: 12 (Kancelaria)
al. Politechniki 32, pok.: 005 (Kancelaria)
ul. Krzemieniecka 2B, pok.: 116 (Kancelaria)
al. Piłsudskiego 100, pok.: 18 (Kancelaria)
ul. Piotrkowska 110 (wejście od al. Schillera)
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Umawianie wizyt w okresie epidemii (lub pandemii) pod adresem: https://wizyty.uml.lodz.pl/
Opłaty
Opłata skarbowa:
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17 zł |
Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta:
- Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Podatek należy wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w decyzji podatkowej dla danej nieruchomości.
W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podatek należy wpłacać na niżej podany numer konta:
- Bank Pekao S.A. 27 1240 1037 1111 0011 0909 4026
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
ul Sienkiewicza
Pobieranie i składanie wniosków, deklaracji, dokumentów możliwe jest również w:
- Łódź - Bałuty, ul. Zachodnia 47
Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 10
Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 12 - Łódź - Górna, al. Politechniki 32
Pobieranie - parter, Informacja
Składanie - parter, Kancelaria, pok. 005 - Łódź - Polesie, ul. Krzemieniecka 2B
Pobieranie - parter, Informacja
Składanie - I piętro, Kancelaria, pok.: 116 - Łódź - Widzew, al. Piłsudskiego 100
Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 17
Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 18
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Deklaracje podatkowe należy złożyć w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia gruntów na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Wymagane dokumenty
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntów rolnych (np. akt własności, umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów)
W przypadku przesyłania ww. dokumentów za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej (e-PUAP), oprócz przesłania poniżej wskazanych formularzy, należy wybrać pismo ogólne do podmiotu publicznego i załączyć dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości.
Dokumenty obowiązujące od 01.07.2019 r. oraz w każdym następnym roku podatkowym
- DL-1 „Deklaracje na podatek leśny”
- ZDL-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
- ZDL-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
Dokumenty obowiązujące do 30.06.2019 r.
- DL-1 „Deklaracje na podatek leśny”
- ZL-1/A „Dane o nieruchomościach leśnych”
- ZL-1/B „Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku leśnym”
- Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez pełnomocnika
- PPS-1 – pełnomocnictwo szczególne
- PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń
- PPO-1 – pełnomocnictwo ogólne
- Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - jeśli dotyczy
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
- Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
Podstawa prawna obowiązująca od 01.07.2019 r.
- ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny
Podstawa prawna obowiązująca do 30.06.2019 r.
- uchwała Nr XXXVII/962/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie określenia wzorów, formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
- uchwała Nr I/28/18 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
Tryb odwoławczy
Organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem Oddziału Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego Wydziału Finansowego.
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą (wymagana jeśli nastąpiły zmiany)