Udzielanie bonifikat od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa

Skrócony opis procedury

Procedura udzielana bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa wszczynana jest na wniosek. Wniosek o udzielenie bonifikaty należy złożyć do 31 marca roku kalendarzowego, za który ma być przyznana bonifikata.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie lub pocztą

  • Krok 2

    Czekaj na odpowiedź

  • Krok 3

    Wnieś opłatę

    zgodnie z otrzymaną odpowiedzią na wniosek

Przydatne informacje

  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • możliwość przesłania wniosku online
  • wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

Złożenie wniosku o udzielenie 50% bonifikaty od opłaty rocznej z użytkowania wieczystego, wraz z właściwymi załącznikami, tj.

  • informacja o dochodach wszystkich członków gospodarstwa domowego, osiągniętych w całym roku, poprzedzającym rok wystąpienia o bonifikatę (PIT lub zaświadczenie z ZUS);
  • informacja o stypendiach socjalnych oraz naukowych dzieci uczących się;
  • informacja o zasiłkach, zapomogach oraz dodatkach, potwierdzonych przez właściwa placówkę.
  • w przypadku osób bezrobotnych zaświadczenie z Urzędu Pracy wraz z informacją czy pobierany jest zasiłek.
    Dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego, jest obliczany jako średnia miesięczna z  dochodu, o którym mowa w przepisach o dodatkach mieszkaniowych, uzyskanego w roku poprzedzającym rok, za który opłata roczna jest wnoszona.

Osoby, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, korzystają z bonifikaty w formie ulgi w opłatach z tytułu udziału w kosztach eksploatacji budynków. Wysokość ulgi powinna odpowiadać wysokości bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, udzielonej spółdzielni mieszkaniowej, proporcjonalnie do powierzchni lokali zajmowanych przez osoby uprawnione do bonifikaty.
Weryfikacja wniosku, czy użytkownik spełnia konieczne warunki upoważniające go do otrzymania bonifikaty, przesłanie do użytkownika wieczystego informacji o udzielonej bądź odmowie udzielenia bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.

Informacje uzupełniające

  • Bonifikata udzielana jest w formie oświadczenia Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej. Organ udziela bonifikaty, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona cele mieszkaniowe lub wykorzystywana na te cele. Rozpatrzenie wniosku następuje po dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów.
  • Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki udzielenia bonifikaty od tej opłaty, spoczywa na użytkowniku wieczystym.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Zasobu i Gospodarowania Nieruchomościami Skarbu Państwa
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
pokój 251A

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się.

Opłaty

Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego uzależniona jest od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana, i wynosi w zależności od stawki procentowej - od 0,3% do 3% - od wartości nieruchomości, określanej w operacie szacunkowym wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego.
W przypadku udzielenia bonifikaty – wysokość opłaty zostanie określona w odpowiedzi na wniosek.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104, pok. 347
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie  Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
  • elektronicznie
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Wniosek o udzielenie bonifikaty należy złożyć w terminie do dnia 31 marca, roku, za który opłata jest wnoszona.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o udzielenie 50% bonifikaty od opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste
  • Informacja o dochodach wszystkich członków gospodarstwa domowego, osiągniętych w całym roku, poprzedzającym rok wystąpienia o bonifikatę (PIT lub zaświadczenie z ZUS)
  • Informacja o stypendiach socjalnych oraz naukowych dzieci uczących się
  • Informacja o zasiłkach, zapomogach oraz dodatkach, potwierdzonych przez właściwą placówkę
  • W przypadku osób bezrobotnych zaświadczenie z Urzędu Pracy wraz z informacją czy pobierany jest zasiłek

Pozostałe dokumenty

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem