Zmiana danych w dowodzie rejestracyjnym

Skrócony opis procedury

Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Zawiadomieniu podlegają np. zmiany rodzaju pojazdu, adresu, nazwiska, danych pojazdu, wpisania do dowodu rejestracyjnego adnotacji HAK, VAT, TAXI, L.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Zarezerwuj wizytę

    rezerwując przez internet wybierz sprawy grupy „D”

  • Krok 2

    Wnieś opłatę – jeśli jest wymagana

    przelewem lub podczas wizyty w Urzędzie

  • Krok 3

    Złóż wniosek i załączniki

    potwierdź wizytę w biletomacie, nie później niż 10 minut przed wizytą

  • Krok 4

    Odbierz dokumenty

    w dniu złożenia wniosku lub w późniejszym terminie (umów się na wizytę)

Przydatne informacje

  • wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Wnioski mieszkańców dotyczące sprawy są przyjmowane w Oddziale  Ewidencji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32 po uprzednim umówieniu terminu wizyty.
  2. Warunkiem przystąpienia do rozpatrywania sprawy jest pobranie biletu z „automatu biletowego”. Dotyczy to osób, które umówiły termin wizyty.
  3. Warunkiem rozpatrzenia sprawy jest:
    • potwierdzenie wizyty umówionej przez internet w siedzibie Wydziału w automacie biletowym poprzez wpisanie numeru telefonu kom. (poprzedzonego numerem prefiks) nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia sprawy.
    • zgłoszenie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie,
      W przypadku niedotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana,
  4. W przypadku stwierdzenia w dokumentach braków lub nieprawidłowości, rozpatrzenie sprawy nastąpi dopiero po uzupełnieniu braków lub usunięciu nieprawidłowości oraz wyznaczeniu nowego terminu  wizyty.

Informacje uzupełniające

  • W przypadku działania przez pełnomocnika pełnomocnik powinien przedłożyć również pisemne pełnomocnictwo oraz swój dowód osobisty.
  • W przypadku, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa nie jest pobierana opłata za pełnomocnictwo.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

W dniu złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego, do dwóch miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Ewidencji Pojazdów
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się

  • Za pośrednictwem strony internetowej: https://wizyty.uml.lodz.pl/ 
    • złożenie wniosku – sprawy grupy „D”
    • odbiór dokumentu – sprawy grupy „E”
  • Telefonicznie: +48 (42) 638-44-44

Przypominamy, że:

  • jedna umówiona  wizyta dotyczy wyłącznie jednej sprawy
  • nie ma możliwości kolejnego umówienia się na wizytę w ramach tej samej usługi przed realizacją wcześniej umówionej wizyty
  • rezygnacji z umówionej wizyty lub zmiany jej terminu można dokonać poprzez link, który przesyłany jest automatycznie wraz z potwierdzeniem umówionej wizyty na wskazany wcześniej adres e-mail
  • dla wizyt rezerwowanych w poszczególnych grupach spraw, w wybranym dniu, co najmniej 10 minut przed umówioną wizytą, należy pobrać bilet wybierając przycisk "Potwierdzenie wizyty umówionej przez internet", następnie wpisać numer telefonu z numerem prefiks na monitorze dotykowym automatu biletowego.
  • dla wszystkich grup spraw nieodebranie biletu przed zaplanowaną godziną powoduje anulowanie rezerwacji.

Opłaty

Opłacie podlegają:

Wymiana dokumentów komunikacyjnych i tablic rejestracyjnych związane ze zmianą rodzaju pojazdu, zmianą stanu faktycznego (zmiana adresu, nazwiska, danych pojazdu) w dowodzie rejestracyjnym.

Czynności dokonywane bezpłatnie za wyjątkiem opłaty za pełnomocnictwo:

  • Wpisanie do dowodu rejestracyjnego adnotacji HAK, VAT, TAXI, L;
  • Dopisanie/wykreślenie współwłaściciela, w przypadku gdy dane współwłaściciela są zamieszczone w adnotacjach urzędowych dowodu rejestracyjnego.
Suma opłatWysokość opłaty
Zmiana rodzaju pojazdu54,00 zł
Zmiana stanu faktycznego (zmiana adresu, nazwiska, danych pojazdu) w dowodzie rejestracyjnym54,00 zł 

 

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa)17,00 zł
(opłata skarbowa) 
dowód rejestracyjny54,00 zł
komplet znaków legalizacyjnych 12,50 zł
pozwolenie czasowe (art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy)18,50 zł 

Opłaty za zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym można wnieść:

  • gotówką bezpośrednio w kasie Banku Pekao S. A. w siedzibie Wydziału,
  • gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) w opłatomacie w siedzibie Wydziału,
  • za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi,
  • przelewem na konto Bank Pekao S.A. nr: 55 1240 1037 1111 0011 0911 1273 - (wskazując cechę identyfikacyjną pojazdu)

Opłata skarbowa wnoszona jest na konto Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 - ze wskazaniem numeru sprawy lub cechy identyfikacyjnej pojazdu

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • Osobiście
    • ul. Smugowa 26a i 30/32

Termin składania dokumentów

Do 30 dni od dnia zaistnienia zmiany

Wymagane dokumenty

Wpisanie do dowodu rejestracyjnego adnotacji HAK, VAT, TAXI, L:
(Wykreślenia adnotacji HAK, TAXI, L odbywa się na podstawie niżej wymienionych dokumentów, wykreślenie adnotacji VAT odbywa się na wniosek właściciela, nie musi być potwierdzone badaniem technicznym):

  • Wniosek o dokonanie zmian
druk do pobrania [46.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Dowód rejestracyjny
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów
  • Dowód osobisty (osoby fizyczne), wypis z rejestru sądowego, nr REGON (osoby prawne)
  • Dokument potwierdzający zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC do wglądu
  • Pisemne pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do załatwienia sprawy, dowód osobisty pełnomocnika

Zmiana rodzaju pojazdu:

  • Wniosek
druk do pobrania [46.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Dowód rejestracyjny
  • Dokument potwierdzający, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu wykonane zostały przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt. 6 lit. b ustawy Prawo o ruchu drogowym
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów
  • Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju, albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w przypadku zmiany rodzaju pojazdu na samochód osobowy, pojazd rodzaju "samochodowy inny" podrodzaj "czterokołowiec" (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj "czterokołowiec lekki" (kategoria homologacyjna L6e), samochód ciężarowy (kategoria homologacyjna N1) podrodzaj "furgon", "furgon/podest", "ciężarowo-osobowy", "terenowy", "wielozadaniowy" lub "van" lub samochód specjalny (kategoria homologacyjna M1 i N1)
  • Dokument potwierdzający zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC do wglądu
  • Dowód osobisty (osoby fizyczne), wypis z rejestru sądowego, nr REGON (osoby prawne)
  • Pisemne pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do załatwienia sprawy, dowód osobisty pełnomocnika

Zmiana stanu faktycznego (zmiana adresu, nazwiska, danych pojazdu) w dowodzie rejestracyjnym:

  • Wniosek
druk do pobrania [46.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Dowód rejestracyjny
  • Dokument potwierdzający zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC do wglądu
  • Dowód osobisty (osoby fizyczne), wypis z rejestru sądowego, nr REGON (osoby prawne)
  • Pisemne pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do załatwienia sprawy, dowód osobisty pełnomocnika

Dopisanie/wykreślenie współwłaściciela, w przypadku gdy dane współwłaściciela są zamieszczone w adnotacjach urzędowych dowodu rejestracyjnego:

  • Wniosek
druk do pobrania [46.5 KB, .DOC] Pobierz druk do pobrania
  • Dowód rejestracyjny
  • Dowód własności (umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny itp., umowa przewłaszczenia w przypadku dopisania banku, umowa zwrotnego przeniesienia prawa własności przy wykreśleniu banku)
  • Dokument potwierdzający zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC do wglądu
  • Dowód osobisty (osoby fizyczne), wypis z rejestru sądowego, nr REGON (osoby prawne)
  • Pisemne pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do załatwienia sprawy, dowód osobisty pełnomocnika

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [70.49 KB, .PDF] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
  • rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji