Dokonanie darowizny nieruchomości Skarbu Państwa na cele publiczne

Skrócony opis procedury

Procedura dotyczy nieruchomości Skarbu Państwa przekazywanych w darowiźnie celem realizacji celów publicznych

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie, w urzędzie lub pocztą

  • Krok 2

    Czekaj na informację

    opublikowany wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia w formie darowizny

  • Krok 3

    Podpisz umowę

    po przygotowaniu i podpisaniu protokołu uzgodnień między SP i wnioskodawcą

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w odpowiedzi na wniosek

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. wpłynięcie wniosku o dokonanie darowizny na cel publiczny,
  2. analiza stanu prawnego nieruchomości z punktu widzenia możliwości dokonania darowizny nieruchomości Skarbu Państwa (wykluczenie obowiązku zwrotu nieruchomości wywłaszczonej na rzecz dawnych właścicieli, wykluczenie istnienia postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących tytułu własności Skarbu Państwa),
  3. wystąpienie do merytorycznie właściwych Wydziałów UMŁ i jednostek o wydanie opinii o możliwości dokonania darowizny (istnienia przeciwwskazań), z punktu widzenia zadań realizowanych przez te jednostki i zamierzeń inwestycyjnych Miasta,
  4. po uzyskaniu pozytywnych opinii – zlecenie sporządzenia operatu szacunkowego określającego wartość nieruchomości,
  5. uzyskanie zgody Wojewody Łódzkiego na dokonanie darowizny na rzecz wnioskodawcy, wyrażonej w formie zarządzenia,
  6. publikacja wykazu nieruchomości przeznaczonej do zbycia w drodze darowizny (na okres 21 dni), konieczność odczekania 6 tyg. na ewentualne wnioski złożone w trybie pierwszeństwa w nabyciu
  7. przygotowanie i podpisanie pomiędzy Skarbem Państwa i wnioskodawcą, protokołu z uzgodnień, stanowiącego podstawę do zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego,
  8. zawarcie umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

Informacje uzupełniające

  • Postępowanie wszczyna się na wniosek.
  • Istnieje możliwość żądania przedłożenia dodatkowych wyjaśnień i dokumentów w trakcie prowadzenia postępowania.
  • Wniosek powinien być opatrzony podpisem strony oraz powinien zostać złożony w oryginale.
  • W umowie darowizny określa się cel, na który nieruchomość ma zostać darowana. W przypadku niewykorzystania nieruchomości na ten cel, darowizna podlega odwołaniu.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

do 5 miesięcy

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Zasobu i Gospodarowania Nieruchomościami Skarbu Państwa
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
pok. 350, 351

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Na wizytę można umówić się telefonicznie: 
Aleksandra Cyzowska  - tel 42 638 43 62
Rafał Iwańczyk - tel. 42 638 44 15

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, pok. 351
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
  • elektronicznie: 
    • ePUAP
    • na adres do doręczeń elektronicznych AEPL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o dokonanie darowizny ze wskazaniem celu publicznego, na jaki darowizna ma być dokonana

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem