Skrócony opis procedury
Jeśli powracasz z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy zgłoś swój powrót w urzędzie.
Najważniejsze etapy realizacji procedury
- Krok 1
Wnieś opłatę
- Krok 3
Odbierz zaświadczenie
elektronicznie lub pocztą (na żądanie), osobiście (od ręki)
Przydatne informacje
- możliwość złożenia wniosku online
- wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
- sprawa załatwiana od ręki
- zaświadczenie może mieć formę elektroniczną
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
- Jeśli wyjeżdżasz poza granice Rzeczypospolitej Polskiej bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, zgłoś swój wyjazd oraz powrót.
- Zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice kraju można dokonać:
- W formie pisemnej na formularzu papierowym w siedzibie Urzędu Miasta Łodzi. Formularz należy wypełnić komputerowo lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanymi literami.
- w formie dokumentu elektronicznego na formularzu elektronicznym. Formularz taki powinien być podpisany przez zgłaszającego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo profilem zaufanym.
- Obowiązku meldunkowego możesz dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem do zgłoszenia powrotu.
- Osoba, która dokonała zgłoszenia otrzymuje, na jej wniosek, za opłatą zaświadczenie o zgłoszeniu powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej.
Informacje uzupełniające
W przypadku, kiedy zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy dokonywane jest przez pełnomocnika, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu swój dowód osobisty lub paszport. Pełnomocnictwo upoważniające do zgłoszenia meldunkowego nie podlega opłacie skarbowej. Natomiast w sytuacji gdy pełnomocnik zostanie upoważniony również do pobrania zaświadczenia o zgłoszeniu powrotu z wyjazdu, wówczas złożenie takiego pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Osoba obowiązana do dokonania zgłoszenia powrotu z wyjazdu może wyrazić zgodę na przekazanie do rejestru danych kontaktowych imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru telefonu komórkowego i/lub adresu e-mail. Rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna – obywatel.
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
Niezwłocznie, z chwilą przyjęcia zgłoszenia.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności
- 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
- 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
- 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Przyjmowanie wniosków papierowych - wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę).
Opłaty
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Skarbowa za wydanie zaświadczenia | 17 zł |
Skarbowa za pełnomocnictwo upoważniające do pobrania zaświadczenia | 17 zł |
Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.
Opłaty skarbowe należy wpłacić w kasie urzędu (Oddział banku pekao S.A. czynny od 17 stycznia 2022 r.) lub bezgotówkowo na rachunek bankowy. Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:
Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym, w dowolnym banku oraz bez opłat manipulacyjnych w oddziałach Banku Pekao S.A., a także w opłatomatach znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Krzemienieckiej 2B, ul. Smugowej 26a, ul. Zachodniej 47, ul. Piotrkowskiej 110, al. Piłsudskiego 100.
Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
- Łódź, al. Piłsudskiego 100
- Łódź, ul. Krzemieniecka 2B
- elektronicznie:
- ePUAP
Termin składania dokumentów
W dowolnym momencie.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz „Zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy” lub formularz sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego
- Dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej osobistego zgłoszenia
- Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
- Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli reprezentuje on osobę chcącą dokonać zgłoszenia
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa upoważniającego do pobrania zaświadczenia o zgłoszeniu powrotu z zwyjazdu, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. za wydanie zaświadczenia o zaświadczenia o zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej
Pozostałe dokumenty
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy
jeśli chcesz uzyskać zaświadczenie potwierdzające zgłoszenie powrotu