Skrócony opis procedury
Sprzedaż lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży, domów jednorodzinnych na rzecz najemców. Najemca lokalu może nabyć najmowany lokal, jeżeli lokal znajduje się na nieruchomości, z której prowadzona jest sprzedaż lokali oraz jeżeli najemca nie zalega z opłatami na rzecz Miasta.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek o wykup wraz załącznikami
- Krok 2
Czekaj
- Krok 3
Przyjdź do urzędu
w celu spisania protokołu i umówienia terminu aktu notarialnego
- Krok 4
Wnieś opłatę za lokal
- Krok 5
Odbierz akt notarialny
Przydatne informacje
- wymaga złożenia papierowego wniosku o wykup lokalu
- sprawa nie wymaga opłat
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Najemca lokalu mieszkalnego/domku jednorodzinnego/użytkowego/garażu/pomieszczenia gospodarczego: Najemca składa wniosek o nabycie lokalu do Zarządu Lokali Miejskich (ZLM) lub Rejonu Obsługi Najemców (RON).
- Zarząd Lokali Miejskich uzupełnia dokumenty.
- Oddział Architektoniczno-Budowlany Postępowań Nieprocesowych w Wydziale Urbanistyki i Architektury na podstawie dokumentacji sporządzonej przez ZLM wydaje zaświadczenie o samodzielności lokalu (nie dotyczy domów jednorodzinnych).
- Zarząd Lokali Miejskich przesyła komplet dokumentów do Wydziału Zbywania i Nabywania Nieruchomości.
- W przypadku lokali użytkowych/pomieszczeń gospodarczych Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości przygotowuje i przedstawia Radzie miasta uchwałę w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu lokalu/pomieszczenia.
- Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości zleca rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie wyceny lokalu.
- Po złożeniu przez rzeczoznawcę operatu szacunkowego Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości przygotowuje zarządzenie o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży, a wykaz stanowiący załącznik do zarządzenia podlega publikacji przez okres 21 dni.
- Najemca otrzymuje zawiadomienie o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży z informacją o przysługującym mu prawie pierwszeństwa w nabyciu oraz terminem stawienia się w Wydziale w celu sporządzenia protokołu określającego warunki wykupu.
- Protokół przekazywany jest do kancelarii notarialnej, gdzie podpisywana jest umowa sprzedaży lokalu.
Informacje uzupełniające
- Warunkiem sprzedaży lokalu jest:
- aktualna umowa najmu,
- zaświadczenie o samodzielności lokalu,
- nie zaleganie z opłatami związanymi z lokalem, w przypadku lokali użytkowych również podatku od nieruchomości
- inne szczegółowe warunki wynikające z uchwał Rady Miejskiej przy sprzedaży lokali.
- Najemcy lokali użytkowych/pomieszczeń gospodarczych, oraz garaży nie uzyskują bonifikaty przy sprzedaży lokali.
Przyznawane bonifikaty: | |
budynki wybudowane: | bonifikata: |
do 31.12.1945 r. | 90 % |
od 01.01.1946 r. do 31.12.1989 r. | 70 % |
wybudowane po dniu 31.12.1989 r. oraz wyremontowane lub zmodernizowane ze środków finansowych Miasta, bez względu na datę wybudowania budynku | 50 % (70% dla najemców, którzy złożą wnioski do dnia 31.12.2024 r.) |
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
od 6 miesięcy do 12 miesięcy - w przypadku lokalu mieszkalnego
od 8 miesięcy do 12 miesięcy - w przypadku lokalu użytkowego
od 6 miesięcy do 18 miesięcy - w przypadku garaży
od 6 miesięcy do 24 miesięcy - w przypadku domów jednorodzinnych
Miejsce załatwienia
Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Oddział Sprzedaży Lokali
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
pok. 255 (dzielnica Bałuty – lokale mieszkalne),
pok. 257 (dzielnica Widzew – lokale mieszkalne),
pok. 259 (dzielnica Górna – lokale mieszkalne),
pok. 263b (dzielnica Polesie i Śródmieście – lokale mieszkalne),
pok. 263 (domki jednorodzinne, garaże),
pok. 261 (lokale użytkowe)
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Oddział Sprzedaży Lokali
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
- Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Termin składania dokumentów
Nie dotyczy
Wymagane dokumenty
W przypadku sprzedaży domu jednorodzinnego/lokalu mieszkalnego/garażu/lokalu użytkowego/pomieszczenia gospodarczego:
- Wniosek o sprzedaż lokalu komunalnego
- Umowa o najem lokalu – kserokopia (oryginał do wglądu)
- Zaświadczenie z ZLM lub RON-u o niezaleganiu z opłatami za czynsz
- Dokumenty tożsamości najemców (dowód osobisty lub paszport) – do wglądu
Uwaga! Kserokopie ww. załączników winny być potwierdzone przez organ wydający.
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
- ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
- uchwała nr LII/1001/09 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 4 marca 2009 r. (ze zm.)
- uchwała Nr XXX/776/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 25 maja 2016 r. (ze zm.) w sprawie określenia zasad sprzedaży, na rzecz najemców, samodzielnych lokali mieszkalnych i garaży oraz nieruchomości zabudowanych domami jednorodzinnymi
- uchwała Nr LXXIX/2392/23 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży, na rzecz najemców i dzierżawców, samodzielnych lokali użytkowych, samodzielnych pomieszczeń gospodarczych i nieruchomości zabudowanych budynkami użytkowymi
Tryb odwoławczy
Brak
na wycenę lokalu i zawiadomienie o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży