Skrócony opis procedury
Osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej, które posiadają pojazdy (samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy, naczepy, autobusy), mające miejsce zamieszkania lub siedziby na terenie Łodzi, zobowiązane są do składania do 15 lutego każdego roku deklaracji na podatek od środków transportowych, w której samodzielnie obliczają wysokość podatku, oraz do wpłacania podatku obliczonego w deklaracji w 2 ratach w terminie do 15 lutego i 15 września.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż deklarację i załączniki
- Krok 2
Wnieś opłatę
2 raty podatku obliczone w deklaracji rocznej
- Krok 3
Złóż deklarację
gdy kupiłeś, sprzedałeś, zarejestrowałeś, wyrejestrowałeś pojazd
- Krok 4
Wnieś opłatę
kwoty rat podatku obliczone w deklaracji
Przydatne informacje
Deklaracja DT-1 online
Kliknij, aby przygotować i złożyć deklarację na podatek od środków transportowych w 5 minut.
- możliwość złożenia deklaracji online
- możliwość przesłania deklaracji pocztą
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- w okresie epidemii wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Podatnik jest zobowiązany do złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych. Deklarację można złożyć osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego lub elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. W przypadku gdy podatnik nie złoży deklaracji podatkowej albo kwota podatku wykazana w deklaracji jest niezgodna z danymi znajdującymi się w posiadaniu organu podatkowego, wszczyna się postępowanie podatkowe i wydaje decyzję, w której określa się wysokość zobowiązania podatkowego.
- Podatnikami podatku od środków transportowych są:
- osoby fizyczne oraz osoby prawne będące właścicielami / współwłaścicielami środków transportowych,
- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany,
- posiadacze środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
- Przedmioty opodatkowania
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton,
- autobusy.
- Powstanie/ustanie obowiązku podatkowego
Obowiązek podatkowy powstaje:- od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium RP,
- w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty,
- w przypadku czasowego wycofania pojazdu z ruchu – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
Natomiast obowiązek podatkowy wygasa: - z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany,
- z końcem miesiąca, w którym zarejestrowany środek transportowy został zbyty,
- z końcem miesiąca, w którym wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
Zgłoszenie obowiązku podatkowego
Termin składania deklaracji na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy upływa 15 lutego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Podatek jest płatny w 2 ratach w terminie do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku.
Stawki podatku określono uchwałą Nr LX/1589/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych. W uchwale przy ustalaniu stawek przyjęto, że pojazd spełnia normy czystości spalin tylko wtedy, gdy posiada certyfikat EURO nie niższy niż EURO 2.
Informacje uzupełniające
- Deklaracja na podatek od środków transportowych może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym.
- Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
- Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Nieokreślony
Miejsce załatwienia
Wydział Finansowy
Oddział Dochodów Podatkowych
Telefony:
wymiar: +48 (42) 638-45-66, +48 (42) 638-45-35
księgowość: +48 (42) 638-45-33
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
W okresie epidemii wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się pod adresem https://wizyty.uml.lodz.pl lub pod nr tel. +48 (42) 638-45-35, +48 (42) 638-45-66
Opłaty
Uwaga!
Od dnia 01.01.2022 r. nastąpiła zmiana numeru rachunku bankowego, na który należy dokonywać wpłat z tytułu podatku od środków transportowych.
Zmianie uległy również indywidualne numery rachunków bankowych.
Informacji o nowych numerach IRB udziela Oddział Dochodów Podatkowych (dane kontaktowe znajdują się w sekcji „Miejsce załatwienia”).
Wpłaty podatku od środków transportowych należy dokonywać:
na rachunek bankowy Wydziału Finansowego:
Bank Pekao SA, nr konta 71 1240 1037 1111 0011 0912 7766
- na indywidualny rachunek bankowy wskazany przez organ podatkowy.
Opłata skarbowa
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17 zł |
Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta:
Bank Pekao SA, nr konta 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie
- Wydział Finansowy
Oddział Dochodów Podatkowych
- Wydział Finansowy
- osobiście:
- ul. Sienkiewicza
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Deklarację na podatek od środków transportowych na każdy rok podatkowy należy złożyć do 15 lutego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł po 15 lutym – w terminie 14 dni od dnia nabycia/zarejestrowania/ponownego dopuszczenia pojazdu do ruchu lub 14 dni od dnia sprzedaży/wyrejestrowania/czasowego wycofania z ruchu opodatkowanych pojazdów.
Wymagane dokumenty
- Deklaracja na podatek od środków transportowych na dany rok (DT-1)
- Załącznik do deklaracji na podatek od środków transportowych na dany rok (DT-1/A)
- Dowód rejestracyjny (opcjonalnie)
- Faktura zakupu/sprzedaży pojazdu (opcjonalnie)
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P)
- W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)
- Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (OPL-1P)
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
- Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- uchwała Nr LX/1589/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie deklaracji na podatek od środków transportowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej
- uchwała Nr LIX/1253/13 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie wprowadzenia możliwości składania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw
Tryb odwoławczy
Wymiar podatku następuje poprzez złożenie przez podatnika deklaracji na podatek od środków transportowych (DT-1), w której podatnik samodzielnie oblicza kwotę podatku. W przypadku wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Finansowego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą