Skrócony opis procedury
Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku od nieruchomości na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.
Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż deklarację i załączniki
- Krok 2
Czekaj na decyzję
wysyłana w ciągu 30 dni
- Krok 3
Odbierz decyzję
elektronicznie, pocztą, w Urzędzie
- Krok 4
Wnieś opłatę
w terminach wskazanych w decyzji
Przydatne informacje
możliwość złożenia deklaracji online
- możliwość przesłania deklaracji pocztą
- możliwość wrzucenia deklaracji do urny (bez konieczności umawiania się)
- wizyta w Urzędzie: w okresie epidemii/ pandemii w przypadku wyjaśnienia spraw podatkowych wymaga umówienia się pod adresem: https://wizyty.uml.lodz.pl/
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- decyzja może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Podatek od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).
- Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
- IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”,
- ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,
- ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”,
- ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”.
- Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.
- IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”,
- ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”,
- ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”.
- Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
Dokumenty składa się w formie papierowej lub elektronicznej w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku. Ustawowe terminy płatności zobowiązania podatkowego: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada lub 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Informacje uzupełniające
Podatnicy podatku od nieruchomości
Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- użytkownikami wieczystymi gruntów,
- posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Przedmioty opodatkowania:
budynki lub ich części:
- obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,
- budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami.
Podstawa opodatkowania:
dla gruntów:
- podstawą opodatkowania jest powierzchnia, jaka figuruje w Ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Łódzki Ośrodek Geodezji w Łodzi – ul. Traugutta 21/23;
dla budynków:
- podstawą opodatkowania jest powierzchnia użytkowa budynku lub jego części mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych. Za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe. Kondygnacje o wysokości 1,40 m–2,20 m zalicza się w 50%, a jeżeli wysokość jest niższa niż 1,40 m powierzchnię tę pomija się,
dla budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej:
- podstawą opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, nie pomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli od budowli nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - podstawą opodatkowania jest jej wartość rynkowa określona przez podatnika.
Powstanie obowiązku podatkowego:
- Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Natomiast obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
- Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
- Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Zgłoszenie obowiązku podatkowego
Osoby fizyczne:
Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np.: umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).
- Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
- IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”,
- ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,
- ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
- ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”.
- Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.
- IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”,
- ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”,
- ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”.
- Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
Deklaracje należy złożyć w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku.
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
- Deklaracja na podatek od nieruchomości może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
- Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
30 dni
Miejsce załatwienia
Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
- Dzielnica Łódź - Bałuty
tel.: +48 (42) 638-50-18, +48 (42) 638-50-48, +48 (42) 638-51-84
tel.: +48 (42) 638-50-38 - Dzielnica Łódź - Górna
tel.: +48 (42) 638-56-66, +48 (42) 638-56-61, +48 (42) 638-56-64
tel.: +48 (42) 272-63-57 - Dzielnica Łódź - Polesie
tel.: +48 (42) 638-52-26, +48 (42) 638-52-65 - Dzielnica Łódź - Śródmieście
tel.: +48 (42) 638-57-68 - Dzielnica Łódź - Widzew
tel.: +48 (42) 638-53-71, +48 (42) 638-53-76
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Link do umawiania wizyt: https://wizyty.uml.lodz.pl/.
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo (nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17 zł |
Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta:
Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 (od 01.01.2022 r.)
Podatek należy wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w decyzji podatkowej dla danej nieruchomości.
W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podatek należy wpłacać na niżej podany numer konta:
Bank Pekao S.A. 27 1240 1037 1111 0011 0909 4026 (od 01.01.2022 r.)
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
- Urząd Miasta Łodzi
osobiście:
- ul Sienkiewicza
Pobieranie i składanie wniosków, deklaracji, dokumentów możliwe jest również w:
- Łódź - Bałuty, ul. Zachodnia 47
Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 10
Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 12 - Łódź - Górna, al. Politechniki 32
Pobieranie - parter, Informacja
Składanie - parter, Kancelaria, pok. 005 - Łódź - Polesie, ul. Krzemieniecka 2B
Pobieranie - parter, Informacja
Składanie - I piętro, Kancelaria, pok.: 116 - Łódź - Widzew, al. Piłsudskiego 100
Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 17
Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 18
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Deklaracje podatkowe należy złożyć w ciągu 14 dni od nabycia nieruchomości.
Wymagane dokumenty
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy) W przypadku przesyłania ww. dokumentów za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej (e-PUAP), oprócz przesłania poniżej wskazanych formularzy, należy wybrać pismo ogólne do podmiotu publicznego i załączyć dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości.
Dokumenty obowiązujące od 01.07.2019 r. oraz w każdym następnym roku podatkowym
- IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”
- ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
- ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
- ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”
Dokumenty obowiązujące do 30.06.2019 r.
- IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”
- ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”
- ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”
- Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez pełnomocnika
- PPS-1 – pełnomocnictwo szczególne
- PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń
- PPO-1 – pełnomocnictwo ogólne
- Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - jeśli dotyczy
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
- Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
Podstawa prawna obowiązująca od 01.07.2019 r.
- ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
- uchwała Nr LXVII/1964/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 października 2022 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości
Podstawa prawna obowiązująca do 30.06.2019 r.
- uchwała Nr XXXVII/962/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
- uchwała Nr XLV/1178/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 kwietnia 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
- uchwała Nr LX/1590/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
- uchwała Nr I/28/18 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw
Tryb odwoławczy
Organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem Wydziału Finansowego UMŁ.
elektronicznie, pocztą lub w Urzędzie (wymagana jeśli nastąpiły zmiany)