Skrócony opis procedury
Ośrodek pomocy społecznej opłaca składkę na ubezpieczenie zdrowotne, o ile nie ma możliwości opłacania jej z innego źródła, w przypadku zasiłku stałego, osobom, które uzyskały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, bezdomnym realizującym indywidualne programy wychodzenia z bezdomności i uczestnikom Centrów Integracji Społecznej realizującym indywidualne programy zatrudnienia socjalnego.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Złóż wniosek
- Krok 2
Czekaj
na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego
- Krok 3
Odbierz decyzję
w sprawie przyznania/odmowy przyznania świadczenia
- Krok 4
Odbierz świadczenie
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
- sprawa nie wymaga opłat
- decyzja może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
Świadczenia z pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Pomoc społeczna może być udzielana z urzędu.
Działania podejmowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, po złożeniu wniosku:
- Pracownik socjalny przeprowadza rodzinny wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania lub pobytu, w terminie 14 dni roboczych od złożenia wniosku, a w sprawach niecierpiących zwłoki 2 dni roboczych.
Zgodnie z art.106 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego oraz decyzji w sprawach cudzoziemców, o których mowa w art. 5a, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
W trakcie rodzinnego wywiadu środowiskowego dokonywana jest ocena sytuacji:- rodzinnej,
- zdrowotnej,
- mieszkaniowej,
- finansowej.
- Załatwienie sprawy następuje w drodze decyzji administracyjnej.
W zależności od indywidualnej sytuacji osoby/rodziny – pracownik socjalny podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego informuje o konieczności uzupełnienia niezbędnej do rozpoznania sprawy dokumentacji.
Informacje uzupełniające
Forma pomocy
Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, realizowany przez ośrodki pomocy społecznej, istnieje dla:
- osób pobierających zasiłek stały z pomocy społecznej niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu,
- osób, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, objęte indywidualnym programem integracji na podstawie przepisów o pomocy społecznej, niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu,
- osób bezdomnych wychodzących z bezdomności, niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu,
- osób objętych indywidualnym programem zatrudnienia socjalnego lub realizujących kontrakt socjalny w wyniku zastosowania procedury, o której mowa w art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Załatwienie sprawy odbywa się:
- bez zbędnej zwłoki,
- w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku w sprawach wymagających przeprowadzania postępowania administracyjnego,
- w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku – jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana.
Miejsce załatwienia
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
90-012 Łódź,
ul. Kilińskiego 102/102a
I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
tel.: +48 (42) 207 14 50; fax: +48 (42) 207 14 51
e-mail: 1wps [at] mops.lodz.pl (1wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl)
(mieszkańcy Bałut i części Polesia)
II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
tel.: +48 (42) 677 15 50; +48 (42) 677-15-53 (faks: wew. 31)
e-mail: 2wps [at] mops.lodz.pl (2wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl)
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)
III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
tel.: +48 (42) 684 44 81; fax: +48 (42) 681 61 07
e-mail: 3wps [at] mops.lodz.pl (3wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl)
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy.
Opłaty
Brak
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- elektronicznie:
- ePUAP
- pocztą elektroniczną:
- 1wps [at] mops.lodz.pl (mieszkańcy Bałut i części Polesia)
- 2wps [at] mops.lodz.pl (2wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl) (mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)
- 3wps [at] mops.lodz.pl (3wps[at]mops[dot]lodz[dot]pl) (mieszkańcy Górnej i części Polesia)
- osobiście:
- I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
(mieszkańcy Bałut i części Polesia) - II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa) - III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)
- I Wydział Pracy Środowiskowej
Termin składania dokumentów
Nie dotyczy.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne (brak sformalizowanego wniosku)
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 66 ust. 1 pkt 26, 27, 29, 30)
Tryb odwoławczy
Postępowanie przed ośrodkiem pomocy społecznej jest dwuinstancyjne. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wydziału Pracy Środowiskowej, który wydał decyzję administracyjną, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej
Art. 100. 1. Ustawy o pomocy społecznej:
W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.
elektronicznie, w urzędzie lub mailem