Wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny

Skrócony opis procedury

Zezwolenie wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, na pisemny wniosek organizatora imprezy przez organ zarządzający ruchem na drodze, na której odbywa się impreza.

Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami należy złożyć na co najmniej 30 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy do oddziału Zarządzania Ruchem na Drogach w Biurze Inżyniera Miasta.

Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Uzgodnij projekt organizacji ruchu

    z organami zarządzającymi ruchem na drogach

  • Krok 2

    Złóż wniosek i załączniki

    w Urzędzie lub pocztą

  • Krok 3

    Wnieś opłatę skarbową

  • Krok 4

    Wystąp o opinię do Policji

    uzgodnij z Policją sposób zabezpieczenia imprezy

  • Krok 5

    Sporządź plan

    zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy

  • Krok 6

    Opracuj regulamin oraz program imprezy

  • Krok 7

    Powiadom MPK-Łódź o utrudnieniach

    poinformuj o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym

  • Krok 8

    Przekaż informacje o utrudnieniach

    w ruchu drogowym wynikających z imprezy (do wiadomości publicznej)

Przydatne informacje

  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Wnioskodawca uzgadnia przebieg trasy lub miejsce imprezy z:
    • organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, w tym z Oddziałem Zarządzania Ruchem na Drogach w Biurze Inżyniera Miasta jako zarządzającym ruchem na terenie miasta Łodzi, oraz z
    • Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji i
    • Żandarmerią Wojskową - jeżeli impreza odbywa się na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
  2. Wnioskodawca wypełnia wniosek wraz z załącznikami:
    • szczegółowym regulaminem imprezy, określającym w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    • wykazem osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia,
    • programem imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określonym w minutach i kilometrach programem przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw,
    • planem zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy sporządzonym zgodnie z art. 65a ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 nr 98 poz. 602)
    • pisemną zgodą właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych,
    • potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 48 zł za wydanie decyzji administracyjnej (zezwolenia) (w tytule przelewu proszę wpisać: opłata za zezwolenie – „nazwa imprezy”) (nie dotyczy podmiotów zwolnionych z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 16 lipca 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2006 Nr 225 poz. 1635)),
    • pełnomocnictwem wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (nie dotyczy podmiotów zwolnionych z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 16 lipca 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2006 Nr 225 poz. 1635)).
  3. Wnioskodawca uzgadnia z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego oraz uzyskuje zgodę zarządcy drogi na udział w imprezie pojazdów samochodowych wyposażonych w opony z umieszczonymi nich trwale elementami przeciwślizgowymi. Uzgodnienie powinno mieć formę pisemną.
  4. Wnioskodawca uzgadnia zabezpieczenie imprezy z:
    • Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi dla zadań służb porządkowych. Uzgodnienie powinno mieć formę pisemną.
    • właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostką ratownictwa medycznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym dla rodzaju, zakresu i sposobu zabezpieczenia ratowniczego imprezy. Uzgodnienie powinno mieć formę pisemną.
  5. Na co najmniej 30 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy, wnioskodawca składa wniosek wraz z wymaganymi załącznikami osobiście poprzez punkt kancelaryjny Urzędu Miasta Łodzi, za pośrednictwem poczty lub elektronicznie przez ePUAP do Oddziału Zarządzania Ruchem na Drogach w Biurze Inżyniera Miasta.
  6. Kopię wniosku wraz z załącznikami Wnioskodawca przekazuje równolegle do:
    • Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi reprezentowanego przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi i
    • komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej jeżeli impreza odbywa się na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
  7. Zezwolenie wydawane jest po uzyskaniu pisemnej opinii wydanej przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz w przypadku imprezy odbywającej się na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej – do komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej oraz po uzgodnieniu zakresu ograniczenia ruchu i wynikających stąd warunków przeprowadzenia imprezy z organami zarządzającymi ruchem na drogach, na których ma się odbyć impreza.
  8. Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
  9. Wnioskodawca przed imprezą i w trakcie jej trwania zobowiązany jest przekazać do wiadomości publicznej informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym wynikających z planowanej imprezy.
  10. Wnioskodawca jest obowiązany powiadomić MPK-Łódź o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym.
  11. Wnioskodawca jest obowiązany na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi oraz Zarządu Dróg i Transportu.
  12. Dla imprez organizowanych w obrębie Parku Kulturowego ulicy Piotrkowskiej wymagana jest opinia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Informacje uzupełniające

Przepisów art. 65-65g nie stosuje się do procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym, które odbywają się na drogach na zasadach określonych w ustawach o stosunku Państwa do odpowiednich Kościołów, jak też do konduktów pogrzebowych, które poruszają się po drogach stosownie do miejscowego zwyczaju.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

30 dni (przy komplecie dokumentacji i wymaganych uzgodnień).
Sprawy szczególnie skomplikowane rozpatrywane są nie dłużej niż dwa miesiące.

Miejsce załatwienia

Wnioski z załącznikami należy składać w punktach kancelaryjnych Urzędu Miasta Łodzi.

Zezwolenie można odebrać osobiście, korespondencyjnie, lub na podstawie pełnomocnictwa w:

Biurze Inżyniera Miasta,
Oddział Zarządzania Ruchem na Drogach
90-002 Łódź, ul. Tuwima 36, I p.

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 272-64-50
Pocztą elektroniczną: bim [at] uml.lodz.pl (bim[at]uml[dot]lodz[dot]pl) 

Opłaty

Zgodnie z załącznikiem do ustawy o opłacie skarbowej:

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Wydanie decyzji48,00 zł
Pełnomocnictwo17,00 zł

(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy, ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź
Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, budynek B
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami), urna

Termin składania dokumentów

Na co najmniej 30 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek na wykorzystanie dróg w sposób szczególny
druk do pobrania [78 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania

Załączniki do wniosku:

  • Szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego
  • Wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia
  • Program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw
  • Plan zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy sporządzony zgodnie z art. 65a ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 nr 98 poz. 602)
druk do pobrania [66 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Pisemna zgoda właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych
  • Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 48 zł za wydanie decyzji administracyjnej (zezwolenia) (w tytule przelewu proszę wpisać: opłata za zezwolenie – „nazwa imprezy”) (nie dotyczy podmiotów zwolnionych z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 16 lipca 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2006 Nr 225 poz. 1635))
  • Pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (nie dotyczy podmiotów zwolnionych z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 16 lipca 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2006 Nr 225 poz. 1635))
  • Projekt organizacji ruchu (na żądanie organu zarządzającego ruchem)

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [27.27 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • art. 65 – 65g w związku z art. 10. ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.)

Tryb odwoławczy

Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego złożone za pośrednictwem Oddziału Zarządzania Ruchem na Drogach w Biurze Inżyniera Miasta w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Biuro Inżyniera Miasta