Skrócony opis procedury
Rozpoczęcie eksploatacji oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3/d, wykorzystywanych na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego wymaga wcześniejszego zgłoszenia instalacji do eksploatacji.
Do zgłoszenia należy załączyć dokumenty umożliwiające weryfikację zgodności planowanej eksploatacji instalacji z przepisami prawa lub zawrzeć w nim informacje wynikające z art. 152 ustawy Prawo ochrony środowiska.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż zgłoszenie i załączniki
- Krok 2
Czekaj na informację
wezwanie do uzupełnienia braków, decyzję o sprzeciwie
- Krok 3
Rozpocznij eksploatację
po upływie 30 dni od zgłoszenia – w przypadku braku odpowiedzi
Przydatne informacje
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
- możliwość przesłania zgłoszenia wraz z załącznikami w formie elektronicznej
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Rozpoznanie sprawy następuje po złożeniu zgłoszenia (wraz z załącznikami umożliwiającymi organowi weryfikację zgodności planowanej eksploatacji instalacji z przepisami prawa).
- Organ po analizie złożonej dokumentacji:
- sporządzi wezwanie, jeżeli zgłoszenie nie będzie spełniało wymogów formalnych lub znajdą się w nim braki merytoryczne (w wezwaniu zostanie podany termin usunięcia braków),
- sporządzi pismo, w którym poinformuje zgłaszającego o przyjęciu zgłoszenia
Uwaga: Organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 152 ust. 4 Prawa ochrony środowiska, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, oraz uprawnia zgłaszającego do rozpoczęcia eksploatacji instalacji. Wydanie zaświadczenia z urzędu nie jest obligatoryjne.
lub - sporządzi decyzję, w której wniesie sprzeciw do rozpoczęcia eksploatacji instalacji.
Do rozpoczęcia eksploatacji instalacji nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
30 dni
Miejsce załatwienia
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Oddział Ocen Oddziaływania na Środowisko
92-326 Łódź, Al. Piłsudskiego 100
sekretariat pok. 42 tel. +48 (42) 638-47-11
pok. 70 tel. +48 (42) 638-47-75
pok. 49 tel. +48 (42) 638-52-89
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Wizyta w urzędzie nie wymaga wcześniejszego umawiania się.
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Opłata skarbowa od złożonego dokumentu pełnomocnictwa | 17,00 zł |
Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Podatkowy
ul. Sienkiewicza 61A, 90-009 Łódź
Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Wpłat można dokonać przelewem lub osobiście w każdym urzędzie pocztowym albo dowolnym banku, z adnotacją "przydomowa oczyszczalnia ścieków (adres)".
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie lub osobiście:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
al. Piłsudskiego 100
- Urząd Miasta Łodzi
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Zgłoszenia można składać w ciągu całego roku, minimum 30 dni przed datą planowanego rozpoczęcia eksploatacji instalacji.
Wymagane dokumenty
- Przyjęcie zgłoszenia instalacji do eksploatacji następuje „na wniosek” - zgłoszenie, do którego dołącza się:
- Pełnomocnictwo (jeżeli prowadzący instalację występuje przez pełnomocnika), przygotowane zgodnie z art. 33 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
- Kopię przyjęcia zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na budowie dla potrzeb gospodarstwa domowego lub rolnego oczyszczalni ścieków lub kopię pozwolenia na budowę, w którym ujęto zamiar budowy ww. oczyszczalni ścieków
- Projekt (techniczny, budowlany) dotyczący przydomowej oczyszczalni ścieków lub odrębne opracowanie zawierające informacje, o jakich mowa w art. 152 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska
- Powykonawczą inwentaryzację geodezyjną obiektu i/lub oświadczenie kierownika robót, o zgodności przeprowadzonych robót z projektem technicznym/budowlanym, o jakim mowa w tiret trzecie
- Dokument określający sprawność wykonanej instalacji, poprzez wykazanie w nim najwyższych dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń lub minimalnego procentu redukcji zanieczyszczeń dla ścieków wprowadzanych do ziemi z tej instalacji
- Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej, jeżeli jest wymagana
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
- rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych
- rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia
- Uchwała Nr XXXIV/1134/20 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 24.12.2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Łódź
Tryb odwoławczy
Przysługuje odwołanie od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi
w terminie 14 dni od daty doręczenia, wniesione za pośrednictwem Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ Stronom przysługuje prawo do zrzeczenia się odwołania w trakcie biegu terminu do jego wniesienia. W przypadku zrzeczenia się, w formie oświadczenia, prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą