Skrócony opis procedury
Procedura rozliczanie wymiaru opłat z tytułu użytkowania wieczystego w związku z przekształceniem użytkowania wieczystego w prawo własności i sprzedażą wszczynana jest na wniosek. Brak terminu złożenia wniosku.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek i załączniki
- Krok 2
Czekaj na odpowiedź
w sytuacji powstania nadpłaty czekaj na przelew na konto bankowe
Przydatne informacje
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- możliwość przesłania wniosku online
- wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Z dniem, w którym nastąpiło wygaśnięcie użytkowania wieczystego (sprzedaż prawa własności gruntu na rzecz użytkownika wieczystego w formie aktu notarialnego, rozwiązanie prawa użytkowania wieczystego oraz gdy decyzja administracyjna w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stała się ostateczna), byłemu użytkownikowi wieczystemu przysługuje zwrot nadpłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.
- Opłaty roczne za użytkowanie wieczyste wnosi się przez czas trwania prawa użytkowania wieczystego, zatem z dniem przekształcenia tego prawa we własność ustaje obowiązek wnoszenia opłaty rocznej.
- Zwrot nadpłaty części opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu następuje na wniosek byłego użytkownika wieczystego.
Informacje uzupełniające
W sytuacji wystąpienia zadłużenia z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntu, kwota przysługującej nadpłaty zostanie pomniejszona przez o istniejące zadłużenie lub też nie powstanie nadpłata.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków.
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
pokój 251A, 358
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się
Opłaty
Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego uzależniona jest od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość została oddana i wynosi w zależności od stawi procentowej od 0,3% do 3% od wartości nieruchomości, określonej w operacie szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego.
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Dysponowania Mieniem
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 104, pok. 347
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- elektronicznie
- ePUAP
Termin składania dokumentów
Brak terminu złożenia wniosku.
Wymagane dokumenty
-
- Ewentualny wniosek winien zawierać informacje o położeniu i powierzchni nieruchomości oraz załączniki potwierdzające wygaśnięcie użytkowania wieczystego.
Pozostałe dokumenty
-
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
Tryb odwoławczy
Brak
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą