Ustalanie odszkodowań za nieruchomości zajęte pod drogi, które stały się własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego z dniem 1 stycznia 1999 r.

Skrócony opis procedury

Z wnioskiem o odszkodowanie może wystąpić osoba będąca właścicielem nieruchomości zajętej pod drogę publiczną w dniu 31 grudnia 1998 r. Wniosek składa się do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej. Odszkodowanie, o którym mowa będzie ustalane i wypłacane według zasad i trybu określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości, na wniosek właściciela nieruchomości złożony w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Po upływie tego okresu roszczenie wygasa.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

  • Krok 2

    Czekaj

    na decyzję lub pisemną informację o statusie sprawy

  • Krok 3

    Odbierz decyzję

    elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

Przydatne informacje

  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się
  • decyzja może mieć formę elektroniczną
  • sprawa nie wymaga opłat
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Procedura na wniosek. O odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość może wystąpić były właściciel.
  2. Adresat - wniosek należy kierować do Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem przy ul. Piotrkowskiej 104.
    Prezydent Miasta Łodzi wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej podlega wyłączeniu od rozpatrzenia sprawy gdy nieruchomość została przejęta pod drogę gminną.
  3. Po wszczęciu postępowania gromadzony jest materiał dowodowy pozwalający na rozstrzygnięcie złożonego wniosku. Może być konieczne zawieszenie postępowania z uwagi na konieczność rozstrzygnięcia przez Wojewodę Łódzkiego w sprawie przejęcia własności nieruchomości objętej wnioskiem odszkodowawczym.
  4. Forma dokumentu, który kończy procedurę - decyzja, od której wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania do Wojewody Łódzkiego.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Dwa miesiące od daty wszczęcia postępowania z możliwością przedłużenia stosownie do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Wywłaszczeń i Zwrotów Nieruchomości
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 638-45-85

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104 – Kancelaria Główna
    • ul. Piotrkowska 110 – wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum  Kontaktu z Mieszkańcami)
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Ustawowy termin składania wniosków upłynął 31 grudnia 2005 r. Ewentualny termin składania innych dokumentów na wezwanie Urzędu zostanie określony w bieżącej korespondencji.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o odszkodowanie zawierający wskazanie podstawy prawnej oraz oznaczenie nieruchomości (adres, nr działki, powierzchnia działki, nr obrębu, nr księgi wieczystej)
  • Pełnomocnictwo - w przypadku wystąpienia z wnioskiem przez pełnomocnika

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [27.55 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
  • ustawa z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną

Tryb odwoławczy

Od decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Łódzkiego.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem