Naliczenie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego i zmiana użytkownika wieczystego

Skrócony opis procedury

Naliczenie opłaty z tytułu użytkowania wieczystego dotyczy sytuacji, w której nastąpiła czynność cywilnoprawna np. nabycie, sprzedaż, darowizna, spadek, itp.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Zgłoś nabycie

    złóż wniosek o naliczenie opłaty wraz z kserokopią dokumentu

  • Krok 2

    Czekaj na odpowiedź

    odpowiedź zawiera informację o opłacie

Przydatne informacje

  • wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej/elektronicznej
  • oprócz wniosku o naliczenie opłaty należy złożyć kserokopię dokumentu potwierdzającego czynność cywilnoprawną np. nabycie, sprzedaż, darowizna, spadek, itp.
  • wniosek można złożyć osobiście, elektronicznie lub przesłać pocztą.

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Użytkownik wieczysty winien wystąpić do UMŁ o udzielenie informacji dotyczącej obowiązującej wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego na podstawie dokonanej czynności prawnej. Na podstawie załączonych dokumentów nastąpi wprowadzenie danych do bazy i zostanie wystosowane pierwsze naliczenie
    opłaty rocznej w formie informacji o opłacie.
  2. W związku ze zmianą użytkownika wieczystego dokonaną na podstawie czynności cywilnoprawnych oraz zdarzeń prawnych (nabycie, sprzedaż, darowizna, spadek, itp.) należy złożyć wniosek wraz z kopią dokumentu potwierdzającego nabycie tego prawa oraz podać adresy do korespondencji nowych użytkowników wieczystych.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104

pokój 251, 252, 252A, 254

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi,
      Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami,
      Ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź.
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera 
      (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami) 
      oraz w pozostałych punktach kancelaryjnych i kancelaryjno-informacyjnych
      Urzędu Miasta Łodzi.
  • pocztą elektroniczną:
    • lckm [at] uml.lodz.pl (lckm[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Wymagane dokumenty

W przypadku nabycia/ sprzedaży / darowizny /dziedziczenia należy odpowiednio złożyć:

  • Wniosek o naliczenie opłaty
  • Kserokopię aktu notarialnego (nabycie, sprzedaż)
  • Kserokopię postanowienia spadkowego lub aktu poświadczenia dziedziczenia

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [26.02 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 1740, z późn. zm.)
  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2021 poz. 1899 z późn. zm.)
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U.z 2021 poz. 735)

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem