Skrócony opis procedury
Przesłanki i zasady przekształcenia określa ustawa z dnia 29.07.2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Wniosek o przekształcenie mogą złożyć osoby fizyczne będące w dniu 13.10.2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod zabudowę na cele mieszkaniowe lub pod zabudowę garażami oraz nieruchomości rolnych. W decyzji ustalana jest opłata z tytułu przekształcenia. Wysokość opłaty jest ustalana na podstawie wyceny nieruchomości sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek
- Krok 2
Czekaj na pismo
o dalszych czynnościach organu
- Krok 3
Czekaj na decyzję w sprawie
zawierającą treść rozstrzygnięcia
- Krok 4
Zapłać opłatę za przekształcenie
jeżeli wniosek został uwzględniony
- Krok 5
Udaj się do sądu
w celu dokonania wpisu w księdze wieczystej
Przydatne informacje
- wniosek należy złożyć w formie papierowej
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- do wniosku należy dołączyć opłatę skarbową
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- decyzja wydawana w formie papierowej
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Uprawnieni do przekształcenia:
- osoby fizyczne będące w dniu 13 października 2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych,
- osoby fizyczne będące następcami prawnymi ww. osób,
- osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego oraz ich następcy prawni,
spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży i ich następcy prawni.
Nie dotyczy nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste Polskiemu Związkowi Działkowców, nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste państwowym i samorządowym osobom prawnym, a także spółkom handlowym, w odniesieniu, do których Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotem dominującym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych nieruchomości, wobec których toczy się postępowanie administracyjne mające na celu nabycie nieruchomości lub jej części pod inwestycję celu publicznego.
- rozłożenie opłaty za przekształcenie na raty - jest możliwe do 20 rat rocznych, jeśli wnioskodawca nie korzysta z bonifikaty, nie uiszczona część opłaty podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli Narodowego Banku Polskiego. W odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej raty oprocentowane wg. stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych,
- przekształcenie nieodpłatne – przysługuje osobom fizycznym, które uzyskały prawo użytkowania wieczystego w zamian za wywłaszczenie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa, przed dniem 5 grudnia 1990 r. oraz ich spadkobierców,
- forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi.
Informacje uzupełniające
Procedura dotyczy gruntów stanowiących własność Miasta Łodzi.
Wizyta w sądzie w celu dokonania wpisu w księdze wieczystej odbywa się po wcześniejszym uzyskaniu w Urzędzie pieczątki ostateczności na decyzji.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
2 miesiące - z powodu uzasadnionych przyczyn, może być wskazany nowy termin zakończenia procedury. Z tego samego powodu postępowanie może zostać zawieszone.
Miejsce załatwienia
Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Oddział Obsługi Praw do Nieruchomości
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Telefony do pracowników Oddziału Obsługi Praw do Nieruchomości:
+48 (42) 638-53-58, +48 (42) 638-42-02, +48 (42) 638-42-72, +48 (42) 638-53-29.
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
opłata skarbowa | 10 zł (w przypadku reprezentowania strony przez pełnomocnika dodatkowo wymagane jest wniesienie opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od pełnomocnictwa) |
opłata za przekształcenie | Stanowi różnicę wartości prawa własności i wartości prawa użytkowania wieczystego gruntu, które w operacie szacunkowym określa rzeczoznawca majątkowy |
nr konta bankowego do opłaty skarbowej:
50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 - Pekao S.A.
nr konta bankowego do innych opłat:
17 1240 1037 1111 0011 0924 3004 - Pekao S.A.
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 110, Łódzkie Centrum Kontaktów z Mieszkańcami,
- listownie:
- na adres: Wydziału Zbywania i Nabywania Nieruchomości, ul. Piotrkowska 104,
90-004 Łódź
- na adres: Wydziału Zbywania i Nabywania Nieruchomości, ul. Piotrkowska 104,
- pocztą elektroniczną: znn [at] uml.lodz.pl (znn[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać do 31 grudnia 2025 r.
Wymagane dokumenty
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
- uchwała Nr XXX/535/12 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 11 stycznia 2012 r. (z. późn. zm.)
- wyrok Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt K 29/13 z dnia 10 marca 2015 r.
Tryb odwoławczy
Od decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 86 (w przypadku gruntów należących do Miasta Łódź).
wskaż nieruchomość