Podatek od nieruchomości – naliczenie (osoby fizyczne)

Skrócony opis procedury

Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku od nieruchomości na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż deklarację i załączniki

    elektronicznie, pocztą lub w Urzędzie (wymagana jeśli nastąpiły zmiany)

  • Krok 2

    Czekaj na decyzję

    wysyłana w ciągu 30 dni

  • Krok 3

    Odbierz decyzję

    elektronicznie, pocztą, w Urzędzie

  • Krok 4

    Wnieś opłatę

    w terminach wskazanych w decyzji

Przydatne informacje

Informacja IN-1 online
Kliknij, aby przygotować i złożyć informację na podatek od nieruchomości w 5 minut.

  • możliwość złożenia deklaracji online
  • możliwość przesłania deklaracji pocztą
  • możliwość wrzucenia deklaracji do urny (bez konieczności umawiania się)
  • wizyta w Urzędzie: w okresie epidemii/ pandemii w przypadku wyjaśnienia spraw podatkowych wymaga umówienia się pod adresem: https://wizyty.uml.lodz.pl/
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • decyzja może mieć formę elektroniczną

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Podatek od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:

  • dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).
    • Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
      • IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”,
      • ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,
      • ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”,
      • ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”.
    • Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.
      • IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”,
      • ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”,
      • ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”.

Dokumenty składa się w formie papierowej lub elektronicznej w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku. Ustawowe terminy płatności zobowiązania podatkowego: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada lub 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Informacje uzupełniające

Podatnicy podatku od nieruchomości

Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

  • właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
  • posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
  • użytkownikami wieczystymi gruntów,
  • posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Przedmioty opodatkowania:

budynki lub ich części:

  • obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,
  • budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami.

Podstawa opodatkowania:

dla gruntów:

  • podstawą opodatkowania jest powierzchnia, jaka figuruje w Ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Łódzki Ośrodek Geodezji w Łodzi – ul. Traugutta 21/23;

dla budynków:

  • podstawą opodatkowania jest powierzchnia użytkowa budynku lub jego części mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych. Za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe. Kondygnacje o wysokości 1,40 m–2,20 m zalicza się w 50%, a jeżeli wysokość jest niższa niż 1,40 m powierzchnię tę pomija się,

dla budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej:

  • podstawą opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, nie pomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli od budowli nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - podstawą opodatkowania jest jej wartość rynkowa określona przez podatnika.

Powstanie obowiązku podatkowego:

  • Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Natomiast obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
  • Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
  • Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Zgłoszenie obowiązku podatkowego 

Osoby fizyczne:

Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:

  • dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np.: umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).
    • Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
      • IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”,
      • ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,
      • ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
      • ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”.
    • Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.
      • IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”,
      • ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”,
      • ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”.

Deklaracje należy złożyć w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku.

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.

  • Deklaracja na podatek od nieruchomości może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym (ul. Sienkiewicza 5, pok. 004).
  • Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) należy złożyć w Wydziale Finansowym (ul. Sienkiewicza 5, pok. 004).
  • Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

30 dni

Miejsce załatwienia

Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
90–113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5
obsługa bezpośrednia pok. 004 (parter)

  • Dzielnica Łódź - Bałuty
    tel.: +48 (42) 638-50-18, +48 (42) 638-50-48, +48 (42) 638-51-84 
    tel.: +48 (42) 638-50-38
  • Dzielnica Łódź - Górna
    tel.: +48 (42) 638-56-66, +48 (42) 638-56-61, +48 (42) 638-56-64 
    tel.: +48 (42) 272-63-57
  • Dzielnica Łódź - Polesie
    tel.: +48 (42) 638-52-26, +48 (42) 638-52-65 
  • Dzielnica Łódź - Śródmieście
    tel.: +48 (42) 638-57-68 
  • Dzielnica Łódź - Widzew
    tel.: +48 (42) 638-53-71, +48 (42) 638-53-76

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Link do umawiania wizyt: https://wizyty.uml.lodz.pl/.

Opłaty

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo (nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) 17 zł

Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta: 

Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 (od 01.01.2022 r.)

Podatek należy wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w decyzji podatkowej dla danej nieruchomości.

W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podatek należy wpłacać na niżej podany numer konta:

Bank Pekao S.A. 27 1240 1037 1111 0011 0909 4026 (od 01.01.2022 r.)

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Finansowy
      Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
      ul. Sienkiewicza 5
      90–113 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Sienkiewicza 5
      parter: Kancelaria, pok.: 004
      Pobieranie i składanie wniosków, deklaracji, dokumentów możliwe jest również w:
    • Łódź - Bałuty, ul. Zachodnia 47
      Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 10
      Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 12
    • Łódź - Górna, al. Politechniki 32
      Pobieranie - parter, Informacja
      Składanie - parter, Kancelaria, pok. 005
    • Łódź - Polesie, ul. Krzemieniecka 2B
      Pobieranie - parter, Informacja
      Składanie - I piętro, Kancelaria, pok.: 116
    • Łódź - Widzew, al. Piłsudskiego 100
      Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 17
      Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 18
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Deklaracje podatkowe należy złożyć w ciągu 14 dni od nabycia nieruchomości.

Wymagane dokumenty

  • Dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy) W przypadku przesyłania ww. dokumentów za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej (e-PUAP), oprócz przesłania poniżej wskazanych formularzy, należy wybrać pismo ogólne do podmiotu publicznego i załączyć dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości.

Dokumenty obowiązujące od 01.07.2019 r. oraz w każdym następnym roku podatkowym

  • IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”
druk do pobrania [156.1 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
druk do pobrania [118.99 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
druk do pobrania [100.09 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”
druk do pobrania [116.57 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania

Dokumenty obowiązujące do 30.06.2019 r.

  • IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”
druk do pobrania [189.26 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”
druk do pobrania [100.43 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”
druk do pobrania [312.85 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez pełnomocnika
  • PPS-1 – pełnomocnictwo szczególne
druk do pobrania [59.37 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń
druk do pobrania [63.23 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • PPO-1 – pełnomocnictwo ogólne
druk do pobrania [118.57 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - jeśli dotyczy

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [27.52 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania
  • Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych

Podstawa prawna

Podstawa prawna

Podstawa prawna obowiązująca od 01.07.2019 r.

  • ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
  • uchwała Nr LXVII/1964/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 października 2022 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
  • rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości

Podstawa prawna obowiązująca do 30.06.2019 r.

  • uchwała Nr XXXVII/962/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
  • uchwała Nr XLV/1178/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 kwietnia 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
  • uchwała Nr LX/1590/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
  • uchwała Nr I/28/18 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
  • rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw

Tryb odwoławczy

Organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem Wydziału Finansowego UMŁ.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Finansowy