Aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości gminnej

Skrócony opis procedury

Postepowanie w sprawie aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu wszczynane jest z urzędu lub na wniosek jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, dla której ustanowiono trwały zarząd konkretną nieruchomością gminną.

Podstawą aktualizacji jest zmiana wartości nieruchomości od czasu ostatniej aktualizacji, ustalana na podstawie operatu szacunkowego, sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego na zlecenie Miasta Łodzi.

Nowa opłata roczna obowiązuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja o aktualizacji opłaty stała się ostateczna.

Najważniejsze etapy realizacji procedury

  • Krok 1

    Złóż wniosek i załączniki

    lub zgłoś uwagi do zawiadomienia o wszczęciu postępowania

  • Krok 2

    Czekaj na informację

    postanowienia i zawiadomienia wysyłane pocztą lub przez ePUAP

  • Krok 3

    Zapoznaj się z operatem

    w Urzędzie (umów się na wizytę) lub elektronicznie (email)

  • Krok 4

    Czekaj na decyzję

    zawiadomienie o zebraniu dokumentów do wydania decyzji

  • Krok 5

    Odbierz decyzję

  • Krok 6

    Wystąp o uprawomocnienie decyzji

    w Urzędzie (umów się na wizytę)

  • Krok 7

    Wnieś opłatę

    opłatę należy uiścić na konto wskazane w decyzji, do 31 marca każdego roku

Przydatne informacje

  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • postępowanie dotyczy nieruchomości stanowiących własność Miasta Łodzi.

Szczegółowy opis procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania
  2. Analiza zasadności aktualizacji opłaty
  3. Postanowienie o powołaniu rzeczoznawcy
  4. Postanowienie o wypłacie rzeczoznawcy wynagrodzenia
  5. Na każdym etapie – w razie konieczności przedłużenie terminu rozpoznania sprawy
  6. Po zebraniu całości materiałów - informacja o możliwości zapoznania się z aktami sprawy
  7. Wydanie i uprawomocnienie decyzji administracyjnej

Informacje uzupełniające

  • Postępowanie wszczyna się z urzędu lub na wniosek jednostki organizacyjnej, w przypadku zmiany wartości nieruchomości oddanej w trwały zarząd

  • Adresatem wniosku o aktualizację opłaty jest Prezydent Miasta Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Dysponowania Mieniem

  • Aktualizacja opłaty może nastąpić nie częściej niż raz w roku

  • Zaktualizowaną opłatę roczną ustala się według dotychczasowej stawki procentowej od wartości nieruchomości określonej na dzień aktualizacji opłaty

  • Postępowanie kończy się wydaniem decyzji, od której przysługuje jednostce prawo odwołania się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi.

Termin i miejsce załatwienia sprawy

Termin realizacji

Termin realizacji zgodny z KPA.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem
Oddział Ograniczonych Praw Rzeczowych
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
pok.285

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Na wizytę należy umówić się telefonicznie na numer wskazany w zawiadomieniach.

Opłaty

Brak

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Dysponowania Mieniem
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 104
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Ewentualny wniosek jednostki organizacyjnej, zawierający informacje o położeniu i powierzchni nieruchomości, potwierdzone za zgodność z oryginałem dane techniczne budynku/budynków, ujętych w książce obiektu wraz z wyszczególnieniem nakładów poniesionych na wybudowanie budynków i innych urządzeń trwale związanych z gruntem, od czasu ostatniej aktualizacji.

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania [55 KB, .DOC] Pobierz klauzula informacyjna do pobrania

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 i 803)

  • ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344 i 36.)

  • ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r.,  poz. 40 i 572)

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Realizatorzy

Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Dysponowania Mieniem