Prowadzenie punktu konsultacyjno-informacyjnego w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”

Skrócony opis procedury

Beneficjent to osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 135 000 zł.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1
    • Złóż wniosek i załączniki

    osobiście w Urzędzie lub w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie

  • Krok 2

    Skonsultuj się z pracownikiem

    po uprzednim umówieniu wizyty lub telefonicznie albo mailem

  • Krok 3

    Czekaj na przyznaną dotację

    z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

  • Krok 4

    Rozlicz inwestycję

  • Krok 5

    Odbierz dotację

    kwota dotacji wyliczona w oparciu o przedstawione rachunki

Przydatne informacje

  • złożenie wniosku
  • konsultacje mailowe
  • umówienie wizyty

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Wniosek wypełniany jest w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) przez merytorycznego pracownika Biura Energetyki i Jakości Powietrza w siedzibie Biura.
  2. Wypełniony wniosek, po zweryfikowaniu prawidłowości wypełnienia przez merytorycznego pracownika Biura Energetyki i jakości Powietrza, mieszkaniec składa w Punkcie obsługi Mieszkańca.
  3. Pracownik urzędu (Punktu Obsługi Mieszkańca) rejestruje wniosek w elektronicznym systemie ewidencyjnym.
  4. Urzędnik wydaje potwierdzenie złożenia wniosku.
  5. Wnioski o dofinansowanie, które przeszły weryfikację wstępną przedkładane są do akceptacji Dyrektora Biura Energetyki i Jakości Powietrza, a następnie przekazywane do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
  6. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej akceptuje wniosek, a tym samym zawiera umowę o dotację z Beneficjentem.
  7. Po zakończeniu realizacji inwestycji, Beneficjent przedkłada pracownikom merytorycznym Biura Energetyki i Jakości Powietrza Wniosek o płatność o zgodnie z warunkami programu.
  8. Wnioski o płatność, które przeszły weryfikację wstępną przedkładane są do akceptacji Dyrektora Biura Energetyki i Jakości Powietrza, a następnie przekazywane do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
  9. Po stwierdzeniu prawidłowości wykonania inwestycji, na konto bankowe Beneficjenta przelewana jest kwota dotacji.

Informacje uzupełniające

  • Obowiązkiem Wnioskodawcy jest - potwierdzone na wniosku dotacyjnym własnoręcznym podpisem - zapoznanie się z regulaminem przyznawania dofinansowania.
  • Pracownicy merytoryczni udzielają porad i konsultacji (telefonicznie lub mailowo) mieszkańcom zainteresowanym Programem.
  • W zależności od źródła ogrzewania instalowanego w budynku, spełnienie wymaganych procedur opisane jest na stronie: https://uml.lodz.pl/ekoportal/klimat/powietrze/program-czyste-powietrze/

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie 

Czas na rozliczenie całej inwestycji – 30 lub 36 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie (w zależności, od poziomu dofinansowania), ale nie później niż 30 dni od wystawienia ostatniej faktury lub innego dokumentu księgowego.

Miejsce załatwienia

Biuro Energetyki i Jakości Powietrza
Zespół ds. Realizacji Programów Ochrony Powietrza
90-430 Łódź, ul. Piotrkowska 113

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

  • Pocztą elektroniczną: dotacja.smog [at] uml.lodz.pl (dotacja[dot]smog[at]uml[dot]lodz[dot]pl)
  • Telefonicznie na nr: +48 (42) 272-66-22

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Biuro Energetyki i Jakości Powietrza
      ul. Piotrkowska 113
  • elektronicznie:
    • Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Termin składania dokumentów

Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze” trwa do 30 czerwca 2027 roku.

Wymagane dokumenty

  • Przed rozpoczęciem inwestycji:

    • Wniosek dotacyjny – dostępny w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
    • PIT za rozliczony rok podatkowy (jeżeli Wnioskodawca ubiega się o podstawowy pozom dofinansowanie) lub zaświadczenie wydane zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy, nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, wskazujące przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy (jeżeli Wnioskodawca ubiega się o podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania)
    • Załącznik zawierający oświadczenia Współwłaściciela/wszystkich współwłaścicieli lokalu mieszkalnego, uprawnionego/wszystkich uprawnionych do wspólnego ograniczonego prawa rzeczowego do lokalu mieszkalnego o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia ujętego w niniejszym wniosku o dofinansowanie (jeśli lokal mieszkalny jest objęty współwłasnością lub wspólnym ograniczonym prawem rzeczowym)
    • Załącznik zawierający oświadczenia Współmałżonka o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań (jeśli wnioskodawca posiada ustawową wspólność majątkową)
  • Po zakończeniu inwestycji:

    • Wniosek o rozliczenie dotacji dostępny w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
    • Faktury i rachunki wystawione na Beneficjenta określające koszty
    • Protokoły odbioru robót wykonawcy – wzór do pobrania ze strony internetowej – j.w. Jeden protokół do jednego wykonawcy
    • Kopie faktur lub rachunków potwierdzone za zgodność z oryginałem, wystawione na Beneficjenta lub na Beneficjenta i współmałżonka
    • Potwierdzenia zapłaty za faktury – potwierdzenie przelewu, dokument KP, adnotacja na fakturze obowiązkowo ze słowem „zapłacono” lub oświadczenie od sprzedawcy/wykonawcy, że otrzymał zapłatę
    • Dokument potwierdzający złomowanie starego pieca – imienny formularz przyjęcia odpadów ze złomowiska lub w przypadku kominka/kozy/pieca kaflowego – opinia kominiarska
      (przy wymianie źródła ogrzewania)
    • Karta produktu i etykieta energetyczna dla nowego pieca
      (przy wymianie źródła ogrzewania)
    • Opinia kominiarska o przystosowaniu komina do nowego źródła ogrzewania. 
      (przy wymianie źródła ogrzewania)
    • Deklaracja właściwości użytkowych dla okien, drzwi i bram garażowych potwierdzająca, że mają odpowiedni współczynnik przenikania ciepła – okna max 0,9, drzwi i bramy garażowe max 1,3. 
      (przy wymianie okien lub/i drzwi)

Pozostałe dokumenty

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • porozumienie zawarte w dniu 30 września 2021 r. pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi a Miastem Łódź

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Biuro Energetyki i Jakości Powietrza