Przyjmowanie zgłoszeń w sprawach dotyczących utrzymania właściwego stanu przejezdności dróg tzw. akcja zima

Skrócony opis procedury

Udzielanie informacji i przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców Łodzi i służb miejskich dotyczących spraw związanych z utrzymaniem właściwego stanu przejezdności dróg publicznych i wewnętrznych tzw. „akcja zima” na drogach oraz odśnieżania i zabezpieczania przed śliskością chodników, alejek parkowych, ścieżek rowerowych, przystanków MPK, obiektów inżynierskich na terenach gminnych.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Zgłoś nieprawidłowość

    zaśnieżoną lub oblodzoną drogę, chodnik czy przystanek podając lokalizację

  • Krok 2

    Czekaj

    na informację lub reakcję służb

  • Krok 3

    Odbierz informację zwrotną

    w formie w jakiej wpłynęło zgłoszenie, lub innej wskazanej w zgłoszeniu

Przydatne informacje

  • możliwość zgłoszenia nieprawidłowości elektronicznie
  • sprawa możliwa do załatwienia przez telefon
  • możliwość przesłania wniosku zgłoszenia pocztą
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • wymaga podania dokładnej lokalizacji, odcinka drogi, chodnika, nr przystanku
  • sprawa nie wymaga opłat
  • realizacja następuje niezwłocznie

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Udzielanie informacji oraz przyjmowanie zgłoszeń (telefonicznie, za pomocą poczty elektronicznej, na pisemny wniosek) od mieszkańców Łodzi dotyczących spraw związanych z utrzymaniem właściwego stanu przejezdności dróg publicznych i  wewnętrznych tzw. „akcja zima” na drogach oraz terenach gminnych.

Zachowanie właściwego stanu sanitarno – porządkowego  w okresie zimowym obejmuje:

  1. Mechaniczne lub ręczne odśnieżanie oraz zapobieganie i zwalczanie śliskości:
    • odśnieżenie nawierzchni jezdni, chodników, alejek parkowych, ścieżek rowerowych, przystanków MPK, obiektów inżynierskich tj. przejścia podziemne, kładki, tunele,
    • posypanie solą lub piaskiem jezdni, chodników, alejek parkowych, ścieżek rowerowych, przystanków MPK, obiektów inżynierskich tj. przejścia podziemne, kładki, tunele,
    • usuwanie nabojów lodowych na jezdni
  2. Wywóz śniegu - mechanicznie,
  3. Usuwanie sopli lodowych zwisających z infrastruktury drogowej (kładki, wiadukty drogowe).

Informacje uzupełniające

  1. Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 888), Rozdział 3, Art. 5, ust. 1, pkt 4 za uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości odpowiada właściciel danej nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
  2. Elementy pasa drogowego:
    • nawierzchnia ulic, powierzchniowo kratki wpustu ulicznego,
    • chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo jezdne,
    • drogowe obiekty inżynierskie (place, zatoki, przejścia podziemne, tunele, schody, kładki),
    • przystanki komunikacji miejskiej,
    • torowiska tramwajowe wraz z pętlami tramwajowymi i autobusowym

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie

Miejsce załatwienia

Wydział Gospodarki Komunalnej
Oddział Oczyszczania Miasta 
90-447 Łódź, ul. Piotrkowska 175 
pok. 208a, 211, 211a, 113

Tel.: +48 (42) 638-49-73

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 638-49-12

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Gospodarki Komunalnej
      Piotrkowska 175
  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Gospodarki Komunalnej
      Piotrkowska 175
      90-447 Łódź
  •  telefonicznie:
    • +48 (42) 638-49-73
    • +48 (42) 638-49-12
  • pocztą elektroniczną: komunalny [at] uml.lodz.pl (komunalny[at]uml[dot]lodz[dot]pl)

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. 2519)
  • ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1693 ze zm.)
  • ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. jedn. Dz. U. z 2021 r. 1973)
  • ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. 699 ze zm.)
  • ustawa z dnia z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. 988)
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz. U. z 2005 r., Nr 230, poz. 1960)
  • regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Łodzi, przyjęty Uchwałą Nr LVII/1711/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 marca 2022 r.

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Gospodarki Komunalnej