Skrócony opis procedury
Prawa jazdy wydane przed dniem 1 lipca 1999r. podlegały obowiązkowej wymianie. Osoba, która nie dokonała wymiany prawa jazdy w przeznaczonym do tego terminie w dalszym ciągu może wymienić posiadany dokument na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 150 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W przypadku, gdy prawo jazdy przedstawione do wymiany ograniczone było terminem ważności w celu jego wymiany należy przedstawić aktualne orzeczenie lekarskie lub psychologiczne o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 2
Złóż wniosek i załączniki
elektronicznie lub w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty – sprawy grupy „W”)
- Krok 3
Czekaj na informację sms lub e-email
(dot. odbioru w Urzędzie) lub sprawdź samodzielnie stan realizacji sprawy
Przydatne informacje
- sprawa wymaga opłaty
- wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy w przypadku wniosku złożonego w formie tradycyjnej
- możliwość złożenia wniosku online - w takim przypadku przed wydaniem prawa jazdy należy dostarczyć do organu osobiście lub za pośrednictwem poczty oryginały orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile są one wymagane.
- wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Prawa jazdy wydane przed dniem 1 lipca 1999r. podlegały obowiązkowej wymianie. Osoba, która nie dokonała wymiany prawa jazdy w przeznaczonym do tego terminie w dalszym ciągu może wymienić posiadany dokument na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 150 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Wnioski mieszkańców Miasta Łodzi dotyczące wydawania dokumentów potwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami przyjmowane są w dniu przybycia do Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji UMŁ przy stanowiskach do bezpośredniej obsługi (I piętro).
Warunkiem złożenia wniosku jest:- Wyznaczenie wizyty za pośrednictwem strony internetowej - (grupa sprawy - W)
- Pobranie biletu z automatu biletowego znajdującego się na I piętrze nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia sprawy. W przypadku nie dotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
- Stawienie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
W przypadku stwierdzenia w dokumentach braków lub nieprawidłowości, przyjęcie wniosku nastąpi dopiero po uzupełnieniu braków lub usunięciu nieprawidłowości oraz wyznaczeniu nowego terminu poprzez pobranie z „automatu biletowego” kolejnego biletu lub umówienie wizyty przez Internet.
- Złożenie wniosku w formie papierowej wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.
- Złożenie wniosku o wydanie prawa jazdy możliwe jest również po zalogowaniu się na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemu Pojazd i Kierowca PWPW (https://www.esp.pwpw.pl).
- Do wniosku złożonego za pośrednictwem ESP PiK osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy dołącza:
- elektroniczne kopie (skany) dokumentów wymagane przepisami prawa
- elektroniczne potwierdzenie dokonania przelewu wymaganych opłat albo elektroniczną kopię (skan) dowodu wpłaty tych opłat
- elektroniczną kopię (skan) wzoru podpisu.Dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową.
- Wypełniony formularz wniosku elektronicznego opatruje się podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
- Szczegółowy opis zakresu i warunków korzystania z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Pojazd i Kierowca znajduje się na stronie: https://www.esp.pwpw.pl/Account/Help
- Po otrzymaniu wymaganych dokumentów urzędnik wysyła zamówienie na wytworzenie prawa jazdy. Odbiór prawa jazdy następuje w sposób określony we wniosku o wydanie prawa jazdy po nadesłaniu przez PWPW S.A. w Warszawie wyprodukowanego dokumentu.
- Prawo jazdy osoby składającej wniosek elektroniczny może być przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe.
- Odbiór prawa jazdy odbywa się w Wydziale Spraw Obywatelskich i Komunikacji Oddział Praw Jazdy ul. Smugowa 26a i 30/32 – stanowiska do bezpośredniej obsługi – I piętro.
Warunkiem odbioru jest:- Wyznaczenie wizyty za pośrednictwem strony internetowej - (grupa sprawy - T)
- Pobranie biletu z automatu biletowego znajdującego się na I piętrze nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia sprawy. W przypadku nie dotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
- Stawienie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
- Okazanie dokumentu tożsamości (ważnego dowodu osobistego lub paszportu).
- Zwrot prawa jazdy podlegającego wymianie.
- Informację o stanie realizacji sprawy można uzyskać na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html.
- Osoba, która udostępniła we wniosku o wydanie prawa jazdy numer telefonu komórkowego bądź adres e-mail otrzyma wiadomość o możliwości odbioru prawa jazdy.
Informacje uzupełniające
- Osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy składa oświadczenie o spełnianiu warunku, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami, w myśl którego prawo jazdy jest wydawane osobie, która m.in. uprzedzona o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy oświadcza, że jej miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym że:
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej przez 185 dni w każdym roku kalendarzowym:
- ze względu na swoje więzi osobiste i zawodowe albo
- z zamiarem stałego pobytu wyłącznie ze względu na swoje więzi osobiste, albo
- przebywa regularnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na swoje więzi osobiste, a jednocześnie, że ze względu na swoje więzi zawodowe kolejno przebywa w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej, albo
- przebywa nieregularnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na swoje więzi osobiste, ponieważ przebywa w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w celu wypełniania zadania o określonym czasie trwania, albo
- przebywa na terytorium innego państwa ze względu na podjęte w tym państwie studia lub naukę w szkole.”.
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej przez 185 dni w każdym roku kalendarzowym:
- Uwaga - kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Sprawa załatwiana jest w terminie do 30 dni od daty otrzymania dokumentów przez Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji.
Jeżeli złożone przez stronę dokumenty zawierają braki formalne urzędnik wzywa osobę ubiegającą się o wymianę prawa jazdy w terminie nie krótszym niż 7 dni w celu ich usunięcia. Nieusunięcie braków w określonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Praw Jazdy
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się za pośrednictwem strony internetowej:
- złożenie wniosku - sprawy grupy „W”
- odbiór dokumentu - sprawy grupy „T”
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Wydanie prawa jazdy | 100,00 zł |
Skarbowa (w przypadku pełnomocnictwa do odbioru prawa jazdy - opłata nie dotyczy sytuacji, gdy pełnomocnikiem jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo) | 17 zł |
Opłatę za wydanie prawa jazdy można wnieść:
- przelewem na konto Banku Pekao S.A. nr 02 1240 1037 1111 0011 0911 0869
- gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) w kasie Banku pekao S.A. w siedzibie Wydziału
- za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi
- za pośrednictwem opłatomatu zlokalizowanego w siedzibie Wydziału
Opłata skarbowa wnoszona jest na konto Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
- elektronicznie:
- PWPW
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wymianę prawa jazdy
Wniosek powinien zostać wydrukowany dwustronnie na jednej kartce w orientacji poziomej na całej powierzchni strony. Strona 1 zawierać powinna część: A, B, C, H wniosku, strona 2: D, E, F, G wniosku
- Dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy
- Kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,
- fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej).
- Kserokopia posiadanego prawa jazdy
- Prawo jazdy
- Orzeczenie lekarskie oraz psychologiczne (o ile jest wymagane), stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdami, jeżeli prawo jazdy przedstawione do wymiany utraciło ważność (prawo jazdy terminowe)
Do wglądu:
- Dokument tożsamości (ważny dowód osobisty lub paszport)
- Cudzoziemiec - zaświadczenie potwierdzające spełnienie obowiązku meldunkowego nałożonego na cudzoziemców ustawą z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie wymiany praw jazdy
Tryb odwoławczy
Odwołanie, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi ul. Piotrkowska 86, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32.
przelewem lub podczas wizyty w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty)