Skrócony opis procedury
Na wniosek właściciela, pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 3
Odbierz dokumenty
w Urzędzie w dniu złożenia wniosku lub pocztą
Przydatne informacje
- wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa możliwa do załatwienia drogą korespondencyjną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Wnioski mieszkańców dotyczące sprawy są przyjmowane w Oddziale Ewidencji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26A i 30/32 po uprzednim umówieniu terminu wizyty.
- Warunkiem przystąpienia do rozpatrywania sprawy jest pobranie biletu z „automatu biletowego”. Dotyczy to osób, które umówiły termin wizyty.
- Warunkiem rozpatrzenia sprawy jest:
- potwierdzenie umówionej wizyty w siedzibie Wydziału w automacie biletowym nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia,
- zgłoszenie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
W przypadku niedotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
- W przypadku stwierdzenia w dokumentach braków lub nieprawidłowości, rozpatrzenie sprawy nastąpi dopiero po uzupełnieniu braków lub usunięciu nieprawidłowości oraz wyznaczeniu nowego terminu wizyty.
Informacje uzupełniające
- Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd został sprowadzony (nie dotyczy dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego ale tylko w zakresie oznaczenia kodów zastosowanych w dowodzie). Organ rejestrujący może w przypadku wątpliwości wymagać tłumaczenia danych i informacji krajowych zawartych w tym dokumencie, dla których kody nie zostały określone w załączniku I do dyrektywy Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów.).
- W przypadku działania przez pełnomocnika pełnomocnik powinien przedłożyć również pisemne pełnomocnictwo oraz swój dowód osobisty.
- W przypadku, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa nie jest pobierana opłata za pełnomocnictwo.
- Warunkiem wyrejestrowania pojazdu z powodu trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach, według odrębnych przepisów.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
W dniu złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego, do dwóch miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Ewidencji Pojazdów
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
kancelaria (parter)
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Wizyta w urzędzie wymaga umówienia się:
Za pośrednictwem strony internetowej: https://wizyty.uml.lodz.pl/ - sprawy grupy „D”
Telefonicznie: +48 (42) 638-44-44
Przypominamy, że:
- jedna umówiona wizyta dotyczy wyłącznie jednej sprawy
- nie ma możliwości kolejnego umówienia się na wizytę w ramach tej samej usługi przed realizacją wcześniej umówionej wizyty
- rezygnacji z umówionej wizyty lub zmiany jej terminu można dokonać poprzez link, który przesyłany jest automatycznie wraz z potwierdzeniem umówionej wizyty na wskazany wcześniej adres e-mail
- dla wizyt rezerwowanych w poszczególnych grupach spraw, w wybranym dniu, co najmniej 10 minut przed umówioną wizytą, należy pobrać bilet wybierając przycisk "Potwierdzenie wizyty umówionej przez internet", następnie wpisać numer telefonu na monitorze dotykowym automatu biletowego.
- dla wszystkich grup spraw nieodebranie biletu przed zaplanowaną godziną powoduje anulowanie rezerwacji.
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokośc opłaty |
---|---|
pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17,00 zł (opłata skarbowa) |
decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu | 10,00 zł (opłata skarbowa) |
Opłatę skarbową można wnieść:
- gotówką bezpośrednio w kasie Banku Pekao S. A. w siedzibie Wydziału,
- gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) w opłatomacie w siedzibie Wydziału,
- za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi.
- przelewem na konto Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 - ze wskazaniem numeru sprawy lub cechy identyfikacyjnej pojazdu
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście
- ul. Smugowa 26a i 30/32
- listownie
- Urząd Miasta Łodzi
ul. Smugowa 26A i30/32
91-433 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wyrejestrowanie
- Zaświadczenie o demontażu pojazdu, o którym mowa w ustawie o recyklingu pojazdów, lub równoważny dokument wydany w innym państwie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) w przypadku demontażu
- Dowód rejestracyjny, stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań, w przypadku kradzieży.
- Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i stosowne oświadczenie lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą, w przypadku wywozu
- Dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) w przypadku zniszczenia (kasacji)
- Dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) oraz dokument potwierdzający wniesienie opłaty, na rzecz gminy na realizacje zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach, w przypadku trwałej utraty
- Zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w ustawie o recyklingu pojazdów, lub równoważny dokument wydany w innym państwie, dowód rejestracyjny, karta pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablice (tablicę) rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) w przypadku przyjęcia niekompletnego pojazdu
- Dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu, w przypadku o którym mowa w art. 70g ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, albo dokument potwierdzający odkupienie pojazdy wycofanego z obrotu, w przypadku o którym mowa w art. 70g ust. 3 ustawy, albo kopię decyzji administracyjnej, o której mowa w art. 70g ust. 4 ustawy, poświadczoną przez organ ją wydający
- Dowód osobisty (dotyczy osób fizycznych) lub wypis z rejestru sądowego i numer REGON (dotyczy osób prawnych)
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 kwietnia 2002 r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
Tryb odwoławczy
Odwołanie, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, do organu drugiej instancji, tj. Samorządowego Kolegium Odwoławczego, Łódź ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji.
przelewem lub podczas wizyty w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty)