Wydawanie zaświadczeń o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatku od nieruchomości (osoby prawne) i podatku od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne)

Skrócony opis procedury

Wydawanie zaświadczeń o:

  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od nieruchomości (osoby prawne),
  • figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników podatku od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne).

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Wnieś opłatę

  • Krok 2

    Złóż wniosek i załączniki

    elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

  • Krok 3

    Odbierz zaświadczenie

    elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

Przydatne informacje

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • zaświadczenie może mieć formę elektroniczną
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie.
  2. Zaświadczenie wydaje się w granicach żądania wnioskodawcy.
  3. Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania.
  4. Wnioskodawca może złożyć pisemny wniosek w sprawie wydania:
    • zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji  podatku od nieruchomości (osoby prawne),
    • zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatku od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne).
  5. Wniosek można złożyć osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego, elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP lub systemu e-Doręczeń
  6. Organ podatkowy wydaje zaświadczenia bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Informacje uzupełniające

  • Wniosek o wydanie zaświadczenia może zostać złożony przez pełnomocnika podatnika. Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Podatkowym.
  • Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r.
  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

7 dni

Miejsce załatwienia

Wydział Podatkowy 
Oddział Wymiaru Podatku od Nieruchomości od Osób Prawnych i Podatku od Środków Transportowych

podatek od nieruchomości (osoby prawne):

pok. 138

tel. + 48 (42) 638 45 71

podatek od środków transportowych (osoby fizyczne i prawne)

pok. 135

tel. + 48 (42) 638 45 35, + 48 (42) 638 45 66

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

W okresie epidemii wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się pod adresem https://wizyty.uml.lodz.pl/ lub pod nr tel.:
podatek od nieruchomości od osób prawnych +48 (42) 638-45-71, 
podatek od środków transportowych +48 (42) 638 45 35, +48 (42) 638-45-66

Opłaty

Opłata skarbowa:Wysokość opłaty
Zaświadczenie o figurowaniu lub niefigurowaniu w ewidencji podatkowej 17 zł
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa 17 zł

Opłatę skarbową należy wnieść:

  • za pełnomocnictwo w formie papierowej - na rachunek bankowy Wydziału Podatkowego UMŁ, Bank Pekao SA, nr konta 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
  • za pełnomocnictwo w formie elektronicznej złożone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego - na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy.

Zwolnienia bądź wyłączenia z opłaty skarbowej określają przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie
    • Wydział Podatkowy 
      Oddział Wymiaru Podatku od Nieruchomości od Osób Prawnych i Podatku od Środków Transportowych
      90 – 009 Łódź, ul. Sienkiewicza 61A parter, sala obsługi
  • osobiście:
    • ul. Sienkiewicza 61a, parter, sala obsługi
  • elektronicznie:
    • ePUAP
    • na adres do doręczeń elektronicznych AE:PL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Brak terminu na złożenie wniosku. Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wydanie zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatkowej
druk do pobrania [93.52 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za zaświadczenie
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
druk do pobrania [97.12 KB, .PDF] Pobierz druk do pobrania
  • W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [31.2 KB, .DOCX] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 października 2024 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw

Tryb odwoławczy

Odmowa wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o żądanej treści następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Podatkowy